Popis:
CP - súbor opatrení štátu alebo firmy v oblasti cien; je súčasťou HP štátu alebo firemnej obchodnej politiky;K uvedenému súboru opatrení patria zásady pre uplatňovanie cenovej sústavy a ovplyvňovanie úrovne cien, využívanie cien pri realizácii zámerov hosp.politiky štátu alebo obch.politiky firmy (vyrovnávanie P a D, ovplyvňovanie reál.príjmov a pod.).
Cenový systém v trh.ek.je hlavným, nie však jediným prostriedkom realizácie funkcií ek.sys. Je to sys.ek.organizácie, ktorého podstata spočíva v tom, že každý jednotlivec, vrátane práv.subjektov sa samostatne rozhoduje, čím prispieva k rozvoju hospodárstva krajiny, každý subjekt pri tom sám vie, že svoj produkt môže predať len za takú cenu, kt.vyhovuje aj kupujúcemu a že on môže získať produkty poskytované inými subjektami len za cenu, kt.je prijateľná pre neho.
Cenový systém plní niekoľko funkcií:
•zabezpečuje prenos inf.o potrebách, disponib.zdrojoch, výr.možnostiach,
•vytvára podnety pre výrobcu i SPTR,
•distribuuje dôchodky.
Význam ceny:
Cena sa chápe ako peň.výraz hodnoty, ako ek.kategória tovarového hospodárstva, kt.vyjadruje výmenný pomer medzi veľkosťou hodnoty určitého tovaru a nezávisle od nej existujúcim peň.tovarom, teda peniazom
Kľúčové slová:
cenová politika
marketing
trhová ekonomika
cenová citlivosť
alokácia nákladov
konkurencia
koeficient istoty
dopyt
produkcia
zisk
Obsah:
- CP
Cenový systém
Význam ceny
Faktory rozhodovania o cenách
MOP
Vzťah ceny, zisku a objemu realizovanému produkcie
Vzťah cien a nákladov
Riziko v cenovom rozhodovaní
Cenové stratégie
Východiská tvorby cenovej stratégie
Test cenovej citlivosti
Alokácia nákladov
Funkcia nákladov pri tvorbe cien
Prístup založený na dopyte
Prístup založený na zákl. konkurencie
Koeficient istoty (Ki)