Vypracované otázky z predmetu Manažment
Popis:
1. Podstata a významy /chápania/ pojmu manažmentu.
Pojem manažment má tieto významy:
- manažment ako praktická činnosť
- manažment ako teória či vedná disciplína
- manažment ako osobitná skupiny ľudí.
Manažment ako praktická činnosť prestavuje druh práce alebo sústavu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú, resp. musia vykonávať na dosiahnutie cieľa.
Manažment ako vedný odbor či vedná disciplína predstavuje naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia vypracovaných na základe abstrakcie a empírie.
Pojem manažment sa používa i na označenie ľudí, ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie.
Kľúčové slová:
manažment
medziľudské vzťahy
systémový prístup
riadiaci systém
komunikácia
klasifikácia
manažéri
Obsah:
- 1. Podstata a významy /chápania/ pojmu manažmentu.
2. Základné systémy manažmentu vo svete a podstatné rozdiely medzi nimi.
3. Vývoj, klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov západného manažmentu.
4. „Vedecké“ riadenie /taylorizmus/. Podstata fordizmu a batizmu.
5. Teória „administratívneho“ riadenia H. Fayola, jej prínos a vývoj.
6. Byrokratický model organizácie Maxa Webera - jeho podstata a princípy.
7. Počiatky teórie medziľudských vzťahov, jej prínos a ďaľší vývoj pred a po 2. svetovej vojne.
8. Podstata a hlavné smery „novej“, resp. „modernej“ teórie manažmentu.
9. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu.
10. Systémový prístup /podstata a jeho zdroje vzniku/. Systémová teória manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu.
11. Empirizmus v americkom manažmente po 2.svetovej vojne. Príspevok Petra Druckera pre manažment.
12. Pragmatizmus v prácach T.J. Petersa a R.H. Watermana.
13. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu a jeho hlavné znaky.
14. Odlišnosti tradičného japonského manažmentu od amerického manažmentu.
15. Riadiaci a riadený systém - ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi.
...
...
...
43. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie. Podmienenosť miery formalizácie.
44. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem.
45. Organizačná štruktúra riadiaceho aprátu amerických firiem.
46. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prístupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí a ich charakteristika.
47. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci.
48. Podstata motivácie, vznik a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie, ich charakteristika a členenie.
49. Vymedzenie a úloha komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie.
50. Organizačná a interpersonálna komunikácia. Príčiny potreby riadenia komunikačného procesu.
51. Charakteristika manažérov vo vzťahu k manažmentu. Spôsoby klasifikácie a typy manažérov.
52. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.