Popis:
Pedagogika - gr. pôvod vzniklo zo slova Paidagogos
Pais - dieťa Ogoge - vedenie voditeľ detí
Pedagogika je veda, kt. skúma podstatu a zákonitosti
výchovy a vzdelania, objasňuje ciele, obsah, metódy
a prostriedky výchovy a vzdelávania a stanovujú
smernice na ich organizáciu a riadenie vzdelávania
veda o výchove vznikla v Novoveku rozvíjala sa
v rámci filozofie
Vývoj pedagogiky
1.)Staroveké Grécko - Sokrates, Platón, Aristoteles
Staroveký Rím - Cicero, Quintilianus rím. Filozof
Napísal 1 knihu o vzelávaní - diallektika Kniha o výchove
Rečníka
2.)Kresťanská pedag.- Augustín 5.st., Tomáš Akvinský 17.st.
3.)Renesancia a Humanizmus 14.st.- kritika stredovekej
výchovy, vytvára sa nová konkurencia v popredí je človek
Juan Luis Vives, Erazmus Rotterdamský, fr. Francios Rabelais
4.)Pedagogický realizmus 17.st.- vznikajú diela, že žiak sa učí
poznatky potrebné pre život, hravé učenie striedavé s oddychom
obsah vzdelania zaradil spoločenské a prírodné vedy John Locke
17.st. - výchova džentlmena teoreticky a prakticky pripravený
pre život- gr. realizmus
Jan Amos Komenský 28.3.1592 ako prvý utriedil poznatky
o výchove a vzdelávaní Didaktika magna - Veľká didaktika
základy pedagogickej teórie . Orbis pictus- Svet v obrazoch
pedag. Realizmus - učebnica jazykov ilustrovaná 150 tém
začínajú obrázkom.
5.)Osvietenstvo- J.J. Rousseau pedag. Naturalizmus
fr. .osvietenstvo 18.st. diela Emil -výchovný proces svojho
zverenca - človek je od prírody dobrý- naturalizmus spája
výchovu s prírodou- dieťa je dobré, najlepšie obdobie života
dieťaťa je detstvo, treba mu dať slobodu lebo aj dieťa je
osobnosť.
Kľúčové slová:
pedagogika
ontogenéza
výchova človeka
východné prostredie
klasifikácia vzdelávania
Obsah:
- Vývoj pedagogiky
Pramene pedagogiky
Systém pedagogických vied
Vzťah pedagogiky k iným vedám
Znaky ontogenózy:
Faktory ovplyvňujúce vývoj človeka
Vzťah vývoja a výchovy človeka
Výchovné prostredie
Medzinárodná klasifikácia vzdelávania
Pedagogické pojmy