Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

História, ciele, postavenie a právomoci EÚ

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
9 x
Veľkosť
0,9 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
2258
Posledná úprava
02.10.2016
Zobrazené
3 613 x
Autor:
kyroz
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
HISTÓRIA, CIELE, POSTAVENIE A PRÁVOMOCI EÚ

1. Charakterizujte integračné procesy Európy do roku 1945

Integrácia znamená združovanie štátov a iných zoskupení v rôznych oblastiach, je to istý druh spolupráce, ktorá môže vyústiť do vzniku medzinárodnej organizácie, na ktorú dané štáty prenesú časť svojej suverenity.
- integračné procesy v Európe možno sledovať už od vzniku samostatných európskych štátov, tieto procesy oscilovali medzi mierovou spoluprácou a vojnovým stavom
- medzi predstaviteľov integračných tendencií patril Karol Veľký, Juraj Podebradský, Napoleon, kancelár Metternich, Jean-Jacques Rousseau, Jeremy Bentham, Imanuel Kant (Konfederácia európskych štátov v diele Večný mier).
- boli dve podoby integrácie: mierová spolupráca vs. dobyvačné ciele a útočná vojna.
- V 20. storočí vznikla myšlienka vytvorenia Spojených štátov európskych - spolupráce európskych štátov na politickej, vojenskej a ekonomickej úrovni
- Rakúšan Coudenhove-Kalergi ako 1. vyslovil myšlienku spolupráce európskych štátov vo svojom diele Paneurópa, ktorým neskôr ovplyvnil Winstona Churchila
- V Československu túto myšlienku presadzovali Masaryk a Beneš.
Za prelom vo vývoji možno považovať iniciatívu francúzskeho predsedu vlády Aristida Brianda, ktorý 5.9.1929 pred Zhromaždením Spoločnosti národov žiadal zriadiť Európsky federatívny zväz. Členovia Zväzu sa mali spoločne radiť, spoločne rozhodovať a vytvárať si spoločenstvá solidarity. Bola snaha o vytvorenie zväzku v hospodárskej, sociálnej a politickej oblasti bez obmedzenia suverenity zúčastnených štátov. Briand predložil Spoloč-nosti Národov roku 1930 Memorandum organizácie európskej únie. Cieľom hospodárskeho zjednotenia malo byť vytvorenie spoločného trhu s podmienenou a obmedzenou liberalizáciou pohybu tovaru, osôb a kapitálu. Mali byť vytvorené tieto orgány:
» Európska konferencia
» Stály politický výbor
» Sekretariát.
Zhromaždenie sa k Memorandu vyjadrilo kladne. Bola vytvorená Európska štúdijná komisia pod vedením generálneho sekretára SN, ktorá sa zaoberala výskumom aktuálnych problémov európskych štátov. Briandova iniciatíva však stroskotala kvôli nezrelosti európskych štátov pre integráciu.
V r. 1940 britský predseda vlády Winston Churchil navrhol spojenie VB, Talianska, Francúzska, Španielska príp. Pruska a iných európskych štátov do konfederácie a vytvorenie tzv. Veľkej rady.
V r. 1944 Churchil a Roosevelt navrhli vytvorenie troch regionálnych organizácií pod vedením USA, VB a ZSSR, tento návrh bol však zamietnutý.
V r. 1944 Belgicko, Holandsko a Luxembursko v Londýne podpísali Zmluvu o vytvorení BENELUX-u, na základe ktorej v januári 1948 vstúpila do platnosti prvá colná únia v Európe.
Vzostup diktátorských režimov a politická kríza prispeli k neúspechu integračných snáh pred rokom 1945, avšak predznamenali neskorší vývoj.

Kľúčové slová:

európske právo

nariadenie

smernica

amsterdamská zmluva

právomoc

žalobca

sloboda podnikania

colná únia

relevantný trh



Obsah:
  • 1. Charakterizujte integračné procesy Európy do roku 1945
    2.Vývoj európskej integrácie v rokoch 1945-1949
    3. Založenie Rady Európy - význam
    4. Charakterizujte cestu vedúcu k založeniu Európskeho spoločenstva uhlia a ocele
    5. Proces založenia EHS a EURATOMu
    6. Proces rozširovania Európskych spoločenstiev
    7. Pojem komunitárne právo
    8. Charakterizujte právne základy európskych spoločenstiev
    9. Význam Jednotného európskeho aktu
    10. Význam Maastrichtskej zmluvy (Zmluvy o Európskej únii)
    11. Význam Amsterdamskej zmluvy
    12. Charakterizujte ciele ESUO podľa preambuly zakladajúcej zmluvy
    13. Hospodárske, sociálne a politické ciele Európskych spoločenstiev podľa Zmluvy o EHS
    14. Spoločný trh ako základný prostriedok k dosiahnutiu cieľov Európskych spoločenstiev
    15. Ciele Európskej únie podľa čl.2/1 Zmluvy o Európskej únii
    17. Vysvetlite problematiku čl. 49/1 Zmluvy o EÚ (členstvo v EÚ)
    18. Princíp loajality členského štátu k Európskym spoločenstvám
    19. Prevzatie práva a povinností v zakladajúcich zmluvách spoločenstva, podstata a účel prechodných výnimiek z viazaností právom európskych spoločenstiev
    20. Vystúpenie a vylúčenie členského štátu zo Spoločenstva
    ...
    40. Vysvetlite zásadu kolegiality u Európskej komisie
    41. Charakterizujte postavenie predsedu Európskej komisie a jej aparátu
    42. Vymenujte právomoci Európskej komisie
    43. V čom spočíva kontrolná právomoc Európskej komisie a charakterizujte ju
    44. Legislatívna právomoc Európskej komisie
    45. Akým spôsobom realizuje Európska komisia svoje výkonné právomoci?
    46. Právna úprava Európskeho súdneho dvora
    47. Výber, menovanie a požiadavky na sudcov Európskeho súdneho dvora
    48. Úloha generálnych advokátov Európskeho súdneho dvora
    49. Dve základné formy rozhodovania Európskeho súdneho dvora - charakteristika
    50. Kancelár Európskeho súdneho dvora - jeho voľba a právomoci
    51. Úlohy a právomoci Európskeho súdneho dvora
    52. Charakterizujte účel zriadenia Súdu prvého stupňa a jeho zloženie
    53. Právomoc Súdu prvého stupňa
    54. Charakterizujte vzťah Európskeho súdneho dvora a Súdu prvého stupňa
    56. Podstata a význam žaloby na neplatnosť
    57. Príslušnosť pre žaloby na neplatnosť
    55. Predmet a cieľ konania o porušení zmluvy
    58. Privilegovaní a neprivilegovaní žalobcovia v rámci žaloby na neplatnosť
    59. Lehota k žalobe na neplatnosť
    60. Podstata a význam žaloby na nečinnosť
    ...
    80. Povaha, zloženie a právomoci Výboru regiónov
    81. Povaha, zloženie, fungovanie a právomoci Výboru zamestnanosti
    82. Postavenie a právomoci ombudsmana
    83. Charakterizujte problematiku úradných a pracovných jazykov v EÚ
    84. Pramene komunitárneho práva
    85. Pramene únijného práva
    86. Charakteristika primárneho práva ES
    87. Kategórie prameňov sekundárneho práva ES
    88. Nariadenie
    89. Smernica
    90. Rozhodnutie
    91. Odporúčania a stanoviská
    92. Sudcovské právo a jeho význam v systéme prameňov práva
    93. Primárne únijné právo
    94. Sekundárne únijné právo
    95. Druhy legislatívneho procesu pri tvorbe sekundárneho práva ES
    96. Význam harmonizácie práva pre spoločný trh
    97. Právna úprava harmonizácie práva a jej vývoj
    98. Vplyv judikatúry Európskeho súdneho dvora na harmonizáciu práva - význam rozhodnutia Európskeho súdneho dvora vo veci Cassis de Dijon
    99. Metódy harmonizácie práva
    100. Oblasti harmonizácie práva
    ...
    121. Primárne, sekundárne a komplementárne oprávnenia pri voľnom pohybe osôb
    122. Voľný pohyb osôb - pojem a vývoj
    123. Prípustné obmedzenia voľného pohybu osôb
    124. Realizácia základných slobôd v rámci voľného pohybu osôb - uznanie predpokladov výkonu
    125. Voľný pohyb pracovníkov - osobná pôsobnosť
    126. Voľný pohyb pracovníkov - vecná pôsobnosť (obsah slobody pohybu pracovníka)
    127. Oprávnenia rodinných príslušníkov pracovníka
    128. Výnimky zo slobody voľného pohybu pracovníkov
    129. Sloboda podnikania a výkonu povolania - význam, hospodárska funkcia, právny základ, vývoj
    130. Sloboda podnikania a výkonu povolania - osobná pôsobnosť
    131. Pojem podnikania, obsah slobody podnikania
    ...
    152. Kontrola koncentrácie a pramene jej právnej úpravy
    153. Formy koncentrácie
    155. Hodnotenie koncentrácie a skúmanie jej zlučiteľnosti so spoločným trhom
    156. Zákaz štátnych podpôr podľa čl. 87 ods.1 ZES
    157. Výnimky zo zákazu štátnych podpôr podľa čl. 87 ods. 2 ZES
    158. Výnimky zo zákazu štátnych podpôr podľa čl. 87 ods. 3 ZES
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko