Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 118
projektov

Koľajové vozidlá 1 - vypracované témy ku skúške

«»
Prípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
2 x
Veľkosť
1,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
48370
Posledná úprava
07.08.2023
Zobrazené
356 x
Autor:
beast541
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Brzdová sústava predstavuje veľmi dôležitú časť koľajových vozidiel najmä z hľadiska bezpečnosti prevádzky. S ohľadom na medzinárodný charakter prevádzky železničných koľajových vozidiel je v tejto oblasti veľmi dôležitá medzinárodná štandardizácia. Brzdením sa zámerne zväčšujú jazdné odpory vozidla, resp. vlaku s cieľom: regulácie rýchlosti jazdy, zastavenia na predpísanej vzdialenosti a na určenom mieste a zaistenia stojaceho vozidla resp. vlaku proti samovoľnému pohybu. Brzdením sa zmarí časť, alebo celá kinetická energia Ek pohybujúceho sa vozidla, resp. vlaku. Veľkosť tejto kinetickej energie vyplýva z postupného pohybu vozidla, resp.vlaku s hmotnosťou M rýchlosťou v a z rotácie tých častí hmotnosti vozidla, resp. vlaku, ktorých rotácia je kinematicky viazaná s ich pohybom.

V prípade trecích bŕzd sa ich účinok vyvodzuje trením pevných telies vhodného tvaru zhotovených z vhodných materiálov. Klátikové brzdy - brzdiace sily sú vyvodzované prítlakom brzdových klátikov na jazdnú plochu kolies. Kotúčové brzdy - brzdiace sily sú vyvodzované prítlakom brzdových obložení uložených v brzdových čeľustiach na bočné plochy brzdových kotúčov umiestnených buď na náprave, alebo priamo v kolesách. Bubnové brzdy - v železničnej prevádzke sú používané iba veľmi zriedkavo. Brzdné sily sú vyvodzované brzdovými klátikmi pôsobiacimi na vnútorné alebo vonkajšie plochy brzdových bubnov, ktoré sú buď nalisované na náprave, alebo pripevnené ku kolesám.

Adhézne trecie brzdy je možné podľa spôsobu vyvodzovania prítlaku brzdiacich prvkov rozdeliť na:

Ručné brzdy, kde je zdrojom sily ľudská sila násobená mechanickým prevodom. Tieto možno podrobnejšie rozdeliť na: Páková ručná brzda je ovládaná pákou so závažím umiestnenou naboku vozidla, prevod tvorí nadväzujúci pákový systém. Vretenová ručná brzda je ovládaná ručnou kľukou alebo kolesom umiestneným buď vo vozidle (najmä hnacie vozidlá, osobné vozne) alebo na bokoch vozidla (spravidla nákladné vozne). Prevod je tu vytvorený stúpaním závitu na vretene a následným pákovým systémom. Reťazová ručná brzda je ovládaná ručným kolesom alebo kľukou, prevod je tu tvorený dvojicou reťazových kladiek a následným pákovým systémom.
...

Kľúčové slová:

vlak

rušeň

vozeň

motor

brzda

trakcia

pohon

dvojkolesia

pojazd

pojazd KV

skriňa

podvozok

nadstavba

náprava

spriahadlá



Obsah:
  • 1. Koncepčné riešenie a usporiadanie koľajových vozidiel
    2. Podvozky KV
    3. Pojazd KV
    4. Ťahadlové a narážadlové ústrojenstvo KV
    5. Brzdy
    6. Skrine a nadstavby
    7. Uloženie skrine na podvozkoch
    8. Periférne zariadenia
    9. Pohony dvojkolesí
    10. Pohony KV

Zdroje:
  • testy
  • prednášky
  • poznámky
  • prezentácie
  • skriptá
  • odborná literatúra
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko