Sociológia zdravia a choroby
Skriptá108 s. / 1. roč. / doc
Ešte pred pár rokmi, v štádiu budovania socialistickej spoločnosti, bolo do neba volajúcou drzosťou povedať, že poskytovanie zdravotnej starostlivosti je poskytovanie služby v priestore trhu.
Zákony definujú zdravotnú starostlivosť a umožňujú jej predaj a kúpu. Poskytovanie zdravotnej starostlivosti je predávanie služby, síce špeciálnej, zvláštnej, vyžadujúcej vzdelaného a vzdelávajúceho sa poskytovateľa, humánneho a empatického človeka. Predávanie práce sa uskutočňuje v podmienkach konkrétnej ...
|
|
0,9 |
17x |
|
Sociológia zdravia a choroby - skriptá
Skriptá108 s. / 1. roč. / doc
Ukážka:Učebné texty sú určené
• pre poslucháčov Fakulty verejného zdravotníctva SZU bakalárskeho a magisterského štúdia
Verejné zdravotníctvo,
štúdia Master of Public Health,
pre predmety
- Základy sociológie,
- Sociológia zdravotnej starostlivosti,Cieľ týchto učebných textov možno stručne definovať ako doplnok prednášok a cvičení a ako štúdijný materiál pri samoštúdiu.
|
|
0,9 |
22x |
|
Transplantácie životne dôležitých orgánov z morálno-medicínskeho hľadiska.
Referát6 s. / 1. roč. / doc
Vo svojich etických, sociálnych a ekonomických dôsledkov sa transplantácie orgánov dotýkajú celej spoločnosti. Náhrada životne dôležitých poškodených orgánov orgánom zdravým otvorila kapitolu a perspektívy modernej medicíny a etiky. Zavedenie transplantácií orgánov do klinickej praxe priniesli celý rad problémov technického, imunologického, právneho aj morálneho charakteru. Vo všetkých civilizovaných štátoch vytvárajú právne normy pre postupy v transplantológii. Morálna stránka problematiky odbe...
|
|
0,1 |
19x |
|
Vypracované otázky z predmetu Biofyzika
Vypracované otázky23 s. / 1. roč. / pdf
Vypracované otázky na Biofyziku.Ukážka:1. Biofyzika, definícia a rozdelenie.Biofyzika - interdisciplinárny vedný odbor, ktorý podáva fyzikálny a fyzikálno-chemický výklad biologických javov, vplyv fyzikálnych faktorov na živé organizmy a využitie fyzikálnych procesov v medicíne• experimentálna• vžitá (lekárska biofyzika)vzniká na rozhraní : biologických vied, fyziky, chémie.2. Voda, jej štruktúra, vlastnosti a funkcia.Voda - základná funkčná časť organizmu, 60-90% hmotnosti organizmu- najrozšíre...
|
|
1,1 |
56x |
|
Prednášky z predmetu - Patologická anatómia (úvod)
Prednášky31 s. / 1. roč. / ppt
Ukážka:Patológia (pathos=choroba, logos=náuka) skúma:zmeny funkcie a štruktúry orgánov, tkanív a systémov, ktoré sa prejavujú ako ich choroby,ich príčiny (etiológia),zákonitosti ich vývoja (patogenéza)Patológia - základný medicínsky odborVšeobecná patológia - všeobecné zákonitosti vývoja morfologických zmien chorých tkanív a orgánov.Špeciálna patológia - vznik, vývoj a morfologické prejavy jednotlivých chorôb v rámci systémov ľudského tela (kardiovaskulárneho, dýchacieho, tráviaceho, atď....)
|
|
0,1 |
22x |
|
Zápal a nádory - patologická anatómia
Prednášky51 s. / 1. roč. / ppt
Ukážka:Zápal = reakcia organizmu - likvidácia príčiny poškodenia a lokalizácia a odstránenie odumretých alebo metabolicky zmenených buniek, cudzích telies, mikroorganizmov alebo antigénov. Proces končí obnovením (regeneráciou) pôvodného tkaniva a návratom k normálnej funkcii alebo náhradou pôvodného tkaniva väzivovou jazvou (reparácia). Za určitých okolností sa zápal nemusí podariť zvládnuť (nedostatok imunity, masívna infekcia, rezistencia vyvolávateľa na liečbu).
|
|
0,2 |
15x |
|
Patologická anatómia (2 prednáška)
Prednášky25 s. / 1. roč. / ppt
Ukážka:Viacbunkové organizmy zabezpečujú pre bunky stabilné prostredie (homeostáza = teplota, chemické zloženie, zásobenie kyslíkom a živinami, atď.). Potreba prispôsobovať sa zmeneným podmienkam - záťaž, stres. Schopnosť prispôsobovať sa = adaptácia. Ak adaptačné mechanizmy nestačia - poškodenie. Poškodenie: reverzibilné a ireverzibilné.
|
|
0,2 |
11x |
|
Prednášky z predmetu Bioštatistika 1
Prednášky115 s. / 1. roč. / pdf
VARIABILNOSŤ je rovnako dôležitá ako PRIEMERMôžeme vždy sledovať každého jednotlivca až do„prirodzenej“ smrti?Vždy existuje riziko skoršieho úmrtia v dôsledku iných faktorov ako sledujeme (havária...) alebo neskoršieho úmrtia, ktoré je za obdobím konca experimentu
|
|
0,9 |
11x |
|
Anatómia - prednášky a vypracované otázky
Vypracované otázky42 s. / 1. roč. / zip
Prednášky z anatómie + vypracované otázky.
Obsah archívu:
anatomia vypracovane otazky.doc
anatomia velkost 7.doc Leptoténne typy.doc
08.doc
07.doc
06.doc
05.doc
04.doc
03.doc
02.doc
01.doc
|
|
0,7 |
55x |
|
Fyziologia - vzrušivé tkanivá, CNS, svalstvo
Vypracované otázky9 s. / 1. roč. / doc
1. Reflex a reflexný oblúkReflex- je rýchla, jednoduchá a stereotypná odpoveď organizmu na nejaký závažný podnetReflexný oblúk je súbor vzrušivých tkanív , ktoré reflex uskutučňujú, je tvorený:- receptor- prívodná- aferentná dráha- centrum- nervové bunky- vývodná- eferentná dráha- výkonný orgán- efektor- súčasťou reflexného oblúka je spätná väzba medzi výkonným orgánom a centrom
|
|
0,1 |
12x |
|
Patologická anatómia - koža
Prednášky36 s. / 1. roč. / ppt
Ukážka:Koža - chráni organizmus pred mechanickým a chemickým poškodením - zúčastňuje sa na dýchaní vylučuje odpadové látky, - udržiava telové tekutiny a teplotu - umožňuje prijímanie podnetov z vonkajšieho prostredia
|
|
5,4 |
8x |
|
Patologická fyziológia
Ťahák7 s. / - roč. / doc
1.Zmeny v množstve a zložení plazmydenný príjem 2,5l aj výdaj(koža0,8l,dých0,5l,stolica1lhnačka-aj Na,K,HCO3,elytrol.,vrac.Na,K,Hobilčky- udržiavajú homeost.,reg.výdaj vodyGIT- T100g=107ml vody,S=60,B=35Etiológia:ITC(K)=ETC(Na),objETC-odion.zlož.vnút.prostr.,velk.obj.celk.tel.vody,elektrol.zlož.,acidobaz.rovnov.tel.tek.Porucha-strat.vody:bolesti hl.,malátn.kŕče,kóma až smrťOsmoreg.-kontr.bunk.objemu(ICT=ETC)-smäd,ADH,oblič.Meranie osmoreg.-mn.solútov plazmy/kg vodyStrata K, Na-hypoton.prostr., n...
|
|
0,2 |
4x |
|
Prednášky z Patologickej anatómie ( 03-06)
Prednášky- s. / 1. roč. / rar
Ukážka:Vznik nádorovProliferácia buniek je podriadená zložitým regulačným mechanizmom, ktoré zabezpečujú ich primerané správanie v rámci určitého tkaniva a danej fyziologickej situácie. Súčasťou týchto mechanizmov sú komplexné systémy prijímania, spracovania a odovzdávania signálov, ktoré musia byť navzájom zladené. Ak v bunkách dochádza k takým zmenám, že neprijímajú regulačné signály, alebo na ne odpovedajú v nesprávnom čase a neprimeraným spôsobom, stávajú sa nekontrolovateľnými a menia sa na...
|
|
0,3 |
13x |
|
Zdravie pri práci - Test A1 1. aj 2. strana
Testy2 s. / 3. roč. / zip
Test zdravie pri praci SZU 1. strana - test A1
|
|
1,1 |
3x |
|
Prednášky z Patologickej anatómie (07-12)
Prednášky- s. / 1. roč. / rar
Ukážka:ObličkyVrodené chorobyAgenéza XE "agenéza:obličky" XE "agenéza" obličky (vrodené nevyvinutie) je pri obojstrannom postihnutí nezlučiteľná so životom. Často je spojená s inými malformáciami. Pri jednostrannom výskyte druhá oblička hypertrofuje a nahradí funkciu chýbajúceho orgánu.
|
|
1,5 |
3x |
|
Choroby tráviaceho systému
Prednášky19 s. / 2. roč. / doc
Príznaky ochorenia GIT-u.
Akútne a chronické choroby gastrointestinálneho traktu sa prejavujú celým radom príznakov, ktoré vznikajú samostatne, alebo v kombinácii. V detskom veku sa ale príznakmi zo strany tráviaceho traktu prejavujú aj ochorenia iných systémov a môžu vznikať aj na psychogénnom podklade.
Nechutenstvo ( anorexia ) je zníženie až strata chuti do jedla. Príčinou môžu byť infekcie, akútne alebo chronické ochorenie rôznych systémov a psychické problémy. Extrémna forma nechutenstv...
|
|
0,2 |
9x |
|
Zdravie a životný štýl
Bakalárska práca66 s. / - roč. / doc
Cieľom tejto práce je priblížiť širokej verejnosti zdravie a hlavne súčasný životný štýl mladej populácie. Práca sa zameriava na širší popis niektorých rizikových faktorov životného štýlu, ktoré jednoznačne ovplyvňujú ich zdravie. Aké sú následky pitia alkoholu na zdravie detí. Ako pôsobí fajčenie, drogy, nezdravá výživa a nízka fyzická aktivita na ich zdravie. A ako vplýva výchova detí a mládeže k zdravému spôsobu života pri ovplyvňovaní životných návykov a spôsobu života.
|
|
0,6 |
49x |
|
Koncepcia verejného zdravotníctva
Prezentácia9 s. / - roč. / ppt
Verejné zdravotníctvo je: - veda a umenie chrániť a zlepšovať zdravie komunity s pomocou zdravotnej výchovy, podpory zdravia, výskumu a stratégií prevencie ochorení. Je to poznanie a aplikácia multidisciplinárnych populačne založených metód výskumu, výučby, realizácie zahrňujúc rôzne akademické disciplíny - veda a umenie predchádzať chorobám, predlžovať život a podporovať zdravie cestou organizovaného úsilia spoločnosti - organizačný a riadiaci systém, ktorý sa snaží komplexne, konzistentne, kom...
|
|
0,1 |
21x |
|
Chudoba
Prezentácia7 s. / 2. roč. / pps
Chudoba referat
|
|
3,7 |
5x |
|
História biológie
Referát3 s. / 1. roč. / doc
Človek, aby sa uživil, musel už od nepamäti poznávať prírodu. Už v staroveku zobrazoval človek zvieratá a rastliny, z ktorých mal úžitok, alebo ich uctieval ako posvätné. Praktické skúsenosti, potrebné pri pestovaní plodín, chove zvierat, či v liečiteľstve si odovzdával z generácie na generáciu. Najstaršie poznatky sa nám zachovali z 3. tisícročia p.n.l. z Egypta, Indie a Činy.
|
|
0,2 |
1x |
|