Popis:
1. Vysvetlenie základných pojmov týkajúcich sa cien a ich významu v podniku , ich charakteristiky a funkcie v podnikaní.
Cena je dôležitým faktorom určujúcim podiel na trhu
Cena je vyjadrením hodnoty tovaru, alebo služby.
Cena určuje čo podnik za svoju cenu na trhu získa
Cena je hodnotový nástroj. Formuje ju dopyt a ponuka. Je to jediná časť marketingového mixu, ktorý prináša podniku tržby. Stanovenie výšky ceny je otázkou správnej stratégie. Cena vychádza z kalkulácie a konkurenčnej ceny.
Funkcie v podnikaní : Informačná(kriteriálna)funkcie ceny, cena sa stáva jedným zo základných prvkov výpočtu a posudzovania rôznych variantov riešenia, výberu a postupov na trhu.
Stimulačná funkcia ceny, cena je nástrojom dosahovania zisku, motivuje tak podnik dosahovať vyššiu kvalitu vyrábaných výrobkov, poskytovaných služieb...
Alokačná(regulačná)funkcia ceny , je spojená s cenovými pohybmi , prostredníctvom ktorých sa aj presadzuje.
Obmedzujúca funkcia ceny, vo vzťahu k spotrebiteľovi plní svoju obmedzujúcu funkciu.
Distribučná funkcia ceny , cena je nástrojom distribúcie dôchodkov pri výmenných transakciách.
Kľúčové slová:
cena
cenová stratégia
trh
trhové hospodárstvo
dopyt
trhová cena
marketingový mix
riadenie cien