Vizualizácia času, účel a móda
Seminárna práca15 s. / 2. roč. / docx
Ústrednými pojmami tejto práce sú čas, hodinky, účel a móda. Jednotlivé pojmy sú stavebnými piliermi ústredného cieľu tejto práce, ktorý sa odvíja od čiastkových cieľov. Prvou časťou práce, a teda aj jedným z čiastkových cieľov, je analýza vzťahu času a spoločnosti. Čo si pod pojmom čas predstavujeme? Človek pánom času, alebo čas pánom človeka? Charakter druhej časti tejto práce je opisno-analytický, pretože na chronologickom vývoji v histórii od najstarších čias až po najnovšie dejiny, sa pred...
|
|
0,1 |
1x |
|
Všeobecné dejiny 3 (1000-1492)
Prednášky20 s. / 2. roč. / docx
Prednášky z hodín Všeobecných dejín 3 prezentované doc.Pápajíkom z Čiech.
Všeobecné dejiny 2 (1000-1492) - prednášky (David Papajik)
- stredovek: pojem z novoveku, autori hovoria o dobe rozkvetu
- starovek: charakterizovaný pádom antických civilizácii (chápanie humanistov, 16.str.)
- pojem: Christopher Keller - rozdelenie dejín: starovek, stredovek, novovek
- vymedzenie: nejednotne
» stredná Európa: 476 - 1492 (aj pre Slovensko)
» ČR - kon. r 1526
» C. Keller - 306 - 1453
»iní: za...
|
|
0,1 |
9x |
|
Architektúra v starovekom Ríme
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / docx
V projekte je spracovaná architektúra starovekého Ríma, najzákladnejšie a najdôležitejšie informácie o umeleckých slohoch a pamiatkách.
Architektúra v starovekom Ríme
Antické umenie patrí k najcennejším súčastiam odkazu staroveku. Umenie v Ríme a jeho ríši sa odvíjalo od gréckeho umenia a je mu veľmi podobné. Po rozpadnutí Alexandrovej ríše umenie Grécka svojrázne pokračuje v rôznych končinách Rímskeho impéria, kde má svoje vlastné umelecké predpoklady.
Za cisárskeho obdobia bola vyvíjaná r...
|
|
0,1 |
28x |
|
Kvalitne vypracované otázky na Slovenské dejiny 2 (UPJŠ)
Vypracované otázky20 s. / 2. roč. / docx
Prvá polovica 16. storočia (1501 – 1550) - Moháčska porážka znamenala začiatok rozpadu stredovekého uhorského štátu. Smrť kráľa Ľudovíta II. uvoľnila uhorský a český trón, a rozpadla sa česko-uhorská personálna únia. V bitke pri Moháči zahynulo aj mnoho popredných hodnostárov, príslušníkov vysokého kléru a županov. Vnútorná správa krajiny sa ocitla v zmätku. - Krajina sa ešte nestačila spamätať s nedávneho pustošenia tureckých oddielov a už sa rozpútali boje o uhorský trón. Po odchode osman...
|
|
0,1 |
14x |
|
SLOVENSKÉ DEJINY III. (1780 - 1918)
Študijný materiál30 s. / 4. roč. / doc
Stručný a prehľaný popis slovenských dejín medzi rokmi 1780 až 1918. Práca je zameraná na najdôležiitejšie udalosti a postavy tohto obdobia napr Mária Terézia alebo Jozef II. Práca je písana náučnou formou a čitateľ nie je zavalený odobornými termínmi.
|
|
0,2 |
8x |
|
Tri slovenské gymnáziá
Seminárna práca19 s. / 3. roč. / doc
Témou mojej práce sú tri slovenské gymnáziá, ktoré vznikli v Uhorsku v druhej polovici 19. storočia. Sú to konkrétne gymnáziá vo Veľkej Revúcej, v Turčianskom sv. Martine a v Kláštore pod Znievom (udávam staršie názvy obcí). Cieľom mojej práce je opísať okolnosti vedúce k založeniu gymnázií a samotný vznik, fungovanie, výučbu na gymnáziách. Predpokladom ich vzniku sa venuje prvá kapitola práce. Ďalšie kapitoly práce sa venujú osobitne školám. Gymnáziá sú predstavované postupne podľa rokov v akýc...
|
|
0,1 |
2x |
|
Vypracované otázky na Pomocné vedy historické (UPJŠ)
Vypracované otázky10 s. / 1. roč. / docx
Charakterizujte pomocné vedy historické v širšom a užšom zmysle slova.V širšom zmysle slova – všetky vedecké disciplíny, ktoré pomáhajú historikovi preniknúť hlbšie do podstaty historických javov. (Hist, geografia, demografia, jazykoveda...)V užšom zmysle slova – označenie disciplín, ktoré historikovi pomáhajú pri kritike písomných prameňov.PALEOGRAFIA1. Charakterizujte paleografiu ako pomocnú vedu historickú. Uveďte, ako ju možno ďalej členiť.Ako PVH pomáha pri správnom čítaní textu, jeho mies...
|
|
0,1 |
18x |
|
Dokonalý človek v mytológií
Semestrálna práca12 s. / 1. roč. / docx
ÚvodKalokagatii sa prejavuje spájanie estetických a etických kategórií. Je problém vysvetliť toto slovné spojenie, ale každý Grék poznal jeho význam. Ideál kalokagathie je viditeľný najmä v lyrike, napríklad od Pindara. V jeho lyrike nájdeme mnoho opisov a chvál, ktoré hovoria o kalokagathii i keď on toto slovo nikdy nepoužil. Kalokagathia vznikla ako ideál v polovici piateho storočia p.n.l. Chápali ju ako harmóniu nie len tela a duše, ale harmóniu vo všetkom- kalokagatický človek mal byť silný´...
|
|
0,1 |
2x |
|
Staroveké olympijské hry (776 p.n.l. - 393 n.l.)
Prezentácia26 s. / 1. roč. / pdf
Projekt na tému olympijských hier
|
|
29,7 |
0x |
|
Rímsky kalendár
Seminárna práca11 s. / 1. roč. / docx
Vznik a vývoj kalendára v Rímskej ríši, stručný popis typov kalendárov, vývoj a význam počítania dní a mesiacov, ina názvoslovie.
Vznik kalendára
Počítanie a určenie času je pre dnešného človeka dôležité a to pre život ako taký, aby vedel kedy ísť do práce, odkedy dokedy je otvorený obchod, kedy su štátne sviatky a podobne. V staroveku bolo počítanie a určenie času prevažne náboženského charakteru, najmä z dôvodu určenia sviatkov a osláv či obradov.
Základnou jednotkou pre určovanie času v s...
|
|
0,1 |
1x |
|
Románska tehlová architektúra
Prezentácia27 s. / 1. roč. / pptx
Románska tehlová architektúra - práca je zameraná na vznik a vývoj tehlovej architektúry, jeho príčiny výskytu u nás. Prezentácia bola vypracovaná ako seminárna práca.
|
|
14,2 |
3x |
|
Hostoriografia - ku skúške
Študijný materiál15 s. / 1. roč. / doc
V tomto projekte je všetko na naučenie sa na skúšku s Historiografie.
Historiografia
- Vzniká v antickom Grécku
- Mieša postavy z reálneho sveta s mytológiou – orientálna
- 1. Teoretik hist. spisby bol Aristoteles – Poetika – rozdiely medzi historickým spisom a poéziou – básnik: ako by sa to mohlo stať, historik zachytáva skutočnosť
- Cicero – básnik sa snaží skrášliť udalosť a historik píše skutočnosť; otec historiografie Herodotos má partie, v kt. zachytáva idey – rozpúšťa dej
- Gréci:...
|
|
0,1 |
2x |
|
Neolit a eneolit
Študijný materiál13 s. / 1. roč. / doc
Študijný meteriál zameraný na mladšiu dobu kamennú a neskorú dobu kamennú. Práca je situovaná do oblasti dnešného Slovenska s cieľom ukázať a poísať jednitlivé fázy osídľovania, kultúr alebo aj žívota a náradia. Jednotlivé kutúry sú predstavované v postupnom časovom slede.
|
|
0,1 |
0x |
|
Dioklecián
Seminárna práca4 s. / 4. roč. / docx
Stručný popis Diokleciána a jeho vlády. Dioklecián zohral významnú úlohu v rímskych dejinách a preto bol voľbou pre prácu. Jednalo sa o vynikajúceho politika a stratéga, ktorý prišiel s novou formou vlády, ktrorá sa mala deliť medzi ďalších vládcov.
|
|
0,1 |
1x |
|
Kelti - kompletne spracované dejiny Keltov
Semestrálna práca86 s. / - roč. / pdf
Podklady semestrálnej prednášky Kelti v Európe na katedre Archeológie FF UKF Nitra.1. KTO BOLI KELTI?Kelti včera a dnesHistorickí Kelti - starý ľud - nebol to ľud (národ) v dnešnom slova zmysle. Boli to veľké skupiny obyvateľstva, rozčleneného na početné kmene (gentes), obyvateľov (populi) ako aj rody (pagi) s im vlastným jazykom, ktoré obývali počas viacerých storočí veľké úzmie Európy: v smere S-J - od Škótska a britských ostrovov až po Iberský poloostrov a od Sliezska až po stredozemné pobrež...
|
|
0,8 |
2x |
|
Úvod do štúdia dejín - prednášky
Prednášky22 s. / 1. roč. / rtf
Kompletné prednášky z predmetu Úvod do štúdia dejín, letný + zimný semester
UŽŠÍ VÝZNAM SLOVA HISTÓRIA
Históriu popisujeme ako vedu, ktorá je systémom poznatkov čo odrážajú objektívny svet minulosti ľudskej spoločnosti. NIE JE hocijakým spomínaním či rozprávaním o minulosti. JE vedeckým obrazom minulej spoločnosti ľudstva, spoločenských vzťahov, súvislostí a zákonitostí. ...
|
|
0,2 |
18x |
|
Cisár Konštantín
Seminárna práca8 s. / - roč. / doc
ÚVODCisár Konštantín dostal prívlastok Veľký za svoje činy v Rímskej ríši, no hodnotenie jeho vlády nie je v každom uhle pohľadu také grandiózne či veľkolepé. O pozitívach či negatívach a jeho činoch vládnutia je nevyhnutné dlhšie študovanie prameňov a objektívne zhodnotenie.POČIATKY VLÁDYCisár Konštantín je adoptívny syn cisára Constantia Chlora. Celé meno Constantia Chlora znelo Flavius Valerius Constantius a jeho vláda sa datuje na roky 250 - 306 nášho letopočtu. Konštantín je synom konkubíny...
|
|
0,1 |
2x |
|
Recenzia knihy ČSR a středoevropská politika velmocí 1918-1938 od Aleny Gajanovej
Seminárna práca5 s. / 3. roč. / doc
Dielo Aleny Gajanovej vyšlo vo vydavateľstve ACADEMIA v roku 1967. Zaoberá sa politikou európskych veľmocí a ČSR počas medzivojnového obdobia v rokoch 1918-1938. Poukazuje sa hlavne na zahraničnú politiku ČSR či už vo vzťahu k susedným štátom, alebo vo vzťahu v hegemónom vtedajšej európskej politiky. Cieľom recenzie je kriticky a objektívne zhodnotiť dielo, či už po obsahovej alebo formálnej stránke. ČSR a středoevropská politika velmocí 1918-1938Knižka Aleny Gajanovej z roku 1967 vyšla v Prahe ...
|
|
0,1 |
9x |
|
Humanizmus a renesancia
Prednášky3 s. / 2. roč. / docx
1.) Úvod • Táto kniha sa snaží zachytiť sociálne dejiny - vzťah medzi kultúrou a spločnosťou• V úvode sa vyjadrujú rôzni historici a filozofi k danej problematike čo sa týka tohto obdobia• Na začiatku 15.st bolo Taliansko spoločensky a kultúrne nejednotné• Vhodná geografická poloha pre obchodovanie na západ a východ• Jacob Burckhardt (historik) chápal renesanciu ako modernú kultúru vytvorenú modernou spoločnosťou• Renesancia je dnes chápaná ako nedostatočne vyvinutá - obyvatelia obhospodárovali ...
|
|
0,1 |
0x |
|
Územnosprávne členenie Uhorska - komitátna správa
Seminárna práca4 s. / 1. roč. / doc
Vývoj uzemnosprávneho členenia v stredoveskom uhorsku pred stolicami.
Samotný vznik uhorského štátu a jeho vývin nemáme presne zdokumentovaný. Správy, ktoré o vzniku hovoria sú z neskoršieho obdobia a preto nie sú hodnoverné. Aj keď obdobie, kedy prichádzajú do Panónie Maďari a samotný vznik bol mĺkvym obdobím o formovaní etník do štátu, pripisuje sa za začiatok vzniku štátu ako takého obdobiu Gejzovho kniežatstva.
Po smrti Gejzu sa k moci dostáva jeho syn Štefan I., ktorý sa dostáva k moci a...
|
|
0,1 |
2x |
|
Pomocné vedy historické
Prednášky14 s. / 1. roč. / doc
Pomocné vedy historické a ich prehľad
ÚVOD
- diplomatika ≠ diplomacia
- základ: diplom - gr. listina → diplomat
- starovek: tabuľky, diptych - série dvoch spojených tabuliek
- cisár vydáva diplomy, dekréty
- publikujú sa poštou - Circus publicus (štátna poštová služba)
- tirolská firma - Turm und Taxi
- neskorá antika: diplomy - veteráni - obsahujú Ius civitatis →vojenské diplomy
- humanizmus: slávnostné dokumenty šľachty
- diplomatika = termin technicus
|
|
0,2 |
5x |
|
Bitka pri Waterloo 1815
Seminárna práca5 s. / 2. roč. / docx
Popis poslednej bitky Napoleona I. Bonaparta, ktorá ukončila jeho vládu.Po deportácii Napoleona na ostrov Elba sa kráľ Ľudovít XVIII. snažil obnovil staré predrevolučné pomery. Napoleon túto situáciu z Elby sledoval so znepokojením. Začiatkom marca 1815 sa rozhodol pre riskantnú akciu, keď sa so svojou gardou nečakane vylodil v zátoke Juan. Ľudovít XVIII. vyslal proti nemu pluk pod vedením maršala Michela Neya, ktorý ho mal zadržať a dopraviť do Paríža. Napoleon bol vynikajúcim rečníkom, poznal ...
|
|
0,1 |
2x |
|
Neolitické a eneolitické osídlenie slovenska
Študijný materiál6 s. / 1. roč. / doc
Slúži na štúdium praveku a osídlenia na slovensku
Výskumu mladšej doby kamennej na Slovensku sa v XIX. storočí - a vlastne až do konca prcej svetovej vojny - venovala len minimálna pozornosť zo strany vtedajších, predovšetkým maďarskych bádateľov a zberateľov. Pokiaľ záujem bol, sústreďoval sa predovšetkým na zbieranie väčšinou náhodne objavených pamiatok a na amatérsky výskum jaskýň a niekoľko ďalších výrazných polôh...
|
|
22,5 |
0x |
|
Latinský jazyk - 1. konjugácia
Ťahák1 s. / 1. roč. / xlsx
1. konjugácia, časovanie slovies v latinskom jazyku, sloveso laudó, laudáre, pomôcka pre učenie latinčiny, gramatikaje to prehladná tabuľka pre učenie sa latinského jazyka, môže slúžiť aj ako ťahák
|
|
0,1 |
11x |
|
Plagiát a plagiátorstvo
Referát3 s. / - roč. / docx
Plagiátorstvo je druhom veľmi vážneho priestupku v akademickom prostredí.Najčastejšie sa spomína v súvislosti s tvorbou seminárnych, bakalárskych, diplomových , doktorských a iných vysokoškolských prác ako neetický spôsob písania práce. Plagiátorstvo je neoprávnené prebratie myšlienky a to nielen úplné, ale i čiastočné bez odkazu na ich pôvodcu . Plagiát je cudzie dielo , ktoré autor vysokoškolskej práce prehlasuje za vlastné a uvádza ho za vlastné.
|
|
0,1 |
2x |
|