Popis:
HISTÓRIA, CIELE, POSTAVENIE A PRÁVOMOCI EÚ
1. Charakterizujte integračné procesy Európy do roku 1945
Integrácia znamená združovanie štátov a iných zoskupení v rôznych oblastiach, je to istý druh spolupráce, ktorá môže vyústiť do vzniku medzinárodnej organizácie, na ktorú dané štáty prenesú časť svojej suverenity.
- integračné procesy v Európe možno sledovať už od vzniku samostatných európskych štátov, tieto procesy oscilovali medzi mierovou spoluprácou a vojnovým stavom
- medzi predstaviteľov integračných tendencií patril Karol Veľký, Juraj Podebradský, Napoleon, kancelár Metternich, Jean-Jacques Rousseau, Jeremy Bentham, Imanuel Kant (Konfederácia európskych štátov v diele Večný mier).
- boli dve podoby integrácie: mierová spolupráca vs. dobyvačné ciele a útočná vojna.
- V 20. storočí vznikla myšlienka vytvorenia Spojených štátov európskych - spolupráce európskych štátov na politickej, vojenskej a ekonomickej úrovni
- Rakúšan Coudenhove-Kalergi ako 1. vyslovil myšlienku spolupráce európskych štátov vo svojom diele Paneurópa, ktorým neskôr ovplyvnil Winstona Churchila
- V Československu túto myšlienku presadzovali Masaryk a Beneš.
Za prelom vo vývoji možno považovať iniciatívu francúzskeho predsedu vlády Aristida Brianda, ktorý 5.9.1929 pred Zhromaždením Spoločnosti národov žiadal zriadiť Európsky federatívny zväz. Členovia Zväzu sa mali spoločne radiť, spoločne rozhodovať a vytvárať si spoločenstvá solidarity. Bola snaha o vytvorenie zväzku v hospodárskej, sociálnej a politickej oblasti bez obmedzenia suverenity zúčastnených štátov. Briand predložil Spoloč-nosti Národov roku 1930 Memorandum organizácie európskej únie. Cieľom hospodárskeho zjednotenia malo byť vytvorenie spoločného trhu s podmienenou a obmedzenou liberalizáciou pohybu tovaru, osôb a kapitálu. Mali byť vytvorené tieto orgány:
» Európska konferencia
» Stály politický výbor
» Sekretariát.
Zhromaždenie sa k Memorandu vyjadrilo kladne. Bola vytvorená Európska štúdijná komisia pod vedením generálneho sekretára SN, ktorá sa zaoberala výskumom aktuálnych problémov európskych štátov. Briandova iniciatíva však stroskotala kvôli nezrelosti európskych štátov pre integráciu.
V r. 1940 britský predseda vlády Winston Churchil navrhol spojenie VB, Talianska, Francúzska, Španielska príp. Pruska a iných európskych štátov do konfederácie a vytvorenie tzv. Veľkej rady.
V r. 1944 Churchil a Roosevelt navrhli vytvorenie troch regionálnych organizácií pod vedením USA, VB a ZSSR, tento návrh bol však zamietnutý.
V r. 1944 Belgicko, Holandsko a Luxembursko v Londýne podpísali Zmluvu o vytvorení BENELUX-u, na základe ktorej v januári 1948 vstúpila do platnosti prvá colná únia v Európe.
Vzostup diktátorských režimov a politická kríza prispeli k neúspechu integračných snáh pred rokom 1945, avšak predznamenali neskorší vývoj.
Kľúčové slová:
európske právo
nariadenie
smernica
amsterdamská zmluva
právomoc
žalobca
sloboda podnikania
colná únia
relevantný trh
Obsah:
- 1. Charakterizujte integračné procesy Európy do roku 1945
2.Vývoj európskej integrácie v rokoch 1945-1949
3. Založenie Rady Európy - význam
4. Charakterizujte cestu vedúcu k založeniu Európskeho spoločenstva uhlia a ocele
5. Proces založenia EHS a EURATOMu
6. Proces rozširovania Európskych spoločenstiev
7. Pojem komunitárne právo
8. Charakterizujte právne základy európskych spoločenstiev
9. Význam Jednotného európskeho aktu
10. Význam Maastrichtskej zmluvy (Zmluvy o Európskej únii)
11. Význam Amsterdamskej zmluvy
12. Charakterizujte ciele ESUO podľa preambuly zakladajúcej zmluvy
13. Hospodárske, sociálne a politické ciele Európskych spoločenstiev podľa Zmluvy o EHS
14. Spoločný trh ako základný prostriedok k dosiahnutiu cieľov Európskych spoločenstiev
15. Ciele Európskej únie podľa čl.2/1 Zmluvy o Európskej únii
17. Vysvetlite problematiku čl. 49/1 Zmluvy o EÚ (členstvo v EÚ)
18. Princíp loajality členského štátu k Európskym spoločenstvám
19. Prevzatie práva a povinností v zakladajúcich zmluvách spoločenstva, podstata a účel prechodných výnimiek z viazaností právom európskych spoločenstiev
20. Vystúpenie a vylúčenie členského štátu zo Spoločenstva
...
40. Vysvetlite zásadu kolegiality u Európskej komisie
41. Charakterizujte postavenie predsedu Európskej komisie a jej aparátu
42. Vymenujte právomoci Európskej komisie
43. V čom spočíva kontrolná právomoc Európskej komisie a charakterizujte ju
44. Legislatívna právomoc Európskej komisie
45. Akým spôsobom realizuje Európska komisia svoje výkonné právomoci?
46. Právna úprava Európskeho súdneho dvora
47. Výber, menovanie a požiadavky na sudcov Európskeho súdneho dvora
48. Úloha generálnych advokátov Európskeho súdneho dvora
49. Dve základné formy rozhodovania Európskeho súdneho dvora - charakteristika
50. Kancelár Európskeho súdneho dvora - jeho voľba a právomoci
51. Úlohy a právomoci Európskeho súdneho dvora
52. Charakterizujte účel zriadenia Súdu prvého stupňa a jeho zloženie
53. Právomoc Súdu prvého stupňa
54. Charakterizujte vzťah Európskeho súdneho dvora a Súdu prvého stupňa
56. Podstata a význam žaloby na neplatnosť
57. Príslušnosť pre žaloby na neplatnosť
55. Predmet a cieľ konania o porušení zmluvy
58. Privilegovaní a neprivilegovaní žalobcovia v rámci žaloby na neplatnosť
59. Lehota k žalobe na neplatnosť
60. Podstata a význam žaloby na nečinnosť
...
80. Povaha, zloženie a právomoci Výboru regiónov
81. Povaha, zloženie, fungovanie a právomoci Výboru zamestnanosti
82. Postavenie a právomoci ombudsmana
83. Charakterizujte problematiku úradných a pracovných jazykov v EÚ
84. Pramene komunitárneho práva
85. Pramene únijného práva
86. Charakteristika primárneho práva ES
87. Kategórie prameňov sekundárneho práva ES
88. Nariadenie
89. Smernica
90. Rozhodnutie
91. Odporúčania a stanoviská
92. Sudcovské právo a jeho význam v systéme prameňov práva
93. Primárne únijné právo
94. Sekundárne únijné právo
95. Druhy legislatívneho procesu pri tvorbe sekundárneho práva ES
96. Význam harmonizácie práva pre spoločný trh
97. Právna úprava harmonizácie práva a jej vývoj
98. Vplyv judikatúry Európskeho súdneho dvora na harmonizáciu práva - význam rozhodnutia Európskeho súdneho dvora vo veci Cassis de Dijon
99. Metódy harmonizácie práva
100. Oblasti harmonizácie práva
...
121. Primárne, sekundárne a komplementárne oprávnenia pri voľnom pohybe osôb
122. Voľný pohyb osôb - pojem a vývoj
123. Prípustné obmedzenia voľného pohybu osôb
124. Realizácia základných slobôd v rámci voľného pohybu osôb - uznanie predpokladov výkonu
125. Voľný pohyb pracovníkov - osobná pôsobnosť
126. Voľný pohyb pracovníkov - vecná pôsobnosť (obsah slobody pohybu pracovníka)
127. Oprávnenia rodinných príslušníkov pracovníka
128. Výnimky zo slobody voľného pohybu pracovníkov
129. Sloboda podnikania a výkonu povolania - význam, hospodárska funkcia, právny základ, vývoj
130. Sloboda podnikania a výkonu povolania - osobná pôsobnosť
131. Pojem podnikania, obsah slobody podnikania
...
152. Kontrola koncentrácie a pramene jej právnej úpravy
153. Formy koncentrácie
155. Hodnotenie koncentrácie a skúmanie jej zlučiteľnosti so spoločným trhom
156. Zákaz štátnych podpôr podľa čl. 87 ods.1 ZES
157. Výnimky zo zákazu štátnych podpôr podľa čl. 87 ods. 2 ZES
158. Výnimky zo zákazu štátnych podpôr podľa čl. 87 ods. 3 ZES