Popis:
Vypracované otázky na zápočtovú písomku.
1. Tri základné dimenzie manažéra, mravná kultúra
a) Vzťah manažéra k sebe samému – Sebapoznanie a sebaúcta sa sávajú nevyhnutným predpokladom úspešnej činnosti vrcholného manažéra. Požaduje sa akceptovanie seba samého, vysoký stupeň sebaúcty, ktoré vytvárajú vhodné predpoklady pre kritickú sebaakceptáciu. Sebapoznanie predstavuje nesmierne zložitý proces, v priebehu ktorého dochádza v individuálnom vedomí človeka k precíteniu jeho vlastných myšlienok, pocitov, emócií, charakterových čŕt a stanovísk...
b) Interpersonálne vzťahy – základným princípom je tolerancia, ktorá prezentuje spolužitie ľudí bez násilia na základe akceptovanie ich inakosti a vychádza z priznania úcty k druhému človeku ako slobodnej bytosti, ktorej patria určité základné práva...
c) Eticko-profesíjne princípy – odbornosť a profesionálnosť, harmónia morálneho a odborného profilu, schopnosť viesť a riadiť úspešne ľudí. Patria tu aj: zodpovednosť, rozhodnosť, flexibilita, dochvíľnosť, objektívnosť, vytrvalosť, dôslednosť, tvorivosť...
2. Manažérska etika ako profesionálna etika, primeraný zisk
ME je PE, a možno ju považovať za súčasť podnikateľskej etiky, ktorá skúma konflikt medzi ekonomickou a etickou racionalitou. PE predpokladá ekonomiku, ktorá je súčasťou spoločenského systému a preto plní určité spoločenské poslanie. Cieľom PE je integrovanie ekonomického zamerania na zisk a zamerania na uznanie etických princípov.
Zisk sám o sebe nie je etická kategória. Zisk sa definuje ako rozdiel medzi celkovými nákladmi a celkovými príjmami podniku, je teda ekonomickou kategóriou. Primeraný zisk zohľadňuje kritéria tak kvantitatívne ako aj kvalitatívne (sociálne, etické, ekologické), ktoré môžu v podstatnej miere ovplyvniť výšku zisku.
Kľúčové slová:
etika
manžérska etika
primeraný zisk
mravná kultúra
mobbing
etický kódex
Obsah:
- 1. Tri základné dimenzie manažéra, mravná kultúra
2. Manažérska etika ako profesionálna etika, primeraný zisk
3. Stakeholder (interný a externý), spoločenská a morálna zodpovednosť podniku
4. Konflikt, zdroje konfliktov, 5 spôsobov zvládnutia konfliktov
5. Humanizácia riadiacej práce, hodnotové systémy manažérov
6. Modely etického rozhodovania
7. Etická dilema, základné etapy riešenia dilemy
8. Podniková kultúra a jej úrovne, silná podniková kultúra
9. Formy inštitucionalizácie etiky, rozdelenie etických kódexov
10. Postup pri tvorbe etického kódexu, forma a obsah
11. Whistle-blowing
12. Mobbing
13. Otvorené a uzavreté komunikačné prostredie
14. Okno JOHARI