Genetika - vypracované otázky
«»
Popis:
1. Nakreslite a popíšte fázy mitózy.
V prvej fáze delenia - profáze - sa visualizujú chromozómy ako dôsledok špiralizácie komplexov DNA-históny. Hmota každého chromozómu sa sústreďuje do chromatíd. Na konci profázy sa degraduje jadrová membrána, ktorá sa rozpúšťa vo forme malých granúl do cytoplazmy.
Metafáza - v okolí centroméry sa začína tvoriť deliace vretienko, rozostupovaním centriol sa zväčšuje a svojou velkosťou presahuje priemer jadra. Časť vlákien deliaceho vretienka prebieha bez prerušenia od póla k pólu, časť sa fixuje na centromérach. Chromozómy sa umiestňujú do ekvatoriálnej roviny, pričom vytvárajú monaster. Dochádza k priťahovaniu chromatidových polovíc chromozómov k protistojným pólom bunky.
Anafáza - dochádza k pozdĺžnemu rozdeleniu homologických chromozómov v centromérach. Vlákna deliaceho vretienka sa skracujú a priťahujä chromozómy do protistojných pólových lokalít.
Kľúčové slová:
genetika
SPU
čiastkové
skúška
mitóza
Obsah:
- 1. Nakreslite a popíšte fázy mitózy.
2. Charakterizujte jednotlivé fázy meiózy.
3. Vysvetlite tvorbu gamét na základe redukčného delenia.
4. Nakreslite a popíšte stavbu chromozómov.
5. Nakreslite a popíšte jednotlivé typy chromozómov.
6. Popíšte nukleozómový model chromozómu.
7. Charakterizujte karyotyp, idiogram a princíp ich zostavovania.
8. Vysvetlite genetický význam mitózy a meiózy.
9. Uveďte počty chromozómov nasledovných druhov: kapor, králik, sliepka, ovca, ošípaná, koň, HD a človek.
10. Vysvetlite pojmy: homologické chromozómy, haploidný stav chromozómovej sústavy, chromatidová tetráda, autozóm.
11. Popíšte štruktúru DNA.
12. Uveďte typy RNA, ich štruktúru a funkciu.
13. Vysvetlite autoreduplikáciu DNA.
14. Vysvetlite proces transkripcie na modeli syntézy mRNA.
15. Vysvetlite transláciu a stupne translačného procesu.
16. Vysvetlite genetický kód a jeho vlastnosti.
17. Vysvetlite a schématicky znázornite operónový model regulácie činnosti génov v prokaryotickej bunke.
18. Aké regulačné gény poznáte, popíšte ich funkciu.
19. Akú funkciu majú kodóny, antikodóny, iniciátory a terminátory.
20. Vysvetlite pojmy: gén, alela, lokus, chromozóm.
...
...
...
81 Charakterizujte génové a genotypové zloženie populácie.
82. Charakterizujte ideálnu / mendelistickú / a reálnu populáciu.
83. Charakterizujte ideálnu /mendelistickú/ a umelú populáciu.
84. Uveďte vzťahy pre výpočet genotypovej štruktúry populácie pri neúplnej dominancii.
85. Vymenujte faktory, ktoré narúšajú génovú a genotypovú rovnováhu v populáciách.
86. Uveďte rozdiely v genetickej determinácii znakov kvalitatívnych a kvantitatívnych.
87. Uveďte vzťahy pre overenie rovnovážneho stavu v populáciách.
88. Uveďte vzťah medzi frekvenciou génov a genotypov, ktorý platí v rovnovážnych populáciách.
89. Vysvetlite pojmy populácia, panmixia, hustota populácie, efektívna veľkosť populácie.
90. Čo je dedivosť /heritabilita/ a koeficient dedivosti.
91. Vysvetlite koeficient dedivosti v užšom a širšom zmysle slova, uveďte vzťahy.
92. Nakreslite a vysvetlite rozklad celkovej fenotypovej variancie.
93. Rozdeľte užitkové vlastnosti podľa výšky hodnoty koeficienta dedivosti, uveďte príklady.
94. Čo je koeficient opakovateľnosti a aké typy opakovateľnosti poznáte.
95.Aké parametrické metódy odhadu h poznáte v populáciách HZ.
96. Uveďte vzťahy pre výpočet h metódy - korelácie rodič - potomok, -metódy polosúrodencov a metódy súrodencov.
97. Vysvetlite Speermanov poradový korelačný koeficient, uveďte vzťah pre jeho
98. Aký je rozdiel medzi dedivosťou a variabilitou užitkových vlastností.
99. Vysvetlite pojmy dedičnosť, dedivosť, dedičná a nededičná premenlivosť
100. Uveďte vzorec pre výpočet h2 metódou korelácie rodič - potomok a metódou polosúrodencov, vysvetlite, čo znamenajú použité koeficienty 2 a 4.
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.