Popis:
Mikroekonómia - je ekonomická vedná disciplína, ktorá sa zaoberá skúmaním ekonomického správania sa malých individuálnych ekonomických subjektov, akými sú napr.: individuálni spotrebitelia, rodiny, robotníci, podnikatelia, firmy, banky...
Spoločným priestorom stretávania ich ekonomických záujmov je trh, na ktorom jedna skupina subjektov ponúka a druhá skupina subjektov spotrebováva určité tovary. Ich snahou je nastolenie stavu určitej rovnováhy na trhu, kedy výrobcovia ponúkajú taký objem tovarov, ktorý sú spotrebitelia ochotní akceptovať.
Firma- výroba tovarov a poskytovanie služieb a na druhej strane spotrebováva výrobné faktory (práca, pôda, kapitál).
Spotrebiteľ (domácnosti)- ponúkajú prácu na trhu pracovných síl a na druhej strane spotrebúvajú rôzne tovary slúžiace na uspokojovanie svojich vlastných potrieb.
Kľúčové slová:
mikroekonomia
ekonomika
trh
dopyt
výrobok
služba
spotrebiteľ
dôchodok
Obsah:
- 1. Pojmový aparát mikroekonomickej teórie. Firma, spotrebiteľ, štát, ekonomika. Ambície spotrebiteľa a ambície firmy pri ich realizácii na trhu. Racionálne rozhodovanie spotrebiteľa. Racionálne rozhodovanie firmy.
2. Trhová rovnováha, ponuka a dopyt na trhu výrobkov a služieb. Komparatívna statika a dynamika. Stav ekonomiky. Nadbytok a strata účastníkov trhových procesov.
3. Štát ako faktor trhovej rovnováhy. Trhová rovnováha v podmienkach otvorenej ekonomiky. Export a import, svetová cena, dovozná prirážka a jej účinky. Efekty medzinárodného obchodu.
4. Základy teórie spotrebiteľa. Množina prípustných spotrebných stratégií, rozpočtové ohraničenie. Substitúcia tovarov pri nezmenenej výške výdavkov. Zmena dôchodku a zmena ceny, modifikácia rozpočtového ohraničenia.
5. Preferencie spotrebiteľa, teória užitočnosti. Úplnosť, reflexívnosť a tranzitívnosť stratégií. Ordinálna a kardinálna koncepcia užitočnosti. Hraničná užitočnosť. Indiferenčná krivka a indiferenčná mapa. Konvexné, nekonvexné a rýdzokonvexné preferencie. Hraničná miera spotrebiteľskej substitúcie. Neutrálny tovar, nasýtené preferencie.