Popis:
Trh, Trhový mechanizmus
TRH - je miesto /nemusí byť konkrétne/, kde sa stretáva predávajúci a kupujúci a predáva alebo kupuje niečo,
aby sa dohodli o predaji a kúpe určitého tovaru za určitú cenu
- je to sféra ekonomiky, v ktorej sa realizuje výmena tovarov ako špecifického ekonomického vzťahu medzi
subjektami trhu
TYPY TRHOV
Podľa počtu tovarov - čiastkový trh - napr. robím prieskum trhu vlasovej kozmetiky
- agregátny trh - napr. robím prieskum druhov tovarov - čo sa kupuje, čo sa predáva
Podľa predmetu kúpy a predaja - trh výrobkov a služieb a tovarov
- trh výrobných faktorov (trh s: + kapitálom, +prac.silou, +prírod.zdrojmi)
- finančný trh (s peniazmi)
Podľa územného hľadiska (územia) - miestny trh /regionálny/ (mestá, obce, regióny)
- národný trh (v rámci 1 krajiny)
- svetový trh /medzinárodný/ (všetky trhové tranzakcie medzi krajinami)
SUBJEKTY TRHU
1/ Firma - výrobca - na trhu predáva svoje výrobky a služby
- kupuje výrobné faktory
2/ Domácnosti - spotrebiteľ - platia za tovar
- predávajú výrobné faktory (svoju pôdu, svoju prácu,...)
1., 2. sú na trhu ako kupujúci aj ako predávajúci
3/ Štát - špecifický subjekt trhu, lebo v zmiešanej ekonomike je jeho účasť na trhu nutná, pretože štát musí
vytvoriť legislatívu
- musí /mal by/ garantovať odstraňovanie negatívnych javov trhu - monopol
- musí /mal by/ ochraňovať slobodné, trhové, konkurenčné prostredie
- myl by vytvoriť podmienky pre získanie zamestnania
Kľúčové slová:
trh
konkurencia
mechanizmus
Obsah:
- TYPY TRHOV
SUBJEKTY TRHU
NEDOSTATKY TRHU
TRHOVÝ MECHANIZMUS
PROCES TVORBY CENY
TRH A KONKURENCIA