Popis:
1. DIDAKTIKA TELOVÝCHOVNÉHO PROCESU
Predmetom skúmania didaktiky telesnej výchovy sú zákonitosti pedagogického procesu v telesnej výchove, ktoré označujeme ako telovýchovný proces. Didaktika telesnej výchovy je mladou vedeckou disciplínou. Začala sa formovať až v druhej polovici nášho storočia, hoci určité teoretické základy vychádzajúce predovšetkým zo zovšeobecňovania pedagogických skúseností z praxe a vytvárané dedukciou sa sformovali už skôr. Postupne s ujasňovaním názorov na podstatu procesu výchovy a vzdelávania v telesnej výchove spresňuje sa aj predmet vedeckého skúmania didaktiky telesnej výchovy.
- Názory na podstatu telovýchovného procesu úzko súviseli s tým, z akých ideových a metodologických hľadísk sa analyzoval a na akom stupni bol rozvoj pedagogických, psychologických, biologických vied, vied o telesnej kultúre a iných vedných odborov skúmajúcich pohybovú činnosť, učenie sa pohybových činností a vplyv týchto činností na človeka.
- V spočiatku sa v teoretických štúdiách skúmali len jednotlivé prvky telovýchovného procesu, ako obsah, učiteľ, žiak, formy organizácie a iné. Zriedkavo sa telovýchovný proces skúmal komplexne so snahou preniknúť do jeho podstaty, odhaliť jeho základné vlastnosti, štruktúru a vzťahy medzi nimi v dynamickom procese, v ktorom sa uskutočňuje telesné a pohybové zdokonaľovanie žiakov a pôsobí na rozvoj ostatných stránok osobnosti. Telovýchovný proces sa spočiatku považoval za jednoduchý proces osovojovania si pohybových činností a operácií na základe napodobňovania a mechanického opakovania týchto operácií a činností. Inokedy sa vysvetľoval jednostranne ako biologický proces adaptácie organizmu na telesné zaťaženie rozmanitou pohybovou činnosťou. Z takýchto názorov sa potom odvíjal obsah a charakter skúmania tohto procesu.
...
Podstata a štruktúra telovýchovného procesu
- Z hľadiska systémového prístupu rozlišujeme vo výchovno-vzdelávacom procese telesnej výchovy tieto základné prvky
- projekt výchovy a vzdelávania. Vytyčuje základné smery výchovy a vzdelávania – ideové a obsahové. Obsahuje učebný plán, učebné osnovy a metodické pokyny, školský a klasifikačný poriadok, bezpečnostné predpisy atď.
- učiteľ je subjektom aj objektom v telovýchovnom procese. Riadi, organizuje, plánuje a hodnotí priebeh výchovno-vzdelávacieho procesu. Vzhľadom na jeho vedúcu úlohu v telovýchovnom procese sa na jeho osobnosť kladú mimoriadne vysoké nároky.
- žiak je objektom aj subjektom vo výchovno-vzdelávacom procese. Svojimi vekovými a individuálnymi osobitosťami ovplyvňuje kvalitu prebiehajúceho procesu, no súčasne tento proces formuje a ovplyvňuje žiaka.
...
Kľúčové slová:
didaktika
telesná výchova
športová výchova
učiteľ TV
edukačný proces
učenie a vyučovanie
klasifikácia a rozvoj pohybových schopností
športovo-rekreačné aktivity
Obsah:
- 1. Didaktika telovýchovného procesu
2. Didaktika telesnej a športovej výchovy
3. Edukačný proces v telesnej výchove
4. Učenie a vyučovanie
5. Zameranie telovýchovného procesu v rekreačnej telesnej výchove z hľadiska vývojových a vekových osobností mládeže a dospelých
6. Klasifikácia a rozvoj pohybových schopností
7. Učiteľ telesnej výchovy, tréner rekreačnej telesnej výchovy
8. Zásady, postupy, metódy a učebné pomocky vo vyućovaní telesnej výchovy a v rekreačnej telesnej výchove
9. Organizačné formy práce telovýchovného procesu v základnej a rekreačnej telesnej výchove a športe
10. Športová výchova talentovanej mládeže a oslabenej mládeže
12. Využívanie športovo – rekreačných aktivít pri tvorbe racionálneho motorického režimu
13. Determinanty ovplyvňujúce vzťah k športovo – rekreačným aktivitám