Popis:
Manažment kvality
20 storočie si budeme pripomínať ako storočie produktivity
21 storočie je storočím kvality
Kvalita
-Súhrn vlastností produktu a jeho schopnosť uspokojiť požiadavky spotrebiteľa súborom inhertných znakov
-Kvalita je miera, s akou súbor prirodzených znakov spĺňa požiadavky.
Pohľady na kvalitu:
- pohľad výrobný - orientuje sa na výrobu výrobkov najvyššej kvality, naplnením zákonných, podnikových noriem a zákazníckych požiadaviek
-
pohľad spotrebiteľský - vníma uspokojenie svojich vlastných potrieb a očakávaní medzi ktoré patrí: chuť, vzhľad, funkčnosť, opraviteľnosť, spoľahlivosť ale aj cena
-
pohľad manažérsky - orientuje sa na funkčnosť, racionálnosť a zefektívnenie podnikových procesov, ktoré vedú k uspokojeniu zákazníkov
-
pohľad spoločenský - vnímaním produktu pre blaho spoločnosti a ich dopad na životné prostredie.
David A. Garvin v roku 1987 rozpracoval koncept nazvaný „Dimenzia kvality“ podľa, ktorého je každý výrobok alebo služba tvorená 8 dimenziami kvality:
-
funkčnosť - primárna vlastnosť užívania produktu, napr. rýchlosť obsluhy, chuť výrobku
-
trvanlivosť - schopnosť zachovať si vlastnosti výrobku počas určitého obdobia
-
výraznosť - typické charakteristické vlastnosti produktu napr. vôňa chleba
-
spoľahlivosť - plnenie funkcie v danom období
-
nezávadnosť - spôsob akým spotrebiteľ vníma produkt napr. vzťah k zdraviu, dopad na životné prostredie
-
opraviteľnosť - schopnosť obnoviť funkcie produktu a poskytnúť rýchlu údržbu
-
estetická pôsobnosť - je vnímaná eleganciou dizajnu
-
ovládateľnosť - spôsob a jednoduchosť používania produktu pre spotrebiteľa
Kľúčové slová:
normy ISO
Ishikawa
Deming
procesný prístup
manažérstvo zdrojov
Taichi Ohno
3M
Obsah:
- Manažment kvality
Kvalita
Požiadavka je
Zákazník
Excellence
Požiadavky na kvalitu
Manažent kvality
Funkcie manažentu kvality
Zásady kvality-
teorie manažmentu kvality
W. Edward Deming
Joseph M. Juran
Armand V. Feigenmbaum
Philip Crosby
Kaoru Ishikawa
krúžky kvality
Genichi Taguchi
ekonomická strata
Shingeo Shingo
TQM - KOMPLEXNÉ RIADENIE KVALITY,
Základné princípy TQM,
Výhody TQM,Crosbyho požiadavky pri zavedení TQM do podniku:
7 smrteľných chorôb podniku (4 - úpadok podniku):
14 Demingových zásad (TQM):
NAVRHOVANIE A PLÁNOVANIE KVALITY
Základnou myšlienkou bolo odstrániť nasledovné formy plytvania:
Výhody systému JIT
Prvky systému JIT:
Plánovanie
Jidohka
Kanban
POKA YOKE
Zdroje:
- Manažment kvality-Zuzana Kapsdorferová