Popis:
1. Klasická a nová definícia celostného (holistického) manažmentu. Konfliktné ciele manažmentu. Vývoj názorov na význam ľudských zdrojov. Manažment ľudských zdrojov v systéme celostného manažmentu.
Definícia celostného (holistického) manažmentu: vykrýva všetky funkcie manažmentu. Je riešenie komplikovaných situácií, ktoré vznikajú medzi organizáciou a jej okolím, ako aj riešenie vo vnútri organizácie, medzi jej časťami, aby bola dosiahnutá rovnováha.
Konfliktné ciele manažmentu:
a) vedenie ľudí = vedúce osobnosti,
b) nezávislosť a vzájomná závislosť,
c) dlhodobé a krátkodobé záujmy,
d) kreativita ľudí = disciplína,
e) dôvera = zmeny,
f) riadenie ľudí = vedenie.
V historickom vývoji manažmentu sa človek postupne stáva rozhodujúcim faktorom úspešnosti a predpokladom strategickej výhody organizácie. Tomuto poznaniu podľa Armstronga prispeli nasledovné vedecké školy, resp. hnutia:
a) škola ľudských vzťahov, reprezentovaná Mayom, kt. Zdôrazňoval sociálne potreby ľudí a tvrdil, že produktivita priamo závisí od uspokojenia z práce.
b) hnutie behaviorálnych vied, reprezenrované Maslowom, Argyrisom, Herzbergom a Likertom, kt. zdôrazňovali , že prostriedkom na zabeypečenie vzššej motivácie zamestnancov a dosahovania lepších výsledkov je zvyšovanie kvality pracovného života.
c) hnutie organizačného rozvoja reprezentované Bennisom, Scheinom a Beckhardom, ktorí sa orientovali na celkovú efektívnosť organizácie a hlavne na to, ako sa ľudia správajú v situáciách, v ktorých na seba sústavne pôsobia.
d) škola výnimočnosti, reprezentovaná Pascalom a Athosom , ako aj Petersom a Watermanom, ktorí vypracovali zoznam atribútov charakterizujúcich úspešné organizácie, pričom zdôrazňujú potrebujú silnej podnikovej (organizačnej) kultúry a zviazanosti zamestnancov s organizáciou.
Kľúčové slová:
manažment ľudských zdrojov
pracovná zmluva
príjmanie zamestnancov
hodnotenie zamestnancov
adaptácia zamestnancov
prepúšťanie
časový manažment
motivačné teórie
Mayo
Herzberg
Obsah:
- 1. Klasická a nová definícia celostného (holistického) manažmentu.
2. Definícia MĽZ, hlavné rysy MĽZ, rozdiely medzi vedením a riadením, manipulácia, skutočné získavanie k spolupráci, faktory ovplyvňujúce prácu s ľudskými zdrojmi v organizáciách.
3. Úlohy a funkcie MĽZ v organizácií, model systému MĽZ, subjekty MĽZ, role personálnych manažérov, úlohy líniových manažérov.
4. Špecifické charakteristiky človeka ako ľudského zdroja, vrstvy duševných procesov človeka, intelektuálny kapitál a jeho zložky, ľudský
kapitál a ľudský potenciál.
5. Typy prác, zaťaženie a namáhanie, zdroje psychického zaťaženia, metódy merania námahy, výpočet BM, výpočet PM, parametre námahy, prípustné hodnoty energetického výdaja, merania námahy pri prevažne psychickej práci, špecifiká práce v krízových situáciách.
6. Personálna stratégia a personálna politika, personálne plánovanie, plány osobného rozvoja a pracovnej kariéry
pracovných miest a kompetencií, proces analýzy a používané metódy, hodnotenie pracovných miest, analytická metóda hodnotenia.
7. Analýza, opis a hodnotenie pracovných miest, základné pojmy, dôvody zmien v obsahu pracovných zmien, oblasti využitia analýzy
pracovného miesta.
8. Získavanie zamestnancov, vonkajšia a vnútorná mobilita, zdroje získavania zamestnancov, metódy používané pri vyhľadávaní.
9. Výber a príjmanie zamestnancov.
10. Príprava uchádzača na pohovor, priebeh pohovoru, príprava na pohovor zo strany personálneho útvaru a členov komisie.
11. Adaptácia zamestnancov. Podstata a význam adaptácie, plán adaptácie, riadenie adaptačného procesu, orientačný balíček
12. Vzdelávanie a rozvoj zamestnancov v oblasti formovania pracovných schopností, plánovanie vzdelávania v organizácii, metódy
vzdelávania, učiaca sa organizácia.
13. Hodnotenie zamestnancov.
14. Možné kritéria a metódy hodnotenia v poľnohospodárskych podnikoch, hodnotiace formuláre, hodnotiaci pohovor, rozmiestňovanie,
prepúšťanie a penziovanie zamestnancov.
15. Manažér ako subjekt MĽZ.
16. Manažérsky rozvoj, osobná pracovná technika, časový manažment (kvadranty), emociálna inteligencia a sociálna zručnosť manažéra.
17. Manažérsky štýl práce, týmový štýl, metódy vedenia zamestnancov
18. Sociálna interakcia a medziosobné správanie.
19. Manažérsky štýl. Komunikácia agresívna, submitívna a asertívna komunikácia.
20. Motív a stimul. Motivácia a stimulácia. Dimenzie motivácie. Zdroje motivácie. Motivácia pracovného jednania. Motivačná kapacita.