Popis:
Otázka č. 1 Podstata, atribúty a druhy organizácií.
Za východiskovú a najdôležitejšiu interpretáciu pojmu organizácia sa pokladá jej výklad vo vecnom význame, čiže ako určitého objektu. Pri jeho vysvetľovaní sa rozšíril a uplatňuje systémový prístup, to znamená, že organizácia sa poníma ako komplexný systém, ktorý je otvorený, má interakcie s okolím a je vnútorne štruktúrovaný. Šírka pojmu organizácia vo vecnom význame – tri jeho varianty, t.j. tzv. najširšie, stredne široké a najužšie chápanie.
V najširšom slova zmysle možno pod organizáciu zaradiť všetky objekty vo vesmíre, bez ohľadu na spôsob vzniku a ich prvky (slnečná sústava, atóm, ...). Pri organizácii v stredne širokom význame sa vyčleňujú z vyššie uvedených objektov tie, ktoré vznikli bez účasti človeka ako ich tvorcu (objekty, ktoré sú výsledkom priamej tvorby človeka-stavby, stroje, ...). Pojem organizácia sa používa najčastejšie v najužšom chápaní, to znamená, že ju tvoria objekty pozostávajúce z ľudí a z technických prostriedkov, ktoré ľudské bytosti používajú pri práci...
Otázka č. 2 Podstata a významy (chápanie pojmu) manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
Manažment je mimoriadne významným subsystémom organizácie. Zodpovedá za usmerňovanie a koordinovanie jej ostatných subsystémov. Jeho úlohou je zabezpečiť splnenie cieľov pri efektívnom používaní obmedzených zdrojov. Na základe toho možno povedať, že manažment podmieňuje rozdiely medzi úspešnými a neúspešnými organizáciami. Je ústredným zdrojom rozvoja organizácií, ekonomiky a celej spoločnosti. Ich vývoj je teda výsledkom manažmentu.
Pojem manažment má rozličné významy, sú to najmä tieto:
- manažment ako praktická činnosť – či špecifický druh práce predstavujúci množinu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú alebo musia vykonávať na dosiahnutie cieľov
- manažment ako veda či vedná disciplína – ktorú tvorí naakumulovaný a podľa určitého hľadiska usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia, ktoré sú vypracované na základe abstrakcie a empírie (čiže na základe výsledkov rozličných vedných odborov) a ktorým sa možno učiť, vyučovať ich a treba ich aplikovať v procese manažmentu
- manažment ako osobitná skupina ľudí – manažérov, ktorí sú primárne zodpovední za to, aby sa práca v organizácii správne vykonávala a ciele sa splnili.
...
Kľúčové slová:
manažment
fordizmus
batizmus
empirizmus
pragmatizmus
vedenie ľudí
Obsah:
- 1. Podstata, atribúty, znaky a druhy organizácie ako spoločenského systému.
2. Podstata a používané významy /chápania/ pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
3. Racionalizácia založená na strojovej technike a etike hlavné zdroje /faktory/ rozvoja manažmentu v industriálnej spoločnosti.
4. Základné systémy manažmentu vo svete a hlavné rozdiely medzi nimi.
5. Vznik, vývoj a klasifikácia koncepcií /škôl/ západného manažmentu podnikov a ich členenie.
6. Vznik a prínos vedeckého riadenia /taylorizmu/. Osobitosti fordizmu a batizmu.
7. Podstata a obsah teórie „administratívneho“ riadenia H. Fayola, jej prínos a ďalší významní nasledovníci.
8. Byrokratický model organizácie M. Webera, jej podstata a princípy.
9. Počiatky teórie medziľudských vzťahov - jej zakladatelia a prínos. Vývoj teórie pred a po 2. svetovej vojne.
10. Charakteristika a hlavné smery „ modernej“ teórie manažmentu.
11. Základné črty rozhodovacieho a matematického prístupu k manažmentu.
12. Systémový prístup / podstata a jeho zdroje vzniku/. Nóvum systémovej teórie manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu.
13. Empirizmus v americkom manažmente po 2. svetovej vojne. Prínosy Petra Druckera pre manažment.
14. Pragmatizmus v prácach T.J. Petersa a R.H. Watermana a vývoj nimi skúmaných úspešných firiem v nasledujúcich dekadách.
15. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu podnikov...
16. Transformácia tradičného japonského manažmentu podnikov ( príčiny zmeny a nové trendy vývoja).
17. Riadiaci a riadený systém sociálnej organizácie – ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi.
18. Komplexný /viacdimenzionálny/ prístup k procesu manažmentu a jeho čiastkové charakteristiky.
19. Charakteristika, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí.
20. Členenie rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu /fázy rozhodovacieho procesu/. Postupy rozhodovania...
21. Základná klasifikácia metód rozhodovania a charakteristika ich hlavných skupín.
22. Empirické metódy rozhodovania- ich druhy a využitie.
23. Vymedzenie pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia informácií...
24. Charakteristika informačného systému – jeho úlohy, vlastnosti a obsah (skladba). Členenie a podsystémy informačného systému podniku z hľadiska formalizácie.
25. Úloha a obsah plánovania a plánov ako východiska manažmentu. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia.
26. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu.
27. Vymedzenie stratégie a jej druhov podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne /hierarchia/ stratégie...
28. Účel a obsah skúmania /analýzy/ externého a interného prostredia...
29. Metódy výberu typu stratégie podniku / portfóliové analýzy, SWOT analýza/.
30. Druhy stratégií na úrovni podniku a ich použitie. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek.
31. Obsah implementácie stratégií a kontrola v strategickom manažmente.
32. Pojem a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Členenie (typy) organizačných štruktúr podľa rôznych hľadísk.
33. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie.
34. Vertikálna členitosť organizácie, organizačné stupne a miera jej stupňovitosti.
35. Funkcionálny model organizačnej štruktúry.
36. Výrobkový a územný model organizačnej štruktúry.
37. Funkcionálna a objektová /divizionálna/ organizačná štruktúra podniku- ich hlavné črty a uplatňovanie v praxi.
38. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v organizácii.
39. Druhy útvarov (organizačných útvarov) a vzťahov medzi nimi v organizačnej štruktúre.
40. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podľa druhov útvarov a vzťahov medzi nimi.
41. Líniová a funkčná organizačná štruktúra, ich výhody a nevýhody.
42. Líniovo-štábna organizačná štruktúra. Jej prednosti a nedostatky.
43. Podstata a typy cieľovo-programových organizačných štruktúr...
44. Maticová organizačná štruktúra – jej osobitosti a účel použitia.
45. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie...
46. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem.
47. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu firiem na vrchole ich riadenia.
48. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prístupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí....
49. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci. Likertové systémy vedenia.
50. Podstata motivácie a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie...
51. Maslovowa teória potrieb východisková teória motivácie.
52. Vymedzenie
53. Organizačná a interpersonálna komunikácia – ich rozdiely a úlohy
54. Charakteristika manažérov vo vzťahu k manažmentu...
55. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha.
56 Kľúčové manažérske schopnosti podľa kategórií manažérov...
Zdroje:
- Mikuláš Sedlák - Manažment