Ekonomika podniku (vypracované otázky z prednášok)
Popis:
1. Efektívnosť nákladov, výpočet ich relatívnych a absolútnych zmien
Efektívnosť nákladov
Optimálna veľkosť produkcie sa dosahuje:
• Cesta extenzívneho rozvoja výroby spojená s nízkou intenzitou a prispôsobenými nízkymi nákladmi na technológiu a stavby.
• Cesta intenzity výroby, využívajúca predovšetkým efekt vysokého produkčného využitia intenzifiakačných (totožný variabilnému) a neintezifikačných nákladov (totožný so stálymi, resp. fixnými).
Voľba ekonomickej stratégie pri riešení optimálnej intenzity výroby musí odpovedať na dve otázky:
1. Aká musí byť minimálna intenzita výroby, ktorá by zaisťovala požadovanú rentabilitu?
2. Pokiaľ je efektívny ďalší rast intenzity výroby?
Efektívnosť riadenia a efektívnosť hospodárskeho rozvoja
Zmenu objemu produkcie možno hodnotiť v 3. rovinách:
- Z hľadiska proporcionálnej deľby práce vo vnútri podniku
- Z hľadiska efektívnosti rozvoja podniku
- Z hľadiska efektívnosti riadenia
...
2. Komparácia jednotkových prírastkových nákladov, priemerných nákladov a jednotkovej ceny pri rentabilnej, nerentabilnej a nulovej výrobe
Porovnanie jednotkových prírastkových nákladov a jednotkových nákladov
Jednotkový náklad v porovnávanom období je váženým priemerom jednotkového prírastkového nákladu a jednotkového nákladu v základnom období, teda platí:
AVC1 = (AVC0 * Q0 + AVCd * (Q1-Q0)) / Q1
Jednotkový prírastkový náklad (MC) je definovaný ako:
AVCd = (VC1 – VC0) / (Q1 – Q0)
Za predpokladu, že objem produkcie rastie (Q1 > Q0), existujú nasledovné vzťahy:
Ak AVCd > AVC0, potom jednotkový náklad rastie (AVC1 > AVC0)
Ak AVCd = AVC0, potom sa jednotkový náklad nemení (AVC1 = AVC0)
Ak AVCd < AVC0, potom jednotkový náklad klesá (AVC1 < AVC0)
...
Kľúčové slová:
ekonomika podniku
EVA
MVA
ROA
efektívnosť nákladov
bod zvratu
návratnosť nákladov
analýza bodu zvratu
prevádzková páka
Obsah:
- 1. Efektívnosť nákladov, výpočet ich relatívnych a absolútnych zmien
2. Komparácia jednotkových prírastkových nákladov, priemerných nákladov a jednotkovej ceny pri rentabilnej, nerentabilnej a nulovej výrobe
3. Pyramídový model zmeny objemu hospodárskeho výsledku a zmeny nákladov
4. Varianty efektívnosti nákladov v teórii ekonómie rozsahu
5. Bod zvratu v teórii návratnosti nákladov
6. Stupne efektívnosti nákladov
7. Analýza bodu zvratu –pre nulovú a minimálnu rentabilitu výroby
8. Analýza bodu zvratu peňažných tokov
9. Prevádzková páka a jej význam v riadení nákladov
10. Finančná páka a jej význam racionalizácii kapitálovej štruktúry
11. Celková páka a jej úloha v ekonomike podniku
12. Teoretická podstata výkonnosti podniku a spôsoby jej merania
13. Klasické ukazovatele merania výkonnosti podniku
14. Moderné prístupy k meraniu výkonnosti podniku - Diskontovaný cash flow (Discounted cash flow), Cash Flow Return on Investment – CFROI, Cash flow návratnosti z investície
15. Moderné prístupy k meraniu výkonnosti podniku – IRR (Internal rate of return, Vnútorné výnosové percento), TSR (Total Shareholder Return, celkový výnos pre akcionára), MVA (Trhová pridaná hodnota, Market Value Added)
16. Stanovenie nákladov kapitálu – metóda WACC. Odhad nákladov vlastného kapitálu - model diskontovaných dividend (Dividend Discounted Model)
17. Odhad nákladov cudzieho kapitálu a metódy stanovenia optimálnej kapitálovej štruktúry
18. Odhad nákladov vlastného kapitálu - model oceňovania kapitálových aktív CAPM (Capital Assets Pricing Model). Model oceňovania kapitálových aktív APT (Arbitrage Pricing Theory)
19. Ekonomická pridaná hodnota, EVA (Economic Value Added) - Metóda Value Spread (účtovný model) – EVA equity
20. Ekonomická pridaná hodnota, EVA (Economic Value Added) - Metóda Capital Charge (ekonomický model) – EVA entity
21. Vzťah ekonomických kategórií MVA (Market Value Added) – EVA (Economic Value Added)
22. Vývoj teórie firmy – Model maximalizácie zisku, Model maximalizácie tržieb a predaja
23. Vývoj teórie firmy - Model manažérskej užitočnosti, Behavioristické modely
24. Ekonomická rovnováha firmy v podmienkach dokonalej konkurencie
25. Ekonomická rovnováha firmy v podmienkach nedokonalej konkurencie
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.