Popis:
Dubnica nad Váhom Slovaki1.doc
1. IKT – ( informačné komunikačné technológie) sú to prostriedky ktorými sprostredkujeme informácie, metódy, spôsoby a postupy zberu, spracovania, vyhodnocovania, distribúcie a včasného doručenia informácii v požadovanej forme a kvalite. Do IKT patria:
a) tradičné média – rádio, TV, tlač
b) osobné počítače
c) internet a jeho služby
d) integrované edukačné procesy
e) prostriedky pre video- konferencie
f) e-mail
g) elektronické hardvéry
h) automatické snímače
i) zariadenia na automatické vyhodnocovanie údajov
j) vstupné a výstupné zariadenia
2. Informačná gramotnosť
Znalosti, zručnosti, porozumenie potrebné pre primerané, bezpečné a produktívne používanie IKT v procese učenia sa a poznávania. Schopnosť efektívne používať informačné zdroje , informačné nástroje na analýzu , spracovanie, komunikovanie, modelovanie, meranie a riadenie externých procesov.
...
tech.vzdel. word.doc
Definície technológie vzdelávania
• Technológia vzdelávania je definovaná ako odbor vo výchove a vzdelávaní, ktorý sa zaoberá možnosťami ako získať maximálny efekt vyučovania výberom najvhodnejších metód, foriem a prostriedkov pri zachovaní ergonomických podmienok (využíva poznatky z psychológie, kybernetiky, informatiky, ergonómie a technických disciplín) . Hapala, 1993
• Technológia vzdelávania (angl. Technology of education ) je novším termínom na označenie vedy o nemateriálnych a materiálnych prostriedkoch na dosahovanie edukačných cieľov. Švec, 1996
• Technológia vzdelávania je disciplína, zaoberajúca sa výchovou a vzdelávaním. Zahrňuje systémovú metódu tvorby a vymedzenia celého procesu vyučovania a získavania vedomostí s cieľom optimalizovať formy vzdelávania (so zohľadnením ľudských a technických možností). Švejda-Polák, 1998
• Technológia vzdelávania je vedný odbor zo skupiny pedagogických vied. Zaoberá sa spôsobmi projektovania, realizácie a hodnotenia pedagogických aktivít. Zahrňuje metódy tvorby učebných plánov, metódy a formy vzdelávania, metódy hodnotenia, tvorbu učebných pomôcok, zariadení. Stoffa, 1998
Technológia vzdelávania v systéme pedagogických vied
• všeobecná pedagogika
• všeobecná teória školskej a mimoškolskej výchovy
• všeobecná didaktika a teória výučby
• metodológia pedagogických výskumov
• dejiny pedagogiky a porovnávacia pedagogika
• špeciálna pedagogika výchovy
• všeobecná diagnostika
• všeobecná technológia výchovy a výučby
• organizácia a správa výchovno-vzdelávacích inštitúcií
...
Kľúčové slová:
technológia vzdelávania
pedagogika výchovy
informačné komunikačné technológie