Popis:
1. Podstata, atribúty, znaky a druhy organizácie ako spoločenského systému
Existujú rozličné organizácie, kt. majú napriek odlišnostiam spoločné znaky. Na otázku, čo sú, resp. čím sa vyznačujú, možno odpovedať takto: organizácie sú sústredením jednotlivcov, kt. sú premyslene štruktúrovaní v rámci identifikovateľných hraníc s cieľom dosiahnuť vopred určené ciele. Z toho vymedzenia vyplývajú ich nasledujúce dôležité atribúty: a)organizácie predstavujú abstraktné spoločenské entity: sú ťažko postihnuteľné, keďže navonok vidíme len niektoré ich stránky. Ďalšími sú vstupy do organizácie, jej zdroje, ale aj jej výstupy, kt. tvoria podstatné súčasti organizácie. Spoločnými prvkami všetkých organizácií sú ľudia. Ľudia určujú ciele, inovujú myšlienky, produkty a procesy a plnia ciele. b)organizácie sú určené na to, aby dosahovali špecifické ciele: vyznačujú sa cieľovo orientovaným správaním: Každá organizácia má sústavu cieľov, kt. sa snaží dosiahnuť. To je východiskom jej činnosti. c)všetky organizácie majú štruktúru a procesy: organizácia sa usiluje premyslene štrukturovať rozličné aktivity a vzťahy medzi jej členmi a vytvoriť podmienky na vykonávanie rôznych procesov. Štruktúra organizácie je formálny vzor na zoskupovanie ľudí a pracovísk. Procesy predstavujú aktivity, kt. oživujú štruktúru. d)organizácie majú identifikovateľné hranice: keďže všetky organizácie udržiavajú vzťahy s okolím, musia zachovávať svoju identitu na základe jasného špecifikovania hraníc. Organizácie môžeme klasifikovať podľa rôznych hľadísk a vymedziť ich rozličné druhy. Existuje veľa možností ich členenia, predovšetkým podľa poslania, charakteru finálneho výsledku, príslušnosti k hospodárskemu sektoru a odvetviu, podľa veľkosti, vlastníctva, právnej formy atď.
3. Racionalizáciu založená na strojovej technike a etika hlavné zdroje /faktory/ rozvoja manažmentu v industriálnej spoločnosti.
Každému hospodárstvu je vlastný trend k zvyšovaniu efektivity. Efektívne hospodáriť neznamená nič iné ako konať racionálne. Racionalita je preto východiskovým bodom hospodárstva. Jej počiatky spadajú až do najranejších štádií hospodárskeho vývoja, keď sa začali diferencovať ľudské potreby. Najneskôr od doby, kt. je stotožniteľná s rozvojom výmenného obchodu, začali byť veľmi naliehavé rôzne otázky, kt. viedli k deľbe práce ako základnej forme racionalizácie hospodárstva. Rýchly nástup a vývoj strojovej techniky priniesli výrazné stupňovanie produktivity práce. Nastala priemyselná revolúcia začal sa proces industrializácie. Ukázalo sa, že industrializácia je špecifickou podobou racionalizácie. V 50.r. min. st. sa vo svete dala do pohybu nová vlna racionalizácie. Na rozdiel od pôvodnej priemyselnej revolúcie sa nezakladá na mechanike, ale na elektronike. Vplyvom novej racionalizácie dosiahla industrializácia vo vyspelých štátoch v 2. pol. min. st. kulminačný bod. V tom čase vstúpila na scénu tretia vlna civilizácie, vyznačujúca sa procesom dezindustrializácie a rozvojom terciárneho sektora. Zmysel hospodárstva je neoddeliteľne zviazaný s etikou. Pojmom etika sa označuje vedná disciplína, kt. sa zaoberá skúmaním morálky ako spoločenského fenoména. Vychádza z idey, že etika ako teoretická reflexia morálky má v sebe zakódovanú práve tú bezpodmienečnú požiadavku prehodnotiť historicky dané a časovo sformované požiadavky na správanie ľudí pod prizmou skutočnej spravodlivosti a dobra. Slovo morálka znamená mrav, obyčaj, charakter.
...
Kľúčové slová:
organizácia
racionalizácia
klasifikácia západného manažmentu podnikov
administratívne riadenie H. Fayola
medziľudské vzťahy
rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
empirizmus
japonský m.
Obsah:
- 1. Podstata, atribúty, znaky a druhy organizácie ako spoločenského systému
3. Racionalizáciu založená na strojovej technike a etika hlavné zdroje /faktory/ rozvoja manažmentu v industriálnej spoločnosti
5. Vznik, vývoj a klasifikácia koncepcií /škôl/ západného manažmentu podnikov a ich členenie
7. Podstata a obsah teórie „administratívneho" riadenia H. Fayola, jej prínos a ďalší významní nasledovníci
9. Počiatky teórie medziľudských vzťahov -jej zakladatelia a prínos. Vývoj teórie pred a po 2.sv. vojne
11. Základné črty rozhodovacieho a matematického prístupu k manažmentu
13. Empirizmus v americkom manažmente po 2.sv. vojne. Prínosy Petra Druckera pre manažment
15. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu podnikov. Jeho hlavné znaky a odlišnosti od amerického manažmentu
17. Riadiaci a riadený systém sociálnej organizácie- ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi
19. Charakteristika, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
21. Základná klasifikácia metód rozhodovania a charakteristika ich hlavných skupín
23. Vymedzenie pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia informácii a ich význam
25. Úloha a obsah plánovania a plánov ako východiska manažmentu. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia
27. Vymedzenie stratégie a jej druhov podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne /hierarchia/ stratégie. Poslanie podniku a jej komponenty
29. Metódy výberu typu stratégie podniku /portfóliové analýzy, SWOT analýza/
31. Obsah implementácie stratégií a kontrola v strategickom manažmente
33. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie
35. Funkcionálny model organizačnej štruktúry
37. Funkcionálna a objektová /divizionálna/ organizačná štruktúra podniku- ich hlavné črty a uplatňovanie v praxi
39. Druhy útvarov (organizačných útvarov) a vzťahov medzi nimi v organizačnej štruktúre
41. Líniová a funkčná organizačná štruktúra, ich výhody a nevýhody
43. Podstata a typy cieľovo-programových organizačných štruktúr. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra
45. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie. Podmienenosť miery formalizácie
47. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu firiem na vrchole ich riadenia
49. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci. Likertové systémy vedenia
51. Maslovowa teória potrieb východisková teória motivácie
53. Organizačná a interpersonálna komunikácia- ich rozdiel a úlohy
55. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha
Zdroje: