Úvod do teórie výtvarného umenia - Expresionizmus
Seminárna práca14 s. / 1. roč. / doc
20. storočie bolo obdobím izmov. Termín expresionizmus sa ojedinele používal už pred prelomom storočí. Pôvodne sa vzťahoval na výtvarné umenie. Dnešné použitie pravdepodobne začalo roku 1901, kedy boli v Salon des Indépendants v Paríži vystavené viaceré maľby neznámeho maliara Juliena Augusta Hervého pod názvom „Expressionisme“. Slovo teda pochádza z francúzštiny (zo slova expression = výraz), hoci paradoxne práve vo Francúzsku sa neskôr nepoužívalo a bolo nahradené slovom fauvizmus. Význam term...
|
|
1,0 |
8x |
|
Zobrazenie jedla v umení - renesancia, barok, impresionizmus
Referát15 s. / 2. roč. / docx
Umenie je tvorivá činnosť ľudí. Patrí k nemu architektúra, výtvarné umenie, literatúra, hudba, divadlo, tanec, film a fotografia. Pravek, antika boli pod vplyvom kultov a povier, stredovek /ranokresťanské, románske umenie, gotika/ pod vplyvom náboženstva. Postupne sa spod týchto vplyvov vymanilo /renesancia, barok, klasicizmus, romantizmus, realizmus/ a sústredilo sa na vyjadrenie skutočného sveta. Veľmi úzko súvisí s ostatnými javmi duchovného života spoločnosti /vedou, morálkou, technikou a po...
|
|
1,0 |
2x |
|
Rozbor a dohady dvoch najslávnejších diel Leonarda da Vinci - Mona Líza a Posledná večera
Seminárna práca21 s. / - roč. / pdf
ÚvodV mojej proseminárnej práci sa budem venovať problematike dvoch svetoznámych diel najgeniálnejšieho umelca všetkých čiac - Leonarda da Vinci.V prvej časti budem rozoberať maľbu Mona Líza, jej opis po vizuálnej stránke, techniky maľby a históriu obrazu. Mojím cieľom je sa snažiť objasniť pôvod tejto „známej - neznámej“.Druhá polovica proseminárnej práce bude venovaná známej nástennej maľbe v refektári kostola Santa Maria delle Grazie v Miláne - Poslednej večeri. Pôjde o rozbor diela a opis po...
|
|
0,3 |
33x |
|
Človek a jeho zobrazovanie v umení
Semestrálna práca29 s. / 2. roč. / doc
Už od počiatku ľudstva a prvých krokoch človeka sa ruka v ruke spolu vyvíjali zručnosť, inteligencia a cit k umeniu. Postupným vývojom človeka sa vyvíjala aj schopnosť komunikácie. Najprv to boli iba nejaké pazvuky a výkriky, potom sa to už zmenilo na rôzne kresby a maľby, ktorými chcel vyjadriť svoje city, emócie, reakcie a realitu. Vek postupoval a človek sa viac a viac zdokonaľoval ,čim sa zdokonalila aj jeho forma komunikácie a prednes reality. Jednotlivé obdobia a epochy sa odlišovali rôzny...
|
|
4,4 |
8x |
|
Dejiny umenia
Prednášky123 s. / 2. roč. / doc
A. P R A V E K (40 000 - 3000 p. n. l.) - stopy čiar (40 000 p.n.l.) - zoomorfné umenie (30 000 p.n.l.) - jaskynné umenie (15 000 p.n.l.) - neolitické kultúry (5000 p.n.l.) - megalitické stavby (okolo 3000 p.n.l.)B. S T A R O V E K (2700 p.n.l. - 700 n.l.) - Egyptská kultúra (2700 -300 p.n.l.) - Kultúra blízkeho východu - Mezopotámia, Perzia (Irán), Sýria a Palestína (od 3000 p.n.l.) - Krétska a mykénska kultúra (2700 p.n.l. - Grécka kultúra (1200 - 146 p.n.l.) - Etruské umenie (800 - 100 p.n.l....
|
|
1,0 |
19x |
|
Kresba - hra s kresliarskymi materiálmi a nástrojmi
Seminárna práca3 s. / 4. roč. / doc
Každý výtvarný prejav má za ciel v edukačnom procese má podľa Banáša: „ - kultivovať výtvarno-estetickú senzibilitu žiakov. Rozvíjať schopnosť tvorivo vnímať, chápať a hodnotiť výtvarné umenie z hľadiska jeho funkcie v živote človeka a spoločnosti. Naučiť žiakov chápať výtvarné umenie ako špecifickú, ničím nenahraditeľnú formu odrazu spoločnosti vo vedomí človeka, ktorá je rozdielna od vedeckého poznania, ale aj od iných druhov umenia...
|
|
0,1 |
4x |
|
Začínajúci maliari a spisovatelia, ktorí neskôr zmenili svojimi dielami pohľad na umenie a jeho význam
SOČ25 s. / - roč. / doc
Svoju prácu som začala získaním materiálov, čiže kníh, článkov a pod. potom som všetky materiály dôkladne preštudovala a zaznačila najvýznamnejšie informácie. Potom som začala s písaním vlastnej práce, pričom som použila dedukciu a generalizáciu.
Po napísaní vlastnej práce som si preštudovala odborné názory, ktoré som citovala v diskusii.
Svoje názory som skonfrontovala v závere s odbornými.
|
|
0,1 |
1x |
|
Tatranská galéria Poprad (výstava)
Seminárna práca10 s. / 2. roč. / docx
Seminárna práca na predmet Vizuálna kultúra s vlastným výberom témy. Vybrala som si výstavu Tatranskej galérie v Poprade, "Odkryté hodnoty". Práca obsahuje úvodné slová a zoznamy zbierok a autorov, ktoré galéria dlho uchovávala a teraz sa niektoré z nich rozhodla ukázať verejnosti. Práca obsahuje aj ilustrácie obrazov.
|
|
0,9 |
0x |
|
Francisco José de Goya y Lucientes - španielsky maliar
Referát3 s. / 1. roč. / docx
Francisco Goya y Lucientes je v mnohých ohľadoch svedkom svojej epochy. Najprv pracuje ako královský maliar a oficiálny portrétista španielskej aristokracie koncom 18. storočia, žije bezstarostným životom a prežíva svoje lásky. V päťdesiatich ho však stretáva hrozivá choroba, v dôsledku ktorej prichádza o sluch. Hluchota ho izoluje od sveta a stáva sa tak príčinou toho, že sa vydáva na výpravu do hĺbky tajomného a znekľudnujúceho vnútra ľudskej duše. Nikto neostáva ušetrený jeho výsmechu a záľub...
|
|
0,1 |
1x |
|
Amedeo Modigliani - dejiny umenia
Seminárna práca4 s. / 2. roč. / docx
Amedeo Clemente Modigliani bol taliansky maliar a sochár židovského pôvodu. Bol príslušníkom Parížskej školy, mal osobitý umelecký rukopis. Bol majstrom portrétov, najmä svojich známych, portrétoval aj ženy svojich kamarátov. Bol osobitý nemaľovaním očí, namiesto nich necháva prázdne priestory, zachytáva však ich tvar. Portréty bez očí, ale nepôsobia slepo, naopak - majú svoj vnútorný život. Modiglianiho akty sú popri portrétoch druhým ťažiskovým žánrom. Je typické, že zmyselnosť pózy modelky um...
|
|
0,1 |
2x |
|
Nočná hliadka
Seminárna práca8 s. / 1. roč. / doc
Dve intenzívne osvetlené postavy dominujú v obraze: dievča v strednej časti plátna a poručík v popredí. Obe postavy sú odeté v žltých kostýmoch, ktoré posilňujú svetelný efekt. Vzhľadom k tomuto dvojitému efektu, ktorý vytvára stred záujmu, sa tonálne hodnoty obrazu ako celku, zdajú byť tlmené. Z toho dôvodu, maľba robí tmavý dojem, čo nepochybne prispelo k prívlastku Nočná hliadka.
|
|
0,1 |
2x |
|
Egyptské maliarstvo
Seminárna práca2 s. / 1. roč. / doc
Egyptské maliarstvo bolo do istej miery obdobou egyptských reliéfov. Aspoň čo sa týka tematiky , kompozície a poslania. Kresby a maľby mohli sa produkovať rýchlejšie a boli aj lacnejšie, ale ich veľkou nevýhodou bola ľahšia zničiteľnosť. No napriek tomu, že dávali preto prednosť reliéfu, zachovalo sa značné množstvo, malieb a kresieb prevedených na omietke stien, na papyrusových zvitkoch a tkaninách..
|
|
0,1 |
6x |
|
John Everett Millais
Seminárna práca13 s. / 2. roč. / doc
„V 40. rokoch 19. storočia na seba upozornila skupina mladých anglických maliarov ostrou reakciou na to, čo považovali za ľahké, malicherné umenie dneška.“ Táto reakcia zrodila hnutie prerafaelistov. Rozhodli sa, že anglické umenie privedú späť k pravdivosti prírody. Obdivovali prostotu umenia zo začiatku 15. storočia a tento pocit ich dokonca združil do „bratstva“.
Vznik skupiny bol motivovaný bojom proti akademickému umeniu, ktoré v preexponovanej a umelej podobe presadzovalo ideály Ra...
|
|
5,3 |
3x |
|
Pastel, tempera, akvarel
Seminárna práca4 s. / - roč. / doc
Korene umeleckej činnosti siahajú až do doby viac než dvadsať tisíc rokov, ku kresbám býkov, bizónov a koní, ktoré naši predkovia vytvárali na steny jaskýň, v ktorých žili. Tieto nástenné maľby mali zrejme funkcie rituálov, zaisťujúcich úspech pri love. Boli vyryté do skaly primitívnymi nástrojmi, vyrobenými z pazúrika; ktorých realizmus je až obdivuhodný. Dávni umelci zvýrazňovali svoje kresby uhlím, potom ich pretierali farbami, ktorých pojidlom bol zvierací tuk alebo krv, pomocou primitívnych...
|
|
0,1 |
3x |
|
Farba - semestrálna práca
Semestrálna práca4 s. / - roč. / doc
Farba je svetlo. Pred dvesto rokmi dokázal túto teóriu anglický fyzik Isaac Newton tým, že sa zavrel do tmavej miestnosti. Do izby vpustil iba lúč svetla, podobný slnečnému lúču a zachytával tento lúč na hranole. Tak sa Newtonovi podarilo rozložiť biele svetlo na spektrálne farby. Svetlo sa skladá z farieb spektra. Preto môžeme pozorovať predmety, ktoré odrážajú všetky alebo aspoň niektoré spektrálne farby. Spektrálne farby: purpurová, červená, žltá, zelená, azúrová, tmavo modrá. Ako základné fa...
|
|
0,1 |
5x |
|
Dejiny a teória umenia
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
METAFYZICKÉ MALIARSTVOMetafyzické maliarstvo sa zrodilo z futurizmu. Je to maliarsky smer, ktorý sa vyvýjal v Paríži od roku 1910 a trval do roku 1915. Zakladateľom bol Giorgio de Chirico, okolo ktorého sa zhromaždila úzka skupina ľudí. Názov je odvodený od metafyziky, čo je vo filozofii náuka o mimozmyslovom poznaní skutočnosti – zaoberajúci sa otázkami presahujúcimi ľudskú skúsenosť a zmyslové poznanie. Tento smer sa opieral o sen, vnútorný svet, zdôrazňoval tajomstvo a melanchóliu, o...
|
|
0,1 |
3x |
|
Parafráza v slovenskom výtvarnom umení
Semestrálna práca5 s. / - roč. / doc
Parafráza vo výtvarnom umení, v grafickom, maliarskom a sochárskom diele vychádza zo zámerného nadväzovania na iné dielo, napríklad motívom, kompozíciou, štýlom a podobne. Rozpoznávanie predlohy pritom podmieňuje obsah, zmysel a účinnosť samotnej parafrázy, založenej na jasnom vzťahu parafrázovaného a parafrázujúceho diela. Možno ju definovať aj ako formálnu metódu voľnej výtvarnej interpretácie nejakej umeleckej, alebo aj neumeleckej témy, námetu, motívu. Môže mať teda následne podobu irónie, p...
|
|
0,1 |
8x |
|
Leonardo da Vinci - seminárna práca
Seminárna práca10 s. / 5. roč. / doc
Ukážka:ÚvodUmenie staroveké, stredoveké, či umenie 15. až 19. storočia, alebo dnešnej doby, každé umenie ma svoje čaro. Každá doba priniesla niečo nové čo tu predtým nebolo, vychádza z vtedajšej doby, či už zo životných podmienok alebo politickej situácie.
|
|
0,1 |
14x |
|
Henri de Toulouse - Lautrec
Semestrálna práca16 s. / 2. roč. / doc
Henri de Toulouse- Lautrec zanechal po sebe vskutku rozsiahle dielo, ktoré obsahuje 737 olejomalieb, 275 akvarelov, 5 084 kresieb a 359 litografii (53 viacfarebných a 306 jednofarebných), urobil nejakú keramiku, práce zo skla a samozrejme, k tomu treba prirátať množstvo navždy stratených diel. Jeho bratranec a galérista Maurice Joyant a grófka potom venovali peniaze na vybudovanie Lautrecovho múzea v Albibane, ktorému venovali aj jeho najkrajšie obrazy. Múzeum otvorili 30. júla 1922 a je v ňom ...
|
|
0,8 |
2x |
|
Portrét a autoportrét
Semestrálna práca3 s. / - roč. / doc
Pri komentovaní histórie nejakého žánru - v tomto prípade portrétu - sme vždy postavení pred určité problémy. Pretože jeho funkcia v maliarstve v začiatkoch západných civilizácií je iná než v neskorších obdobiach.Portrét v staroveku:Obrazy v Egypte mali magicko-náboženskú funkciu, ako je vidieť z miest kde boli nájdené - z hrobiek. Zobrazovali námety ako ideálny život mŕtvych, vzťahy s bohmi alebo obrady a mytológiu. Tieto obrazy boli čisto symbolické, a preto sa nejednalo o skutočné portréty. N...
|
|
0,1 |
7x |
|
Jackson Pollock
Životopis6 s. / - roč. / doc
Jackson Pollock bol prvým americkým abstraktným maliarom, ktorý bol braný važne aj v Európe.
Narodil sa 28. januára Stelle McClureovej a LeRoy McCoy Pollockovi, ako ich piaty a najmladší syn. Pôvodom je z mesta Cody, Wyoming, ale vyrastal v Arizone a Kalifornii. Jackson navštevoval Manual Arts High Shool v Los Angeles, kde ho učitelia povzbudzovali, aby vo svojom záujme o umenie pokračoval. Svoje štúdium bral veľmi vážne a chvíľu sa sústredil na anatomickú kresbu. Jeho starší brat, Charles, odi...
|
|
0,1 |
4x |
|
Paul Klee
Semestrálna práca6 s. / 3. roč. / doc
Narodil sa v roku 1879 vo Švajčiarsku ako syn nemeckého učiteľa hudby Hansa Klee a matky Idy Kleeovej-Frickovej, ktorá bola švajčiarska speváčka. Detstvo strávil vo Švajčiarsku v mestách Münchenbuchsee a Bern. Po otcovi zdedil nemecké občianstvo a po maturite sa v októbri roku 1898 presťahoval do Mníchova.
|
|
0,1 |
7x |
|
Seminárna práca na tému Assumpta
Referát3 s. / 2. roč. / docx
Mária tiež Panna Mária alebo Matka božiaPanna Mária podľa kresťanskej vierouky matka Ježiša Krista je v kresťanskom umení jedným z najrozšírenejších motívov. Oficiálne bola uznaná na cirkevnom koncile v Efeze roku 431 ako Matka božia, Bohorodička, ktorá porodila Ježiša Krista z nepoškvrneného počatia (Panna Mária). Podľa dogmy z r.1854 počatá bez dedičného hriechu. Jej kult patrí ku kľúčovým zložkám katolicizmu a bol značne rozšírený medzi vrstvami rímskokatolíckeho a grékokatolíckeho vierovyzna...
|
|
0,1 |
0x |
|
František Kupka - životopis
Životopis5 s. / - roč. / doc
František Kupka sa narodil 22.9. 1871 v Opočne. Jeho otec Václav Kupka bol notársky úradník. Rok po narodení sa sťahujú do Dobrušky. Tam sa František od svojich trinástich rokov učil u majstra sedlára Jozefa Šišky, ktorý viedol tajné špiritistické združenie. Vyrastal v prostredí kde by sme nenašli ani stopu po akýchkoľvek umeleckých tradíciach."Pokud umělec vytvoří zcela nový jazyk, může počítat s tím, že mu nikdo nebude rozumět." S desiatimi zlatkami , ktoré mu dal otec vydáva sa do sveta aby n...
|
|
0,1 |
1x |
|
Peter Paul Rubens
Semestrálna práca7 s. / - roč. / doc
Barokové maliarstvo- názov pochádza asi od portugalského slova barroco, ktoré znamená nepravidelnú perlu; niektorí názov odvodzujú od jednej figúry logického sylogizmu, príznačného svojou abnormálnou komplikovanosťou. Označuje umelecký sloh, vládnuci v európskom umení a kultúre v 17. a v prvých desaťročiach 18. storočia, kedy bol vystriedaný rokokom. Názov dali slohu teoretici klasicizmu, ktorí ho odsudzovali ako prejav zvráteného vkusu. Baroko je totiž opakom renesančnej túžby po uzavretej form...
|
|
0,1 |
2x |
|
Leonardo da Vinci - obdobie vrcholnej renesancie v Taliansku
Poznámky2 s. / - roč. / doc
Leonardo da Vinci (1452-1519) - obdobie vrcholnej renesancie v Taliansku
Narodil sa 15.aprila 1452 v toskanskom mestecku Vinci ako nemanzelsky syn notara sera Piera da Vinci a mladej vidiecanky Katariny (nemanzelsky povod sa nepovazoval za handicap, a preto mohol L. zit v rodine svojho otca, kde dostal dobru vychovu.) V 15-tich rokoch ho otec zapisal do Verrocchiovho atelieru vo Florencii, kde sa malovali obrazy, vyrabali sperky a sochy a v 20-tich sa zapisal do Bratstva sv. Lukasa, ktore zd...
|
|
0,1 |
5x |
|
Zvieratá v umení
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / doc
Zviera ako námet na výtvarné dielo, zviera ako symbol moci či zbabelosti, zviera
ako jednoduchý doplnok obrazu pre vyváženie kompozície a mnoho iných dôvodov, ktoré motivovali človeka k zobrazovaniu zvierat vo svojich dielach.
Umenie rozdeľujeme na mnoho období a štýlov a to sa odzrkadľuje aj v poňatí zvieraťa ako súčasť diela, alebo ako samostatné dielo.
|
|
0,1 |
18x |
|
Krása ľudského tela vo výtvarnom umení
Seminárna práca3 s. / - roč. / doc
Umenie nie je vymedziteľné, prelínalo sa z jednej doby do druhej, slúži ako špecifická forma komunikácie, kde človek vkladá nielen otázky existencie a bytia, ale aj zmyslové zážitky jednotlivca. Predmetom umenia je človek a jeho mnohostranné záujmy, myšlienky, hmotné a duchovné potreby, vzťah ku kozmu, civilizácií, predovšetkým k sebe samému a k iným. Produktom umenia je výtvarný artefakt, výtvarné dielo. Každé má svoju formu a obsah. Jeho forma, jeho štruktúra je vytvorená pomocou znakovo výraz...
|
|
0,1 |
13x |
|
Jozef Kollár
Semestrálna práca8 s. / - roč. / doc
Jozef Kollár sa narodil 8. marca 1899 v Banskej Štiavnici ako najstaršie dieťa zo štyroch detí v chudobnej rodine baníka Jozefa Kollára a matky Pavly, rodenej Haladekovej. Vo svojom rodisku prežil detské roky a mladosť chlapca. Boli to zážitky, skúsenosti i stretnutia s prekrásnou prírodou a pôvabnými zákutiami i životom mestečka plného histórie a historických pamiatok, čo bolo zdrojom jeho tvorby. Jozef Kollár povedal: „Tu sa zrodil zárodok môjho umeleckého prísľubu, v týchto chvíľach som sa ro...
|
|
0,1 |
1x |
|
Výstava Tatranská galéria Poprad
Seminárna práca9 s. / 2. roč. / docx
Odkryté hodnoty - Prvá stála expozícia Tatranskej galérie v Poprade
|
|
0,9 |
0x |
|
Obraz ako zrkadlenie, obraz ako násilie
Seminárna práca7 s. / 1. roč. / doc
Úvod
Už na úsvite ľudskej spoločnosti, ešte v čase, keď v nej vládli primitívne potreby a jednoduchá snaha o zachovanie rodu sa objavili tendencie na zachytávanie okolitej reality. Išlo o zjednodušené motívy, skôr prirodzené symboly, ktoré boli zachytávané červenou hlinkou na stenu skalného previsu, no napriek tomu im možno aj po tisícročia rozumieť bez problémov. Odrážajú skutočnosť, ktorá obklopovala umelca v líniách a prírodných farbách, je jednoduché predstaviť si atmosféru vtedajšieho živ...
|
|
0,1 |
1x |
|
Abstrakcia Kandinského
Referát4 s. / 1. roč. / doc
Za abstraktné umenie sa považuje umenie nefiguratívne alebo nepredmetné.
V abstraktnom umení umelec vyjadruje svoje pocity a vzťah k svetu pomocou farby, plochy, geometrických tvarov, či línií, ktoré sú základným vyjadrovacím prostriedkom. Za jedného zo zakladateľov abstrakcie sa považuje aj Vassilij Kandinskij.
|
|
0,1 |
1x |
|
Pigmenty - ich typy a zloženie podľa Slánskeho
Poznámky5 s. / 2. roč. / doc
Pigmenty
Bieloby
Alabastrová biela (brilantná bieloba, lenzin), mletý sadrovec, používa sa hlavne ako substrát do ostatných pigmentov, je stála, nemá výdatnú kryciu schopnosť, vhodná len pre vodové spojivá
Barytová bieloba (baryt, bariumsulfát), získava sa mletím prírodného minerálu, substrát pri výrobe farieb pretože je stála, malá krycia schopnosť, malá spotreba oleja
Krieda podľa náleziská poznáme – šampanskú, španielsku, bolonskú, nemeckú, uhličitan vápenatý, najjemnejšia z ulít morský...
|
|
0,1 |
2x |
|
Umenie Klasicizmu (tvorba F. Goyu, L. Davida, atď.)
Referát5 s. / - roč. / docx
1. Umenie klasicizmuJe z latinského classicus - vynikajúci, vzťahovaný ku gréckemu umeniu 5. a 4. storočia p. n. l., a tým k významom dokonalý, vrcholný, príkladný. Klasicizmus je sloh z obdobia poslednej tretiny 18. a prvej štvrtiny 19. storočia. Jeho hlavným inšpiračným zdrojom bolo estetické vnímanie antických staviteľských princípov a kompozícií, založených na racionálnom prístupe k životu tej doby. Stáročiami overený, tzv. klasický cit antiky, dal základ i pre samotný názov tohto štýlu...
|
|
0,1 |
2x |
|
Umenie v prírode
Seminárna práca12 s. / 2. roč. / doc
Krása je jednou zo záhadných vecí nášho každodenného života. V praktickom živote nám takmer v ničom nepomôže a zaobídeme sa aj bez nej. Ale ľudia aj napriek tomu stále vynakladajú veľa úsilia a energie na to, aby vytvorili krásu. Ľudia za krásne označujú tie najrôznejšie veci. Niekedy preto máme pocit, že krásne môže byť čokoľvek, resp. všetko. Edmund Burke sa pokúšal stanoviť princípy, ktoré by mohli poslúžiť pri vymedzovaní a rozlišovaní vznešeného a krásneho a obom poskytnút určité meradlá. B...
|
|
0,9 |
3x |
|
Nazareni - J.F.Overbeck - Germania a Italia
Seminárna práca6 s. / - roč. / doc
Zatiaľ čo sa v cirkevnej architektúre 19. storočia uplatňoval predovšetkým neogotický štýl, v náboženskej maľbe sa presadzovala tvorba nazarénov, ktorá sa prostedníctvom rôznych pokračovateľov a napodobiteľov objavovala v kostolných interiéroch ešte začiatkom 20. storočia. Na protest proti citovo chudobnému akademickému klasicizmu, ktorému museli podriaďovať svoj talent, sa roku 1809 na viedenskej akadémii výtvarných umení združilo niekoľko nemeckých študentov maľby do cechu sv. Lukáša. Boli ved...
|
|
0,1 |
3x |
|
Basquiat - semestrálna práca
Semestrálna práca3 s. / - roč. / doc
Jean- Michel Basquiat sa narodil v newyorskej prístavnej štvrti Brooklynu haitskému otcovi a portorikánskej matke 22. decembra 1960. Už čoskoro sa prejavilo jeho nadanie vo výtvarnom umení, ktoré bolo podporované jeho matkou. V roku 1977 Basquiat spolu so svojim priateľom Al Diazom začína striekaním mystických aforizmov na podzemných vlakoch a okolo dolného Manhattanu. Podpisoval sa pod pseudonymom SAMOc (Same Old Shit, teda: Rovnako stará sračka). V roku 1978 Jean - Michel navždy odchádza z dom...
|
|
0,1 |
2x |
|
Joan Miró - Materstvo
Semestrálna práca4 s. / 1. roč. / docx
Rozbor diela Materstvo od Joan Miró. Joan Miró sa narodil 20. 4. 1893 a zomrel 25. 12. 1983 bol svetovo preslávený španielsky Katalánsky maliar, sochár, keramikár ktorý sa narodil v prímorskom meste Barcelone. Umeniu bol vystavený od veľmi mladého veku. Našli sa niektoré jeho obrazy z roku 1901, keď mu bolo iba 8 rokov. Miro sa zapísal na Fakulte strojného a výtvarného umenia v Barcelone až od roku 1910. Po prekonaní vážneho ochorenia týfusu v roku 1911, sa Miro rozhodol zasvätiť svoj živ...
|
|
0,1 |
3x |
|
Paul Cézanne
Seminárna práca5 s. / 1. roč. / docx
Paul Cézanne patril k najvýznamnejším umelcom 20. Storočia, vôbec nespĺňal predstavu o konvenčnom bohémovi tej doby. V parížskych kaviarňach a salónoch , kde sa stretával umelecký svet, sa cítil nesvoj a ako maliar zdieľal spolu so starými majstrami záujem o formu a štruktúru, čím sa vydelil z hlavného impresionistického prúdu. Stal sa preto prvým post impresionistom. Cézanne vnímal predmety ako jednoduché geometrické tvary.
Aby som Vám tohto umelca priblížila viac, vybrala som si tieto dve kn...
|
|
0,1 |
7x |
|
Surrealizmus - Salvador Dalí
Seminárna práca9 s. / - roč. / doc
Surrealisti
Pre surrealistov bolo hlavné podvedomie. Predstavovalo nekonečnú zásobáreň plnú ohromujúcej, až doteraz potláčanej umeleckej tvorivosti. Silno ovplyvnení psychoanalytikom Sigmundom Freudom vnímali rozum ako stráž pri vchode do tejto zásobárne. Osvojili si rozličné metódy uvoľňujúce podvedomie. Automatické písanie (nazývané aj automatizmus) vyraďujúce vedomú kontrolu z umeleckého procesu je určite najznámejšou z nich. Usilovali sa podkopať všetky prijaté pravdy a konvencie, odmietaj...
|
|
0,1 |
5x |
|