Popis:
1. Vysvetlite rozdiel medzi prívlastkami: komunálny, lokálny, miestny a municipálny.
Komunálny - synonymum pojmu obecný , alebo patriaci obci, mestu.
Lokálny - pojem odvodený z angl. terminológie, prekladá sa pojmom miestny, nachádzajúci sa na konkrétnom mieste v širšom priestore.
Municipálny pojem ktorý sa vysvetľuje dvojako:
- ako synonymum pojmu obecný
- ako synonymum pojmu obecný, avšak ide o nový typ obce, ktorý vznikol spojením viacerých malých obcí do väčšieho územného celku prezentujúceho jednu ekonomickú a správnu jednotku - samosprávu na základnom stupni.
2. Vysvetlite pojem verejná politika a predmet jej skúmania a vzťah medzi verejnou politikou a komunálnou politikou.
Verejná politika predstavuje druh verejnej činnosti zameranej na uplatnenie sociálnych a politických celospoločenských záujmov, na zachovanie, rozvíjanie a upevnenie štátnej moci.
Verejná politika skúma súhrn vládnych aktivít, ktoré priamo, alebo sprostredkovane ovplyvňujú život občanov štátu. Predmetom skúmania verejnej politiky sú verejné záujmy.
Ako teoretická koncepcia slúži na pochopenie toho čo vlády robia, akým spôsobom to robia, prečo sa rozhodli v niektorých veciach konať, alebo nekonať.
Komunálna politika je integrálnou súčasťou verejnej politiky. Možno ju definovať ako cieľavedomú činnosť zameranú na zabezpečovanie kvality života občanov miestnej komunity. Jej ciele sú odvodené :
• od cieľov a záujmov spoločnosti, ktoré sa realizujú celoplošne a miestne samosprávy sa spolupodieľajú na ich realizácii
• od záujmov a špecifických potrieb obecnej komunity.
3. Právne, sociologické, politologické a ekonomické východiská komunálnej politiky.
Komunálnu politiku ovplyvňuje tak právna teória ako aj právna prax najmä:
prirodzené právo - právo na život -slobodný občan - životné spoločenstvo:
manželstvo - rodina - územné spoločenstvo
ústavné právo - reguluje štátnu moc vnútri štátu
správne právo - upravuje vzťahy medzi správnymi orgánmi
súkromné právo - (nakladanie s majetkom, fiškálne funkcie)
komunálne právo- (kombinácia súkromného a verejného práva)
právna prax - proces vzniku a formovania samosprávy
Sociologické aspekty sa v komunálnej politike a ekonomike uplatňujú vo vzťahu k :
- sociológii miest, sociológii vidieka (štruktúra obyvateľstva a jeho potreby, sociálne vrstvenie , spôsob života)
- sociológia urbanizmu zaoberá štúdiom sociálnych javov v obytných zoskupeniach, ich vplyv na duševný i fyzický stav obyvateľstva
Ekonomické východiská
Podiel a štruktúra verejného sektora
Charakter ekonomickej politiky štátu
Model usporiadania verejnej správy: deľba kompetencií
Právne a ekonomické postavenie obecnej samosprávy
Poznatky regionálnej ekonomiky (faktory rozvoja priestoru, aktéri rozvoja )sú v plnom rozsahu využiteľné v KE
Koncepcie miestneho rozvoja
Teórie manažmentu sa uplatňujú v procese spravovania a riadenia obcí
Politické východiská
Politické vzťahy v spoločnosti, formy vlády, usporiadanie výkonnej funkcie štátu
Problematika priamej a zastupiteľskej demokracie
Priama demokracia - Občania priamo rozhodujú o veciach ktoré súvisia s verej. záujmami (zlučo., rozdeľovanie, odvolanie starostu../
Nepriama demokracia- Rozhodovanie prostredníctvom zástupcov ktorých si občania zvolili v komunálnych voľbách
Korporativistická demokracia - sociálne partnerstvá
Kľúčové slová:
komunálna ekonomika a politika
obec
miestny rozvoj
LED
rozpočet obcí a majetok
Obsah:
- 1. Vysvetlite rozdiel medzi prívlastkami: komunálny, lokálny, miestny a municipálny.
2. Vysvetlite pojem verejná politika a predmet jej skúmania a vzťah medzi verejnou politikou a komunálnou politikou.
3. Právne, sociologické, politologické a ekonomické východiská komunálnej politiky.
4. Vysvetlite obsah, dimenzie a druhy komunálnej politiky.
5. Identifikujte aktérov komunálnej politiky.
6. Vysvetlite rozdiel medzi pojmami komunálna ekonomika a miestna ekonomika, municipálna ekonomika a hospodárstvo municipality
7. Vysvetlite ako ovplyvnila reforma verejnej správy vznik reálnej obecnej samosprávy.
8. Identifikujte základné črty a hodnotové atribúty obecnej samosprávy.
9. Na akých úrovniach vzniká obvykle územná samospráva a akými princípmi sa riadia vzťahy medzi jednotlivými úrovňami?
10. Aká je podstata a význam ECHMS pre rozvoj samosprávy obcí v signatárskych štátoch?
11. Základy a funkcie obecnej samosprávy.
12. Aký je vzťah medzi rozsahom obecnej samosprávy a veľkosťou obcí a ako možno riešiť dilemu medzi rozdrobenosťou sídiel a rozsahom kompetencií obcí
13. Zdôvodnite postavenie obce ako územnej jednotky hospodárskeho a sociálneho rozvoja.
14. Územie obce, územný potenciál a hodnota územia, rast a rozvoj územia
15. Vysvetlite rozdiely medzi koncepciou NPM a NPS.
16. Charakterizujte stratégie zdrojového zabezpečenia miestneho rozvoja ( endogénna, exogénna, inštitucionálna)
17. Vysvetlite podstatu , základné znaky, faktory a nositeľov LED.
18. Ciele a nástroje LED.
19. Aké faktory ovplyvňujú lokalizáciu a rozvoj MaSP a aký je význam MaSP v ekonomike obcí
20. Sú vytvorené predpoklady uplatňovania LED na Slovensku?
21. Charakterizujte vývoj SS obcí po r. 1990 a formovanie jej legislatívneho prostredia.
22. Územie a obyvatelia obce, organizačná štruktúra obecnej SS a základné funkcie obcí.
23. Základné formy spolupráce obcí, vrátane SOÚ.
24. Záujmové združenia obecnej samosprávy ZMOS, ÚMOS), ich funkcie.
25. Aký je vzťah štátu a obcí?
26. Právne a organizačné předpoklady vzniku SOÚ.
27. Aké sú druhy a funkcie obecného majetku?
28. Členenie obecného majetku a spôsoby akými si môže obec nadobudnúť majetok
29. Na aký účel využívajú obce svoj majetok?
30. Čo vyjadruje hodnota a čo cena majetku a aké spôsoby oceňovania majetku môžu obce využiť?
31. Charakterizujte finančný systém obce a uveďte, čim je vytváraný.
32. Z čoho si vytvárajú obce vlastné zdroje?
33. Ktoré činnosti zahŕňa finančný manažment?
34. Vymenujte a vysvetlite funkciu jednotlivých nástrojov, ktoré využíva finančný manažment a popíšte ukazovatele finančnej kapacity obce.
35. Charakterizujte rozpočet obce a zásady rozpočtového hospodárenia.
36. Ako sa člení rozpočet obce a čím sú charakteristické jeho súčasti?
37. Z čoho sú vytvárané príjmy bežného rozpočtu a na čo môžu byť použité?
38. Z čoho sú vytvárané príjmy kapitálového rozpočtu a načo môžu byť použité?
39. Vysvetlite jednotlivé súčasti rozpočtového procesu.
40. Vplyv obce na rozvoj regiónu a stratégie miestneho rozvoja.
41. Vysvetlite pojem mnohorozmerný rozvoj obce.
42. Obec ako podnikateľ a ako tvorca podnikateľského prostredia, nástroje obce na podporu podnikania.
43. Príčiny dlhodobého plánovania rozvoja obcí , podstata participatívneho plánovania a základné kroky strategického plánovania.
44. Význam spracovania programu hospodárskeho a sociálneho rozvoja obce, štruktúra programu a subjekty zodpovedné za jeho vypracovanie?
45. Prečo a ako sa vypracováva strom problémov a ako sa využíva pri spracovaní stratégie.
46. Ktoré súčasti má akčný plán?
47. Čo je strategický manažment a aká je jeho úloha v procese modernizácie VS?
48. Z čoho vyplývajú problémy súvisiace s vyjadrením efektívnosti samosprávy?
49. Ktoré metódy sa využívajú pre vyjadrenie efektívnosti a kvality výkonu v samospráve?
50. Vysvetlite metodický postup pri benchmarkingu.
51. Vysvetlite podstatu sociálnej politiky a jej chápanie zo širšieho a užšieho pohľadu. Ktorých oblastí sa dotýkala sociálna transformácia po roku 1990, identifikujte subjekty a objekty sociálnej politiky
52. Zdroje financovania a samosprávna pôsobnosť obcí pri zabezpečovaní sociálnych služieb.
53. Vysvetlite pojem „ trvalo udržateľný rozvoj“, kedy a pri akej príležitosti sa uviedol do života a charakterizujte základné rozmery trvalej udržateľnosti
54. Charakterizujte dokument MA 21 , jeho uplatnenie v obciach a indikátory trvalej udržateľnosti
55.Tvorba a ochrana zložiek životného prostredia v obciach a nástroje ekologickej politiky obcí
56. Aké postoje majú občania k riešeniu vecí verejných? Prečo je dôležité aktívne zapojiť občanov do správy vecí verejných, a aké efekty to prináša?
57. Ktoré základné spôsoby pre zvýšenie účasti občanov na samospráve poznáte?
58. Vysvetlite filozofiu modelu komunikácie, ktorého základom je Jo-Hariho okno.
59. Definujte interaktívnu, proaktívnu,reaktívnu a neaktívnu stratégiu posilňovania právomoci občana na samospráve.
60. Aké spôso