Popis:
1. Definície manažmentu, história vývoja manažmentu
Definícia manažmentu
Systematický proces plánovania, organizovania, vedenia ľudí a kontrolovania, ktorý vedie k dosiahnutiu cieľov podniku.
Cyklický, relatívne uzatvorený proces, ktorý sa začína vytýčením cieľov a úloh, končí ich splnením, dosiahnutím určitých výsledkov.
Na základe výsledkov sa vytýčia nové ciele a cyklus sa začína odznova.
História vývoja
Začiatok 19 storočia: nezáujem o teoretické rozpracovanie otázok riadenia ktorý vyvolali objektívne podmienky (charakter a rozvoj výroby, malá konkurencia výroby, voľná konkurencia) a rozšírený názor, že riadenie je umenie, ktoré závisí od jednotlivých osôb a že v ňom neexistujú zákonitosti.
Vývoj kapitalizmu: rast zložitosti a významu riadenia
Priemyselná revolúcia: začiatok skúmania manažmentu (3/4 19 storočia)
Koniec 19 storočia: nevyhnutnosť prechodu od empírie k vede, rast záujmu o rozpracovanie teoretických a praktických otázok riadenia. Objavili sa prví „pionieri“- partia, usilujúca sa o vedeckosť riadenia (ASME - spoločnosť inžinierov, Taylor, Fayol).
Dvadsiate roky 20 storočia: význam sociológie a psychológie v manažmente.
Po vojne: rast záujmu o vedecké skúmanie manažmentu.
Kľúčové slová:
manažment
riadenie
skúmanie
procesy
brainstorming
zamestnancov
Obsah:
- 1. Definície manažmentu, história vývoja manažmentu
2. Vplyvy vonkajšieho a vnútorného prostredia manažmentu, ciele a obsah teórie manažmentu
3. Základné manažérske školy
4. Klasická škola
5. Behavioristická škola
...
...
...
11. Metódy strategickej analýzy - BCG matica, SWOT analýza
12. Organizovanie - proces organizovania, podstata, ciele, úlohy, typy organizačných štruktúr, imperatívy
13. Rozhodovanie - fázy rozhodovacieho procesu, klasifikácia rozhodovacích procesov
14. Metódy rozhodovania - empirické, exaktné, heuristické, rozhodovacie matice
15. Kontrola - funkcie, ciele, proces, úrovne kontroly, typy kontroly
...
...
...
16. Riadenie ľudských zdrojov - črty manažérskej práce, štýly vedenia a motivovania ľudí, manažérske roly
17. Teórie motivácie (Herzbergova, McClelandova, Maslowova)
18. Výber zamestnancov - organizačná expertíza, psychodiagnostika, metódy na výpočet potreby zamestnancov, postup pri výbere...
19. Manažment kvality v dopravných službách - základné faktory kvality, nástroje a ich aplikácia v doprave
20. Manažérske informačné systémy . potreba tvorby a využívania MIS, informácie v procese riedenia