Mauritné otázky z Náuky o spoločnosti (NOS)
Popis:
Vypracované maturitné otázky (filozofia, ekonómia, politológia, psychológia, právo, sociológia)
Gymnázium A. Sládkovička, Banská Bystrica
Kľúčové slová:
NOS
Náuka o spoločnosti
filozofia
ekonómia
politológia
psychológia
právo
sociológia
maturitné otázky
Obsah:
- EKONÓMIA
1.Definujte pojmy ekonomika a ekonómia.
2.Charakterizujte potreby a statky.
3.Vysvetlite úlohu konkurencie v trhovej ekonomike.
4.Definujte pojem monopol.
5.Analyzujte výrobné faktory.
6.Porovnajte riešenie troch základných ekonomických otázok v rôznych typoch ekonomík.
7.Objasnite princípy fungovania trhového mechanizmu.
8.Vysvetlite príčinu vzniku peňazí.
9. Analyzujte základné formy podnikania v Slovenskej republike.
10. Analyzujte postavenie obchodných bánk, poisťovní a sporiteľní v bankovom systéme
11. Zostavte krivku ekonomického cyklu a vysvetlite jeho jednotlivé fázy.
12. Zhodnoťte výhody medzinárodnej ekonomickej integrácie.
13. Prezentujte vlastný názor na problematiku spoplatnenia vysokoškolského vzdelávania a vysvetlite súvislosť so štátnym rozpočtom.
14. Vysvetlite pojem hospodárska politika štátu. Analyzujte príčiny zlyhávania trhového mechanizmu a zdôvodnite potrebu zásahov štátu do ekonomiky.
15. Zhodnoťte postavenie človeka na trhu práce.
POLITOLÓGIA
1.Opíšte Národnú radu Slovenskej republiky.
2.Opíšte vládu Slovenskej republiky.
3.Právomoci prezidenta Slovenskej republiky.
4.Vysvetlite pojem demokracia.
5.Porovnajte monarchiu a republiku ako formy vlády.
6.Porovnajte unitárny a zložený štát.
7.Analyzujte špecifické znaky štátu.
8.Charakterizujte horizontálne rozdelenie štátnej moci.
9.Porovnajte dva základné typy volebných systémov.
10.Vymedzte pojem politická strana a popíšte členenie politických strán.
PRÁVO
1. Vysvetlite pojmy právo, právna norma.
2. Vymenujte a vysvetlite jednotlivé etapy legislatívneho procesu.
3. Opíšte štruktúru Ústavy SR.
4. Porovnajte funkcie a právomoci jednotlivých právnych inštitúcií.
5. Vysvetlite pojem ľudské práva a slobody.
6. Analyzujte predmet pracovného práva.
7. Vymedzte predmet občianskeho práva.
8. Vymedzte predmet a zásady rodinného práva.
9. Analyzujte štruktúru súdnych orgánov v SR.
10. Vymedzte predmet trestného práva.
11. Vysvetlite uvedenú myšlienku a vyhľadajte v Ústave SR tie ľudské práva a slobody a tie politické práva, ktoré považujete za prioritné. Uveďte 3 – 5 príkladov.
12. Vytvorte stručnú charakteristiku jednotlivých etáp ústavného vývoja u nás.
13. Na základe analýzy uvedeného textu rozhodnite, ktoré charakteristiky musí napĺňať tzv. právny štát.
14. Aký je váš názor na zníženie hranice deliktuálnej spôsobilosti?
15. Na základe analýzy uvedenej myšlienky rozhodnite, či má právny systém SR duálnu štruktúru?
16. Akým spôsobom je možné riešiť občianskoprávne spory?
17. Aké sú základné práva spotrebiteľa?
PSYCHOLÓGIA
1. Vysvetlite, prečo tvorí predstavivosť prechod medzi zmyslovými a rozumovými poznávacími procesmi.
2. Definujte predmet psychológie z mentalistického a behavioristického hľadiska.
3. Vymedzte jednotlivé myšlienkové operácie.
4. Vysvetlite, ako chápe psychológia pojem osobnosť.
5. Zaujmite stanovisko k trom základným fázam pamäte a porovnajte ich navzájom.
6. Vysvetlite pojem psychohygiena.
SOCIOLÓGIA
1. Rozlíšte pojmy sociálna skupina a agregát.
2. Charakterizujte sociológiu ako vedu.
3. Porovnajte pojmy sociálny status a sociálna rola.
4. Vysvetlite pojem spoločnosť.
FILOZOFIA
1. Filozofia – láska k múdrosti.
2. Hľadanie arché
3. Do tej istej rieky vstupujeme a predsa nevstupujeme, sme a nie sme
4. Vysvetlite, v čom videli arché grécki atomisti a pluralisti.
5. Sofisti – filozofi či učitelia všeobecného vzdelania?
6. Viem, že nič neviem.“ Odmietal prírodnú filozofiu, arché (Sokrates)
7. Platón a Aristoteles – predstavitelia klasickej starovekej filozofie
8. Analýza textov Aristotela
9. Helenizmus
10. Porovnajte postavenie filozofie v dobách staroveku a v stredoveku
11. Porovnajte úlohu a postavenie filozofie v období patristiky a scholastiky.
12. Pokúste sa zaujať vlastné stanovisko v spore o univerzálie
13. Renesancia sa začala obdivom k prírode, ktorú stredovek skryl. Ale keď ju odhalila svojím novým videním, roznietila sa v nej túžba zmocniť sa jej. Zmocniť sa jej umením, technickými vynálezmi a hoci aj okultnými náukami ... Renesancia začína zrodením videnia a vrcholí zrodením kreativity.
14. Využite analýzu uvedených textov a porovnajte názory na štát v dielach N. Machiavelliho, J. Bodina , T. Mora a T. Campanellu...
15. Teória poznania – kľúčová disciplína novovekej filozofie
16. Zhodnoťte, aký je prínos F. Bacona a R. Descartesa pre rozvoj novovekej filozofie.
17. Využite nasledujúce texty a vytvorte prehľad základným myšlienok filozofie B. Spinozu a G. W. Leibniza.
18. Vysvetlite pojem solipsizmus.
19. Využite ukážku a charakterizujte dielo Leviathan. Vysvetlite Hobbesove názory na štát. Stručne vysvetlite aj Hobbesove názory na problémy ontológie a gnozeológie.
20. Charakterizujte spoločenské podmienky nástupu osvietenstva a jeho hlavné znaky.
21. J. J. Rousseau zastával medzi osvietencami osobitné postavenie. Vysvetlite prečo. Na základe analýzy textov vysvetlite základné myšlienky J. J. Rousseaua
...
Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.