Popis:
DEFINÍCIA, PREDMET A POSTAVENIE MANAŽMENTU K INÝM VEDNÝM DISCIPLÍNAM
Definícia - manažment je subjektívna, cieľavedomá a uvedomelá ľudská činnosť, ktorá smeruje k stanoveniu správnych cieľov, najvhodnejších ciest a prostriedkov na ich dosiahnutie – zabezpečuje priebeh a realizáciu stanovenej činnosti.
Významovo je definícia rozložená do 4 častí:
1/ definovaný charakter činnosti manažm. 3/ základná úloha manažm. v procese riad. ekonomic. procesov
2/ objasňovanie príčin, ktoré vyvolajú 4/ požiadavky na manažm. pri plnení základných úloh
potrebu riešenia problémov
Charakter manažmentu:
1)subjektívny – vyplýva zo psychologických poznatkov uplatňovaných v manažm. Na čele organizačnej jednotky (skupiny, podnik), osoby v nej pracujúcej a úlohy stojí vždy iba jedna zodpovedná osoba – manažér. Subj. charakter zamedzuje vzniku nejednotnosti názorov a riadiacich zásahov v činnosti organizačnej jednotky. Nedodržanie zásad – nastáva chaos.
2)cieľavedomý – cieľavedomé jednanie človeka je vlastne jednaním motivovaním. Každý človek pre svoje správanie potrebuje cieľ, ktorý ho dokáže povzbudiť k určitej činnosti.
(osobnosť manažéra - určovateľ politiky a stratégie- v hľadaní a stanovení cieľa)
3)uvedomelý – uvedomenie si vlastného konania – znamená pochopiť jeho dôsledky
4)spoločenský charakt.ekonomických procesov – celosvetová prepojenosť ekonómie spôsobuje anonymitu, neadresnosť spotrebiteľa. Trh = miesto, kde sa zhodnocujú výsledky činnosti podnikateľského subjektu a tým aj účinnosť manažmentu.
Kontrola – je nevyhnutnou zložkou manažmentu. Prostredníctvom kontroly manažér zisťuje skutkový stav meraním cez fyzikálne veličiny alebo na základe hodnotových ukazovateľov. Pomocou nej môže zvyšovať význam práce.
Predmet – manažment zhromažďuje, analyzuje, triedi a syntetizuje výsledky výskumov, zovšeobecňuje výsledky skúseností z riadiacej činnosti a hľadá odpovede na svoje problémy o príbuzných vedách.
Cieľom – je vytvoriť jeho teoretický a metodologický základ.
- zahŕňa základné skupiny otázok a problémov:
1/ zákonitosti procesu manažmentu - t.j. vnútorné vzťahy medzi subjektom a objektom manažm. označované ako mechanizmus manažmentu.
2/ vplyv vonkajších podmienok na manažment: vzťah systém – prostredie pôsobiace na činnosť a vývoj systému = hovoríme tomu faktory manažmentu
a) objektívne – trvalé – vyriešenie trvá dlhšiu dobu
b) subjektívne – dočasné – zvládnutie v krátkej dobe – sú výsledkom pôsobenia človeka
3/ subjekt manažmentu - všeobecné požiadavky na výkon činnosti manažérov. Kvalifikovaný manažér musí mať talent a schopnosť ovládnuť skúsenosti iných. Veda o manažmente - návod k jednaniu. PREDMETOM vedeck. výskumu sa stáva sám subjekt manažmentu.
4/ objekt manažmentu-človek- vykonávajúci príkazy manažéra(definujú sa jeho fyzické, psychologic.a sociologic. požiadavky pre výkon povolania a funkcie
5/ organizačný systém – prostredie v ktorom prebieha mechanizmus manažmentu. Vymedzuje sa jeho stavba a spôsob dokonalého fungovania.
6/ vzťahy medzi organizač. systémami - rieši sa odpoveď - úloha štátu v procese usmerňovania podnikateľských subjektov - minimalizovanie zásahov do činnosti podnikat. subjektov.
Vzťah manažm. k iným vedným disciplínam: (práca s ľuďmi – blízko k právu, sociológii...)
Manažment – je veda XX. storočia. Podniková riadiaca práca – sa stala odborom, ktorý má vlastné pravidlá a môže sa študovať
- využíva poznatky iných vied: psychológia, sociológia, kybernetika, matematika.
Problémy manažmentu sa koncentrujú do dvoch základ. úloh - do obsahu toho čo sa riadi
- a metodiky toho ako sa riadi
Úspešné zvládnutie úloh: 1/ stanoviť cieľ
2/ nájsť optimálnu cestu, tempo, prostriedky na dosiahnutie tohto cieľa
3/ zabezpečiť realiz. uvedenej cesty a tempo postupu
EKONOMICKÉ vedy – skúmajú zákonitosti rozvoja trhových vzťahov a ich závislosti od kapitálu.
Na základe toho rozhodujú o cieľoch rozvoja podnikat. subjektu 3 skupiny ekonomických vied:
1/ empirická – sústredenie informácií, popis skutočnosti, vyvodzovanie záverov
(ekonomic. štatistika, účtovníctvo, ekon. analýza - poskytovanie informácií pre manažment)
2/ teoretická – logické vyvodzovanie záverov, vzťahov, zákonitostí, vytváranie teoretických základov reprodukč. procesu a ekonomic. riadenia.
3/ aplikačná – spojenie makro a mikroekkonómie s praktickou činnosťou - vytvára základy pre hospod. politiku = výrobný manažment, obchodné právo, plánovanie....
Manažment – smeruje predovšetkým k ľuďom (treba ich však riadiť v konkrétnych situáciách a činnostiach)
Teória manažmentu – musí rešpektovať a aktívne využívať poznatky biologických, technických a technologických vied (v usmerňovaní činnosti...
Kľúčové slová:
DEFINÍCIA
PREDMET A POSTAVENIE MANAŽMENTU K INÝM VEDNÝM DISCIPLÍNAM
METÓDY TEÓRIE MANAŽMENTU
VÝVOJ A ZÁKLADNÉ SMERY MANAŽMENTU - KLASICKÝ
PSYCHOLOGICKÝ SMER
VÝVOJ A ZÁKLADNÉ SMERY MANAŽMENTU ...