Popis:
CENA - vyj. hodnoty daného tovaru
-mala by odrážať vzáj. vzťah kvality daného tovaru s jej množstvom
-súhrn cien jednotlivých tovarov vyrovnáva diferencie medzi cenou a hodnotou C ≠ H, ∑C = ∑H
-vyčísliť cenu je komplikované, lebo zahŕňa nielen vynaložené nutné náklady ale cena vyjadruje i podmienky realizácie tovaru, ktoré sa vytvárajú na základe ponuky a dopytu
-trh má rozdielne realizačné podmienky, potom cena sa nestotožňuje s hodnotou daného výrobku, cena je deformovaná a -vzniká rozdielnymi podmienkami trhu
TOVAR = taký druh výrobku, na ktorý sa vynaložila ľudská práca, je nutný pre životné pochody a je súčasťou tovarovej výmeny
- hodnotu má iba ten tovar, ktorý je užitočný, vzácny a vynaložili sa naň náklady na výrobu
- úžitkovosť = schopnosť tovaru uspokojovať určitú potrebu
- vzácnosť = miera významnosti uspokojavania určitej potreby
- tieto dve premenlivé veličiny ovplyv. Subjektí. pohľadom každého účastníka trhu, určujú konečnú cenu
- konečná cena je stanovená spotrebiteľom na trhu H = D/P = C
- cenu možno stanoviť aj cez výrobné náklady H = Vn*Vž = C
- k rozdielu medzi cenou a hodnotou dochádza asi u celk. spoločenského produktu, ktorý vytvára spoločnosť
- skupina teórií tvrdí: cenu tvoria odberatelia, dodávatelia, teda sa zaoberá chovaním spotrebiteľa - subjektívna teória
- druhá skupina teórií je založená na sledovaní objektívnych nákladov vynaložených na daný výrobok - objektívna teória (základom sú N, ktoré musia spotrebitelia rešpektovať a prijať)
- ak trh chce optimalizovať cenu s hodnotou, potom musí zohľadniť aj subjektívnu aj objektívnu teóriu = dualistická teória
FUNKCIE CENY
- cena je základnou ekon. kategóriou, kt. spĺňa tieto funkcie: uhradzovacia - cena pre výrobcu musí priniesť určitý zisk, rozdeĺovacia - na zákl. ceny spoločnosť rozdeľuje nár.dôchodok, racionalizačná - cena má pôsobiť na výrobcu, aby racionálne vynakladal a spotreboval tovary, evidenčná - pomocou nej zisťujeme jednotlivé proporcie NH, regulačná - reguluje vzťahy medzi ponukou a dopytom, informačná - cena je základnou informáciou a kritériom pre rozhodovanie, stimulačná - cena je nástrojom pre dosiahnutie zisku
DRUHY CIEN
- ceny zohr. kľúčovú úlohu pri získavaní trhu, - v cene je zakompon. hodnota daného výrobku
- stanoviť objekt. cenu bez fungujúceho trhu je viacmenej nemožné, preto trh musíme považovať ako základný článok tovarovej ekonomiky
- hlavnou funk. trhu je sledovať ponuku a dopyt. Na sledovanie týchto atribútov má svoj nástroj, ktorým sú ceny
- pri veľkom počte tovarov na trhu sa vytvára cen. hladina,kt. je tvor. jednotl. cenami výrobkov, tieto majú rôzne druhy cien
...
Kľúčové slová:
ceny
cenová politika
druhy cien
ponuka
dopyt
konkurencia
cenotvorba
tvorba cien
Obsah:
- Cena
Tovar
Funkcie ceny
Druhy cien
Voľné ceny
Viazané ceny
Základná cena u výrobcu
Osobit.druhy cien
A: clo
B: dopravné tarify
Atribúty trhového systému
Ponuka
Dopyt
Cena
Konkurencia
Typy konkurencie
Zákl.fakt.ovplyv.výšku ceny
Tvorba cien u výrobcu
Náklad. orient. tvorba ceny
Pozitívom nákl.ceny môž.považovať, že
A: tvorba ceny zisk. prirážkou
B: tvorba nakl. ceny pri pozad. navratnosti z predaja
C: tvorba nakl. ceny pri pozad. navratnosti inv. kapitalu
Tvorba ceny v obchod.organiz.
Tvorba cien pom. konkurencie
Ceny zahran. - obchod.výmeny
Cen.tvorba na zahr. trhoch
Dopytovo orientovaná tvorba ceny