Popis:
1. Podstata a významy manažmentu
Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva, ktoré sa vyznačuje dostatočne pružnou konkurenčnou štruktúrou a nezablokovanými cenovými mechanizmami, schopnými poskytovať kritériá pre objektívnu kalkuláciu nevyhnutnú na efektívnu alokáciu disponibilných zdrojov, ako aj spontánne impulzy pre ekonomický rast. Pojem manažment má rozličné významy:- manažment ako praktická činnosť, (predstavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú)- manažment ako teória či vedná disciplína, (predstavuje naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia),- manažment ako osobitná skupina ľudí
2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
Manažment vznikol v USA. Prešla značným historickým vývojom. Najnovšie trendy v manažmente sa však neustále vracajú k poznatkom predstaviteľov tzv. klasickej a neoklasickej školy manažmentu. Moderná americká priemyselná výroba uplatňuje rôzne metódy, napr. pružnú automatiku a robotiku (CAD/CAM), totálne riadenie akosti (TQM), totálne riadenie údržby (TIM), logistiku a pod.Rozdiely sú v manažmente Nemecka, Francúzska, Talianska a pod. V jednotlivých krajinách sa odlišne riešia napríklad vzťahy medzi ekonomickou a sociálnou stránkou.Hlavné rozdiely medzi americkým a povojnovým japonským manažmentom:a) podstatné rozdiely vo vykonávaní ekon. Funkcií vládami,,b) jestvoval a ešte jestvuje rozdiel medzi riadením amerických a japonských firiem. Kým americký, resp. západný manažment spočíva najmä vo vedeckej a skúsenostnej racionalite, pragmatickosti, výraznou vlastnosťou japonského manažmentu bolo a je, že sa usiluje osloviť celého človeka, a to nielen svetom jeho skúseností a rozumu, ale i svetom sociálnym, morálnym, estetickým a citovým.
Kľúčové slová:
manažment
medziľudské vzťahy
organizačná štruktúra
stratégia podniku
motivácia
manažér
interpersonálna komunikácia
Obsah:
- 1. Podstata a významy manažmentu
2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
3. Klasifikácia hlavných koncepcií (škôl) a smerov amerického manažmentu
4. Teória medziľudských vzťahov (behavioristická, resp. neoklasická teória manažmentu pred a po II. sv. vojne)
5. Odlišnosti japonského manažmentu od amerického manažmentu
6. Empirizmus v americkom manažmente po II. sv. vojne
7. Tradičný japonský manažment
8. Vedecké riadenie (taylorizmus, fordizmus, batizmus)
9. Teória „administratívneho“ riadenia H. Fayola a jej vývoj
10. Byrokratický model organizácie Maxa Webera.
11. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
12. Systémový prístup (podstata a jeho zdroje) a systémová teória manažmentu
13. Komplexná (viacdimenzionálna) charakteristika procesu manažmentu (jeho čiastkové charakteristiky)
14. Riadiaci a riadený systém - ich podstata a vzťahy medzi nimi
15. Podstata a obsah organizovania a organizačnej struktury-Organizovanie
16. Konfigurácia organizačnej štruktúry (OŠ), široká a vysoká OŠ
17. Vertikálna členitosť organizácie a stupne OŠ
18. Funkcionálny model OŠ
19. Funkcionálna a objektová ( divizionálna) OŠ podniku-Funkcionálna OŠ
20. Výrobkový model organizačnej štruktúry
21. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie
22. Územný model organizačnej štruktúry
23. Maticová organizačná štruktúra
24. Líniová a funkčná organizačná štruktúra
25. Líniovo-štábna organizačná štruktúra
...
...
...
43. Metódy výberu typu stratégie podniku / portfóliové analýzy, SWOT analýza/
44. Matematicko-štatistické a heuristické metódy rozhodovania
45. Druhy stratégií na úrovni podniku. Stratégie na úrovni podnikateľskej jednotky
46. Implementácia a kontrola v strategickom manažmente.
47. Charakteristika a klasifikácia manažérov podľa rôznych hľadísk
48. Roly manažérov
49. Podstata a obsah vedenia ľudí. Vývoj prístupov k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí.
51. Podstata motivácie a teórie motivácie.Základné skupiny teórie motivácie.
52. Maslowova teória motivácie
53. Vymedzenie komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie
54. Organizačná komunikácia a interpersonálna komunikácia. Príčiny a úloha komunikačného procesu