Umelá inteligencia - ťahák s 26 vypracovanými otázkami
«»
Popis:
Popíšte význam a dôvod potreby fuzzy množín, uveďte paradoxy dvojhodnotovej logiky. Človek bežne pracuje s toleranciou, neurčitosťou a nepresnosťou ako s normálnym javom. Nekladie ostré hranice, ale používa slová ako trochu, menej, viac, takmer, atď. V klasickej množine buď prvok patrí alebo nepatrí do množiny. Táto množina je založená na dvojhodnotovej logike (patrí/nepatrí, čierna/biela, 1/0...) Problémom je, že klasická teória množín stanovuje ostrú hranicu medzi príslušnosťou a absenciou prvku. Prirodzenejšie než jednoznačné členstvo v množine je však skúmať, či uvažovaný človek je viac či menej typickým reprezentantom tejto množiny. Takúto disproporciu medzi prirodzeným uvažovaním a klasickou teóriou množín sa snaží odstrániť teória fuzzy množín. Paradoxy dvojhodnotovej logiky: A)Problém hranice medzi kopou a kôpkou (Čo sa stane ak odoberieme z kopy jedno nepatrné zrniečko? Bude to ešte stále kopa?) B)Kréťan povedal:„Všetci Kréťania sú klamári.“. Je aj on klamár? Je jeho výrok pravdivý? C)Einstein vs. Newton. D)Heisenbergov princíp neurčitosti (poloha verzus hybnosť). E)Dialektika verzus metafyzika. F)Východné filozofické a náboženské prúdy (princíp yin-yang)
...
Kľúčové slová:
umelá inteligencia
inteligencia
logika
fuzzy množina
lingvistická premenná
fuzzy regulátor
Matlab
algoritmus
evolučný algoritmus
mravčie kolóny
Obsah:
- Popíšte význam a dôvod potreby fuzzy množín, uveďte paradoxy dvojhodnotovej logiky
Koncepty teórie fuzzy množín, definujte fuzzy množinu a lingvistickú premennú
Definujte štruktúru a popíšte postup vyhodnocovania fuzzy produkčného pravidla
Popíšte štruktúru fuzzy regulátora a spôsob jeho činnosti
Numericky riešte zadaný príklad na inferenciu fuzzy regulátora
Popíšte vzťah fuzzy regulátora k expertným systémom
Popíšte perspektívy vývoja fuzzy systémov
Uveďte príklady aplikácií fuzzy systémov v praxi
Uveďte príklad činnosti softvérových prostriedkov pre návrh fuzzy systémov (napr. Matlab)
Prehladavacie úlohy, poziadavky na riesene ulohy, silne a slabe metody
Priestor prehladavania a plocha vhodnosti
Vseobecny prehladavaci algoritmus, sledovanie jeho cinnosti
Evolucne algoritmy ako prehladavaci algoritmus (charakteristika, stuktura) EA
Selekcia a tvorba potomkov v evolucnych algoritmoch
Anjeli & Smrtelnici ako prehladavaci algoritmus(char.,strukt.)
Mravcie kolony ako prehladavaci algoritmus(char.,strukt.)
Generovanie riešení ako hľadanie cesty v mravčom svete
Simulovane zihanie ako prehladavaci algoritmus(char.,strukt.)
História jazyka Lisp
Lispovské stroje
História jazyka Prolog
Common Lisp
Common Lisp: REPL
Prolog: objekty jazyka
Prolog: unifikácia (zhodnosť)
Prolog: prehľadávanie databázy
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- skriptá
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.