Popis:
1. Charakteristika ceny a hodnoty, rozdiely medzi nimi. Základné funkcie ceny.
Hodnota - chápeme ako kvalitu kvantity, resp. schopnosť výrobku, služby uspokojovať určité potreby. Závisí to najmä od výsledku jeho hodnotenia na trhu: úžitkovosti, vzácnosti, N na výrobu.
- výpočet: H = výrobné náklady x úžitkovosť
Cena - peňažný výraz hodnoty, vo všeobecnosti môžeme charakterizovať ako peňažné vyjadrenie hodnoty realizovaných podnikových výkonov (peňažné vyjadrenie hodnoty výrobkov, služieb, produktov..)
Z pohľadu zákazníka je cena - peňažným vyjadrením hodnoty výrobku, služby ako miery jeho kvality, vlastností alebo úžitku v porovnaní s inými výrobkami
Z pohľadu výrobcu - cena vychádza z peňažných a nepeňažných prostriedkov vynaložených na vstupy, ktoré boli použité pri výrobe tovarov alebo poskyt. služieb. Môže byť ovplyv. externými faktormi - konkurencia, substitúty, spokojnosť zákazníka...
Funkcie ceny -
- Kriteriálna - predstavuje základnú informáciu a zároveň je kritériom a podnetom pre ďalšie zameranie činnosti podniku
- Stimulačná - cena je nástrojom dosahovania zisku, motivuje tak podnik vždy lepšie a dokonalejšie uspokojovať potreby odberateľov a tým zabezpečiť aj vlastnú stabilitu a rozvoj podniku. Zmena ceny uvádza do pohybu ekonomiku podnikateľa
Rozdiel Ceny a Hodnoty - cena tovaru sa nekryje s jeho hodnotou.
...
Kľúčové slová:
cena
hodnota
zisk
tovar
náklady
dopyt
ponuka
trh
trhová ekonomika
elasticita dopytu
cenové rozhodovanie
podnikanie
riziko
cenová stratégia
prirážka
dumping
Obsah:
- 1. Charakteristika ceny a hodnoty, rozdiely medzi nimi. Základné funkcie ceny.
2. Faktory ovplyvňujúce výšku zisku a objem realizácie tovaru. Vzťah cien a nákladov podniku (alternatívy hranice ceny a spôsob výpočtu).
3. Vzťah objemu a realizácie tovaru a nákladov (kritický bod, kritická výrobná kapacita, ich grafické znázornenie).
4. Charakteristika dopytu a ponuky. Trhová cena a trhová rovnováha.
5. Vzťah ceny a dopytu + grafické zobrazenie
6. Vzťah ceny a ponuky + grafické zobrazenie.
7. Rovnovážny vzťah dopytu a ponuky. Na základe vzťahu ceny, dopytu a ponuky definujte základné zákony pre cenovú tvorbu.
8. Trh a cena - úloha cien v trhovej ekonomike, kritéria pre klasifikáciu trhov pre cenové rozhodovanie.
9. Kritéria pre klasifikáciu trhov pre cenové rozhodovanie.
10. Cenová elasticita dopytu - jej formy a spôsob výpočtu.
11. Krížová elasticita dopytu - jej formy a spôsob výpočtu, koeficient cenovej nezávislosti.
12. Cenová elasticita ponuky - jej formy a spôsob výpočtu.
13. Základné faktory ovplyvňujúce mieru závislosti dopytu (ponuky) od zmeny cien.
14. Vzťah cenovej elasticity dopytu a tržieb podniku.
15. Charakterizujte cenové rozhodovanie - čo to je, od čoho závisí, nevyhnutnosť cenového rozhodovania, cenové pohnútky, základné faktory CR.
16. Faktory ovplyvňujúce CR - vymenujte a charakterizujte ich.
17. Riziko v cenovom rozhodovaní -jeho podoby, rozdelenie, hodnotenie a znižovanie rizika
18. Opatrenia na elimináciu rizika CR a meranie rizika CR - charakteristika a charakteristika ukazovateľov merania rizika CR a ich spôsob výpočtu.
19. Cenová stratégia, hlavné smery cenovej stratégie a ich charakteristika, obsah cenovej stratégie a základné otázky cenovej stratégie.
20. Druhy cenových stratégií a ich charakteristika.
21. Tvorba cien u výrobcu - základné prístupy. Charakterizujte nákladovo orientovanú tvorbu cien.
22. Tvorba cien u výrobcu - charakterizujte tvorbu cien prostredníctvom ziskovej prirážky a spôsob výpočtu.
23. Tvorba cien u výrobcu - charakterizujte tvorbu cien na základe návratnosti investovaného kapitálu a na základe požadovanej návratnosti predaja + spôsob výpočtu.
24. Tvorba cien u výrobcu - charakterizujte dopytovo a konkurenčne orientovanú tvorbu cien.
25. Tvorba cien v obchodných podnikoch - charakteristika. Cenová prirážka a cenová marža - charakteristika a spôsob výpočtu + systém tvorby netto ceny a systém tvorby brutto ceny.
26. Tvorba cien služieb - charakteristika, prístupy k tvorbe cien služieb, postup výpočtu ceny služby.
27. Charakterizujte svetovú cenu a svetový trh. Princíp rozboru svetových cien.
28. Charakterizujte podmienky cenovej tvorby na zahraničných trhoch a databázu informácií.
29. Vymenujte a stručne charakterizujte faktory ovplyvňujúce tvorbu a vývoj ceny zahranično-obchodnej výmeny.
30. Charakterizujte metódy stanovenia ceny na zahraničných trhoch a definujte pojem dumping.
31. Definícia rizika a klasifikácia podnikateľských rizík. Praktické prístupy k riadeniu rizika.
32. Definícia a pojmy analýzy rizík.
33. Náplň a postup analýzy rizík.
34. Meranie rizika.
35. Metódy a stratégia analýzy rizík.
36. Riadenie rizík.
37. Nástroje na znižovanie rizika a odporúčané postupy na riešenie problémov rizika.
38. Metódy znižovania podnikateľského rizika - ofenzívne riadenie firmy, akceptácia rizík, zmiernenie rizika.
39. Metódy znižovania podnikateľského rizika - faktoring, forfaiting, akreditív, akontácia, banková záruka, inkaso.
40. Metódy znižovania podnikateľského rizika - dodacie podmienky Incoterms
41. Metódy znižovania podnikateľského rizika -diverzifikácia, meranie diverzifikácie
42. Metódy znižovania podnikateľského rizika -zdieľanie rizika, poistenie, vyhnutie sa riziku, vytváranie rezerv.
Zdroje:
- prednášky
- cvičenia
- poznámky