Popis:
1. Hospodárstvo SR: sociálnosť, ekologickosť a trhovosť ekonomiky (princípy a ich aplikácia)
Ide o princípy definované v čl. 55 ods. 1 Ústavy SR - III. hlava, I. oddiel (hospodárstvo SR sa zakladá na princípoch sociálne a ekologicky orientovanej trhovejekonomiky). Podľa Ústavného súdu SR nejde v tomto prípade o úpravu základných práva slobôd, ale o ústavné direktívny, ktoré sú adresované najmä orgánom pôsobiacim v normotvornej činnosti všetkých stupňov.
V praxi ide napríklad o princípy: ochrana súkromného vlastníctva, hospodárska súťaž (konkurencia bez monopolov), voľná tvorba cien, ekonomická samostatnosť a zodpovednosť podnikateľov (t. j. štát nie je zodpovedný za prípadnú stratu z podnikateľskej činnosti), obmedzené ekonomické funkcie štátu.
3 základné znaky ekonomiky:
1. Sociálnosť ekonomiky - súvisí s povinnosťou zamestnávateľa odvádzať mesačne peniaze(dane) štátu, súvisí so sociálnymi dávkami, dôchodkami... zabezpečuje to dôstojný život počas nepriaznivých životných situácii, sociálna časť rozpočtu - financované sú materské, rodičovské, dôchodky, jednorazové dávky.. povinnosť štátu distribuovať €
2. Ekologickosť ekonomiky - súvisí s právom na priaznivé životné prostredie, povinnosť chrániť prírodné zdroje, čo najšetrnejšie používať obnoviteľné aj neobnoviteľné zdroje, povinnosť subjektov hospodárskej súťaže aby vedľajšie produkty neznečisťovali vodu, ovzdušie.., napr. každá reštaurácia má zabezpečenú firmu na to aby odvážali olej pretože ho nemôžeme len tak vyliať niekam.. ide aj o udržateľnosť planéty
3. Trhovosť ekonomiky - voľná ruka trhu, čo najmenšie zásahy štátu do ekonomiky, trh si diktuje podmienky sám, medzi sebou fungujú dopyt a ponuku
...
Kľúčové slová:
právo
ústavné právo
hospodárstvo
podnikanie
samospráva
smosprávna moc
demokracia
voľby
Národná rada
NR SR
poslanec
poslanci
prezident
parlament
referendum
vláda
súd
súdna moc
sudca
Obsah:
- 1. Hospodárstvo SR: sociálnosť, ekologickosť a trhovosť ekonomiky (princípy a ich aplikácia)
2. Hospodárska súťaž, výnimky z nej a spôsoby jej ochrany (s. 376 - 377 a Zákon č. 136/2001 Z. z.)
3. Finančná ústava: rozpočet (a úloha NKÚ), dane, poplatky, NBS a ÚZ o rozpočtovej zodpovednosti (s. 676 - 689)
4. Štátna moc verzus samosprávna moc (charakteristika a rozdiely, autonómia samosprávy) (s. 699 - 713)
5. Územná samospráva verzus prenesený výkon štátnej správy a normotvorba (712 - 726)
6. Kreácia samosprávy/samosprávnych orgánov a ústavná ochrana samosprávy (s. 712 - 726)
7. Zákonodarná moc: priama v. reprezentatívna demokracia (s. 158 - 165, 451 - 453, 498 - 499)
8. Voľby do Národnej rady SR (s. 177 - 199)
9. Právomoci Národnej rady SR (s. 456 - 481)
10. Postavenie poslancov (voľný v. viazaný mandát, imunita, vznik a zánik mandátu) (s. 481 - 486)
...
29. Funkcia ústavného súdnictva, modely ochrany ústavnosti a história ústavného súdnictva na našom území (s. 551 - 569)
30. Postavenie Ústavného súdu SR a kreácia sudcov a sudkýň Ústavného súdu SR (s. 607 - 614)
31. Pôsobnosť Ústavného súdu SR a právomoci ústavného súdu (všeobecne o typoch konania20) (s. 576 - 602)
32. Konanie o súlade právnych predpisov pred ústavným súdom (s. 592 - 597)
33. Konanie o sťažnosti podľa čl. 127 Ústavy pred ústavným súdom a presahy s inými typmi konaní (s. 597 - 600)
34. Konanie pred ústavným súdom podľa zákona o ústavnom súde (proces) (s. 602 - 606)
35. Funkcia a postavenie prokuratúry v ústavnom systéme (modely) a jej právomoci (s. 653 - 655)
36. Generálny prokurátor a prokurátor - kreácia a právomoci (s. 655 - 668)
37. Funkcia verejného ochrancu práv v právnom poriadku a jeho právomoci (s. 669 - 675)
38. Účel a význam prechodných a záverečných ustanovení ústavy (s. 110 - 116)
Zdroje:
- prednášky
- semináre
- prezentácie
- poznámky
- odborná literatúra
- rozhodnutia Ústavného súdu a Ústavy Slovenskej republiky