Popis:
Vysvetliť pojmy stratégia a marketingová stratégia.
Termín stratégia má pôvod v gréčtine. Voľne preložený znamená umenie veliteľa viesť boj. V terminológii obchodníkov a výrobcov pôvodne znamenal schopnosť rozhodovať na základe vysokej odbornosti a profesionality. V angličtine sa prekladá ako úkon alebo akt, vykonávaný vedením podniku v rámci vrcholovej riadiacej činnosti.
Vo všeobecnom slova zmysle sa stratégiou rozumie určitá schéma (projekt, smer) postupu, ktorá naznačuje, ako za daných podmienok dosiahnuť vytýčené ciele.
- prehľad možných krokov a činností, ktoré sú prijímané „s vedomím“ čiastočnej neznalosti všetkých budúcich podmienok, okolností a súvislostí, kedy nie sú známe všetky prípustné varianty a nie je možné presne určiť jednotlivé výhody a nevýhody pre potreby budúceho rozhodovania.
Marketingová stratégia je zameraná na dosiahnutie perspektívnych marketingových cieľov v rámci konkrétneho marketingového prostredia. Stratégia charakterizuje smer, ktorý bude organizačná jednotka sledovať v určitom časovom období a ktorý vedie k najúčinnejšej alokácii zdrojov pre dosiahnutie vytýčených marketingových cieľov.
Hlavné rysy koncepcie marketingovej stratégie Na všeobecnej úrovni market. stratégia rešpektuje základné zásady marketingu a vychádza z nich:
• uvedomelú orientáciu na trh a zákazníka a plné uspokojenie jeho potrieb,
• súčasné posúdenie schopností a možností podniku s ohľadom na jeho ciele. Konkrétne vyjadrenie koncepcie marketingovej stratégie podniku je možné zhrnúť do týchto bodov:
• rozhodovanie o efektívnom vynaložení prostriedkov do vybudovania účinného vzťahu výrobok - trh v zhode s vytýčenými cieľmi podniku,
• vytvorenie a udržanie preukázateľných konkurenčných predností na vytipovaných trhoch.
Vysvetliť pojmy riadenie a strategické riadenie.
Aby podnik mohol bezproblémovo fungovať:
• sú vymedzené obecné pravidlá, zásady a ciele, ktoré je potrebné pochopiť a rešpektovať,
• je stanovená podniková štruktúra, funkčná deľba práce a systém komunikácie, ktorým je potrebné porozumieť a zdieľať ich, a to na všetkých organizačných úrovniach podniku
Bez uvedomenia si týchto základných otázok podnik nemôže fungovať.
Riadenie podniku sa vo všeobecnej rovine javí ako usporiadaný súbor poznatkov spracovaný formou návodov pre konanie, vedúci k dosiahnutiu cieľov podniku pri efektívnom použití všetkých zdrojov, ktoré sú k dispozícii. - predpokladá chápať procesy riadenia nielen z hľadiska ich obsahu, ale i času.
- podnik musí mať kvalitný štýl riadenia, ktorý umožňuje pochopiť a reagovať na zmeny, ku ktorým dochádza v podnikovom prostredí a pohybovať sa v smere zmien
Strategické riadenie - nepretržitý proces zložený z radu činností (plánovanie, organizovanie, vlastné rozhodovanie, komunikovanie, motivovanie a kontrola) s cieľom dosiahnutia určitých výhod prostredníctvom:
• stanovenia najefektívnejšieho vzťahu podniku k špecifickému trhu (segmentu trhu), na ktorom sa realizujú produkty produkované podnikom a snaha postupne dosiahnuť optimalizáciu finančných ukazovateľov,
• formovania príslušných stratégií vedúcich k vytvoreniu a podpore zdravého a životaschopného trhového priestoru pre produkt v zhode s marketingovými a podnikovými cieľmi.
- komplex aktivít založený na riadení jednotlivých činností, ich koordinácii a súčinnosti čiastkových opatrení do jednotného systému, ktorý vedie k dosiahnutiu marketingových cieľov a zodpovednosť za to, že vynaložené marketingové úsilie má za následok dosiahnutie podnikových cieľov i za implementáciu marketingovej koncepcie do praxe.
Spokojnosť zákazníkov znamená zladiť predovšetkým záujmy zákazníkov so záujmami podniku i spoločnosti ako celku.
Kľúčové slová:
marketing
analýza
trh
plánovanie
Obsah:
- Urobený vycuc z knihy - super na učenie
1. Základná terminológia - definície
2. Strategický riadiaci proces - jednotlivé kroky.
3. Úlohy a postavenie marketingu v strategickom riadiacom procese.
4. Definovanie poslania podniku.
5. Ciele podniku, typy cieľov (časové hľadisko), ciele v ziskovom a neziskovom sektore.
6. Stanovenie zásadného strategického smeru - Porter (konkurenčné stratégie)
7. Strategický marketingový proces, jeho podstata a etapy.
8. Plánovacia etapa strategického marketingového procesu - jednotlivé kroky.
9. Marketingová situačná analýza, obsah, ciele, význam.
10. SWOT analýza - úloha a význam v strategickom riadení, náplň SWOT analýzy.
11. Analýza konkurencie (identifikácia konkurencie, jej cieľov, hodnotenie vzťahov ku konkurencii, silné a slabé stránky konkurencie, zistenie konkurenčného postavenia podniku atď.).
12. Analýza trhu - na čo všetko sa musí podnik zamerať - stručne popísať.
13. Analýza predajov a nákladov
14. Marketingové ciele, východiská, kritériá, ktoré musia spĺňať, čoho sa týkajú.
15. Marketingová stratégie - vysvetliť pojem, súvislosti s marketingovými cieľmi, aký je základný postup pri ich formulovaní (čo všetko musí marketingový stratég vziať do úvahy).
16. Marketingový proces a stratégia (väzba marketingových stratégií na etapy marketingového procesu).
17. Formulovanie marketingovej stratégie vo výrobkovej oblasti (nástroj product) - stratégie pre individuálne výrobky (v rámci životného cyklu), pre výrobkové rady, pre výrobkový sortiment (aj stratégia značky).
18. Výrobkové inovácie (diferenciácia, diverzifikácia), modifikácie a eliminácie.
19. Formulovanie marketingových stratégií v oblasti cenovej politiky (cenová diferenciácia, konkurenčná stratégia - prienikovej ceny, diferenčná - stratégia zbierania smotany).
20. Cenové stratégie pre produktové rady, cenové stratégie pre výrobný sortiment, stratégia značky.
21. Formulovanie marketingových stratégií v oblasti distribučnej politiky (intenzívna, výlučná, selektívna stratégia).
22. Formulovanie marketingových stratégií oblasti marketingovej komunikácie ( push a pull stratégia, reklama, podpora predaja, Public Relations, osobný predaj). Pri každom nástroji vyzdvihnúť strategické prvky.
23. Rastové stratégie ( intenzívny, integračný a diverzifikačný rast).
24. Stratégia umiestňovania (positioningu) , vysvetliť postup pri umiestňovaní výrobku na trh.
25. Stratégie pre SPJ (stratégie pre SPJ v políčkach matice BCG a GE).
26. Marketingové plánovanie, marketingový plán - postup zostavenia marketingového plánu, časti marketingového plánu.
27. Realizačná etapa strategického marketingového procesu - úlohy, 1. úloha - vlastná realizácia marketingového plánu (+ zásady a princípy), 2. úloha - tvorba efektívnej marketingovej organizácie (riešenie dvoch otázok).
28. Kontrolná etapa strategického marketingového procesu - kľúčové prvky, proces realizácie kontroly.