Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 117
projektov

Manažment (vypracované otázky 2. Bc)

«»
Prípona
.docx
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
32 x
Veľkosť
0,6 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
41620
Posledná úprava
24.02.2013
Zobrazené
1 561 x
Autor:
Niks
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
Na 39 stranách je kvalitne a prehľadne spracovaných 56 okruhov otázok z predmetu Manažment.

1. Podstata, atribúty (znaky) a druhy organizácie ako spoločenského systému.
Za východiskovú a najdôležitejšiu interpretáciu pojmu organizácia sa pokladá jej výklad vo vecnom význame, čiže ako určitého objektu. Organizácia sa poníma ako komplexný systém, ktorý je otvorený, má interakcie s okolím a je vnútorne štruktúrovaný.
Z tohto vymedzenia vyplývajú ich nasledujúce dôležité atribúty :
1. organizácie predstavujú abstraktné spoločenské entity : sú ťažko postihnuteľné, keďže navonok vidíme len niektoré ich stránky, napr. budovy, ktoré vlastnia. Bez ľudských zdrojov nemôžu organizácie existovať. Ľudia určujú ciele, inovujú myšlienky, produkty a procesy a plnia ciele.
2. organizácie sú určené na to, aby dosahovali špecifické ciele, čiže vyznačujú sa cieľovou orientovaným správaním. Každá organizácia má sústavu cieľov, ktorú sa snaží dosiahnuť. To je východiskom jej činnosti. Organizácie existujú práve preto, že stanovené ciele možno lepšie dosiahnuť koncentráciou činnosti jednotlivcov a skupín ako ich izolovaným konaním. Je to dôsledok synergického efektu.
3. všetky organizácie majú štruktúru a procesy : org. sa usiluje premyslene štrukturovať rozličné aktivity a vzťahy medzi jej členmi a vytvoriť podmienky na vykonávanie rôznych procesov. Keď procesy nefungujú dobre, vznikajú rôzne problémy.
4. organizácie majú identifikovateľné hranice : keďže všetky organizácie udržiavajú vzťahy s okolím (nákup materiálov, predaj produktov) musia zachovávať svoju identitu na základe jasného špecifikovania hraníc. Pretože organizácie sa postupne vyvíjajú, nepretržite sa menia aj ich hranice...

2. Podstata a používané významy (chápania) pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
Manažment sa využíva vo všetkých druhoch organizácií a na všetkých stupňoch ich riadenia. Pojem manažment má rozličné významy, preto je potrebné, aby sme ich poznali a rozumeli im. Sú to najmä tieto :
1. manažment ako určitá praktická činnosť, či špecifický druh práce predstavuje množinu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú alebo musia vykonávať na dosiahnutie cieľov.
2. manažment ako veda či vedná disciplína je naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia a pod., ktorým sa možno učiť, vyučovať ich a treba aplikovať v procese manažmentu.
3. kým pre osobné ciele je typické, že sa dosahujú v rámci individuálneho úsilia, ciele organizácie vyžadujú kolektívnu súčinnosť, na čo je potrebný manažment. Ciele organizácie udávajú účel a smer procesu manažmentu.
4. pri interpretácii manažmentu vychádzame z toho, že organizácie využívajú zo svojho okolia štyri základné druhy vstupov, či zdrojov, ktorými sú ľudské zdroje, peňažné zdroje predstavujúce finančný kapitál organizácie, určeným na financovanie jej operácií, fyzické zdroje, zahŕňajúce suroviny, zariadenie a pod. ako aj informácie.
...

Kľúčové slová:

manažment

vedenie ľudí

fordizmus

batizmus

metódy rozhodovania

organizačná štruktúra



Obsah:
  • 1. Podstata, atribúty (znaky) a druhy organizácie ako spoločenského systému
    2. Podstata a používané významy (chápania) pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy
    3. Rracionalizácia založená na strojovej technike a etiky – hlavné zdroje (faktory) rozvoja manažmentu v industriálnej spoločnosti
    4. Základné systémy manažmentu vo svete a hlavné rozdiely medzi nimi
    5. Vznik, vývoj a klasifikácia koncepcií ( škôl západného manažmentu podnikov a ich členenie )
    6. Vznik a prínos vedeckého riadenia (taylorizmu). Osobitosti fordizmu a batizmu
    7. Podstata a obsah teórie „administratívneho“ riadenia H. Fayola, jej prínos a ďalší významní nasledovníci
    8. Byrokratický model organizácie M. Weber, jej podstata a princípy
    9. Počiatky teórie medziľudských vzťahov – jej zakladatelia a prínos. Vývoj teórie pred a po 2. Svetovej vojne
    10. Charakteristika a hlavné smery „modernej“ teórie manažmentu
    11. Zzákladné črty rozhodovacieho a matematického prístupu k manažmentu
    12. Systémový prístup (podstata a jeho zdroje vzniku). Nóvum systémovej teórie manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu
    13. Empirizmus v americkom manažmente po 2. Svetovej vojne. Prínos Petra Druckera pre manažment.
    14. Pragmatizmus v prácach T. J. Petersa a R. H. Watermana a vývoj nimi skúmaných úspešných firiem v nasledujúcich dekádach
    15. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu podnikov...
    16. Transformácia tradičného japonského manažmentu
    17. Riadiaci a riadený systém sociálnej organizácie ich podstata, úlohy, a vzťahy medzi nimi
    18. Komplexný prístup k procesu manažmentu a jeho čiastkové charakteristiky
    19. Charakteristika, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
    20. Členenie rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu (fázy rozhodovacieho procesu)...
    21. Základná klasifikácia metóda rozhodovania a charakteristika ich hlavných skupín
    22. Empirické metódy rozhodovania – ich druhy a využitie
    23. Vymedzenie pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia informácií a ich význam
    24. Charakteristika informačného systému – jeho úlohy, vlastnosti a obsah (skladba)...
    25. Úloha a obsah plánovania a plánov ako východiska manažmentu. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia
    26. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu.
    27. Vymedzenie stratégie a jej druhov podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne stratégie. Poslanie podniku a jej komponenty
    28. Účel a obsah skúmania (analýzy) externého a interného prostredia. Základné druhy externého prostredia
    29. Metódy výberu typu stratégie podniku (portfóliové analýzy, SWOT analýza)
    30. Druhy stratégií na úrovni podniku a ich použitie. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek
    31. Obsah implementácie stratégií a kontrola v strategickom manažmente
    32. Pojem a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Členenie organizačných štruktúr podľa rôznych hľadísk
    33. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie.
    34. Vertikálna členitosť organizácie, organizačné stupne a miera jej stupňovitosti.
    35. Funkcionálny model organizačnej štruktúry.
    36. Výrobkový a územný model organizačnej štruktúry.
    37. Funkcionálna a objektová (divizionálna) organizačná štruktúra podniku – ich hlavné črty a uplatňovanie v praxi.
    38. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v organizácii
    39. Druhý útvarov (organizačných útvarov) a vzťahov medzi nimi v organizačnej štruktúre
    40. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podľa druhov útvarov a vzťahov medzi nimi
    41. Líniová a funkčná organizačná štruktúra , ich výhody a nevýhody
    42. Líniovo – štábna organizačná štruktúra. Jej prednosti a nedostatky
    43. Podstata a typy cieľovo – programových organizačných štruktúr...
    44. Maticová organizačná štruktúra – jej osobitosti a účel použitia
    45. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie...
    46. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem.
    48. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prástupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí...
    49. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomocí. Likertové systémy vedenia
    50. Podstata motivácie a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie a ich najznámejšie druhy.
    51. Maslovowa teória potrieb východisková teória motivácie
    52. Vymedzenie a úloha komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie. Riadenie komunikačného procesu.
    53. Organizačná a interpersonálna komunikácia – ich rozdiely a úlohy
    54. Charakteristika manažérov podľa vzťahu k manažmentu.spôsoby klasifikácie a typy manažérov
    55. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha
    56. Kľúčové manažérske schopnosti podľa kategórií manažérov a zdroje ich získavania a zdokonaľovania.
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko