Popis:
1. historia,koncepcia-H.FAYO-1922(Haward Bussines Revier)-článok o dlhodobom plánovaní , 60- 70.roky min. str-plánovanie ako fenomén rozvoja riadenia podnikov-strategické plánovanie , 1974-LINNEMAN,KENNEL-definovali 10 základných etáp plánovania. História plánovania je spojená i s rôznymi koncepciami makroekonomického plánovania a jeho prepojením s plánovaním podnikovým.Známe sú 2 systémy plánovania:Direktívno - administratívny systém - tento systém predstavoval centrálne plánovanie,kde úlohy jednotlivých podnikom boli direktívne určené. Cieľom manažmentu bolo vybojovať nenáročný a nízky plán,získať čo najviac dotácií,skrývať rezervy a prejavovať čo najmenej iniciatívy.Indikatívne plánovanie - ide pri ňom o výmenu informácií medzi vládou a súkromnými podnikmi, pričom vláda sa snaží podporiť tie varianty rozvoja, ktoré sú v súlade s jej politikou.Z ekonomickej oblasti sa tieto aktivity rozšírili i do oblasti vzdelávania,zdravotníctva,životného prostredia.V SR sa tieto formy plánovania neuplatňujú.Postavenie podnikového plánovania sa vo vyspelých ekonomikách menilo spolu so zmenou manažérskych teórií a praktík. Dnes prevláda strategický manažment.
Techniky prognozovania- kvalitatívne (odhad predaja a expertný odhad),kvantitatívne -a) extrapolácia -kde trendy sú stabilné a jasné a predpokladá sa, že analogicky bude vývoj pokračovať i v budúcnosti.Najčastejšie sa používa na určenie budúceho vývoja tzv. jednoduché braunovo exponenciálne vyrovnanie Xt+1=α*Xt+(1-X)*Xt b) sezónne modely -uplatňujú sa pri tých výrobkoch, ktoré sú ovplyvňované cyklickými vývojmi a kvantifikujú sa vplyvy sezónnosti a náhodnosti, pričom najťažšie sa určujú náhodnosť c)príčinná analýza-patrí do nej celý rad metód korelačnej a regresnej analýzy na kvantifikáciu faktorov ovplyvňujúcich vývoj predaja.Často používanou metódou je modifikovaná regresia,ktorá vychádza z predpokladu, že dopyt po novom výrobku bude mať taký istý tvar ako dopyt po niektorom zo starších výrobkov.Prognóza dopytu sa potom určí zo vzťahu: Xt+1=A*Pt+1
Kapacita(fázy)-Štruktúra plánu výrobných kapacít je tvorená týmito základnými krokmi:1. identifikácia dopytu a predvídanie jeho vývoja 2. meranie kapacity -kapacita je funkciou výkonu a jednotky času K = f(Nv, Fe) 3. stanovenie potreby kapacít v čase -ide o zisťovanie odchýlky medzi dopytovanými kapacitami a disponibilnými kapacitami.Ak sú rozdiely, treba ich riešiť.4. prijatie rozhodnutia, ktoré sa robí na základe:faktorov okolia podniku,vzdialenosti trhov,dopravných nákladov,ponuky práce a pod.
krátkodobý finančný plán-zostavuje sa na 1 rok a určuje sa ním potrebná výška prevádzkového kapitálu a spôsob jeho financovania. Pri plánovaní sa vychádza z obratového cyklu peňazí, ktorý sa skladá z doby obratu zásob (DOZ), doby obratu pohľadávok (DOP) a z doby odkladu platieb (Dod) OCP = DOZ + DOP - Dod
Kľúčové slová:
podnikové plánovanie
ťahák
výnosnosť kapitálu
benchmarking
plán výroby
strategické plánovanie
hodnotenie práce
Obsah:
- historia,koncepcia
Techniky prognozovania
Kapacita(fázy
krátkodobý finančný plán
Benchmarking
Meranie výnosnosti kapitálu
Strateg.(plán)plánovanie
CF(štruktura)-
Funkcie a prvky plánovania
Etapy benchmarketingu
Podnik plánovanie,funkcie,štruktura
Vzorec objemu vyroby
Časové hladisko klasifikacie pp
Metódy na používanie zásobách
Marketingové plánovanie
Finančná bilancia
Techniky a metódy agregovaného plánu výroby
...
....
.....