Popis:
Podnikanie v trhovej ekonomike a subjekty podnikania (PH, str. 13, 16)
Základným subjektom podnikania v trhovej ekonomike je podnik, ktorý vstupuje do vzájomných interakcií so svojim okolím. Výsledkom ich podnikateľskej aktivity sú výrobky a služby.
* R.Cantillon -prvý zaviedol pojem podnikanie
* J.A. Schumpeter a F.H. Knight (koniec 19. a zač. 20. storočia)
- podnikateľ je činiteľom, kt. inovačnou činnosťou uvádza TE do dynamického pohybu
- za podnikateľa považuje toho, kto hľadá nové výrobné kombinácie, zdokonalenia v oblasti odbytu, zavádza nové výrobky a technológie, využíva nové zdroje surovín
- ich teoretické poznatky nie sú spojené s otázkami vlastníctva
- zisk ako výsledok podnikateľskej činnosti, nepovažuje za prvotný motív pre podnikanie, ale nepodceňuje jeho stimulačný efekt
* Teória manažmentu vyspelých krajín
- podnikanie = vlastnosť človeka, jeho umenie motivovať, inovovať, vytvárať a využívať príležitosti na rozvoj a zvýšenie prosperity podnikateľského subjektu
* Moderná teória podniaknia (I.M. Kirzner, T.W. Schultz, H. Leibenstein)
- podnikanie = ľudská činnosť zameraná na dosiahnutie rovnovážneho stavu v ekonomike, t.j. stavu keď výrobné zdroje sú vynakladané optimálnym spôsobom pri zohľadnený vlastností ekonomického prostredia
- zisk je považovaný za základný motivačný faktor podnikania, kt. podnecuje a stimuluje podnikateľa a je výsledkom podnikania
- existencia a rozvoj podniakania priamo súvisí s nedokonalosťou trhu a medzerami v jeho fungovaní, pričom podnikateľ sa orientuje na tieto medzery, objavuje v nich svoje ekonomické príležitosti, kt. sa snaží efektívne zaplniť
Podnikanie má charakteristické znaky: samostatné konanie hospodársych subjektov, smelosť, vynachádzavosť, iniciatívnosť, novátorstvo, shopnosť rozhodovať v podm. Neistoty, ochota preberať riziká
Podľa obchodného zákonníka pdnikanie je -
- sústavná činnosť vykonávaná samostatne vo vlastnom mene, na vlastnú zodpovednosť za účelom dosiahnutia zisku
...
Kľúčové slová:
podnikanie
hospodárstvo
podnik
podnikové hospodárstvo
ekonomika
trhová ekonomika
podnikateľský zámer
rozpočet
krízové riadenie
mzda
náklady
výnosy
výdavky
stratégia predaja
Obsah:
- Podnikanie v trhovej ekonomike a subjekty podnikania (PH, str. 13, 16)
Charakteristika a znaky podniku (PH, str. 16-20)
Okolie podniku a väzby podniku s okolím (PH, str. 24-30)
Predpoklady založenia a vzniku podniku (PH, str. 41)
Podnikateľský zámer a zakladateľský rozpočet (PH, str. 41-42,)
Formy rastu podniku. (PH, str. 44-45)
Rastové krízy Podniku (PH, str. 45,46)
Stabilizácia podniku (PH, str. 46-47)
Krízové riadenie podniku, podstata, príčiny a formy krízového riadenia (PH, str. 47-48)
Zrušenie a zánik podniku (PH, str. 48-49)
Klasifikácia a charakteristika typov podnikov (str.52-90)
Podstata, ciele, oblasti, kritéria a formy združovania podnikov (PH, str. 91-99)
Ochrana hospodárskej súťaže (PH, str. 99-102)
Podstata nákladov, časové rozlíšenie nákladov, výnosov, výdavkov (PH, str. 253-256)
Charakteristika kritérií členenia nákladov (PH, str. 257-272)
Význam hraničných a prírastkových nákladov pre rozhodovanie v Pu (PH, str. 264-7)
Náklady a efektívnosť podniku (PH, str. 286-287)
Zdroje a prostriedky znižovania nákladov ( str. 273 -277)
Podstata výrobných faktorov podniku (PH, str. 104-113) + tab.107 str.
Faktory motivácie k práci podľa G. Wöheho a ich charakteristika (PH, str. 141-)
Produktivita práce, metódy jej výpočtu, faktory jej ovplyňovania a jej vzťah k vývoju miezd (PH, str. 156-159)
Klasifikácia majetku podniku podľa rôznych kritérií (PH, str. 114-117, 131-133)
Oceňovanie, opotrebenie a obstarávanie investičného majetku (PH, str. 117-119)
Koncepcie odpisovej politiky (PH, str. 119)
Kolobeh a obrat obežného majetku
Význam a spôsob normovania obežného majetku pre podnik
Ukazovatele využitia majetku podniku
Materiálové hospodárstvo podniku, obsah, funkcie, ciele, stratégia (PH, str. 169-179)
Plánovanie materiálového hospodárstva
Riadenie zásob
Výrobné hospodárstvo podniku, členenie výrobného procesu, zákonitosti výrobného procesu, výrobný program a výrobná kapacita. (PH, 196-212) - pozri aj manažment výroby
OBCHODNÝ ZÁKONNÍK SPOLOČNOSTI
Kolobeh a obrat obežného majetku (PH 1996, str. 131)
Význam a spôsob normovania OM pre podnik (PH 1996, str. 133)
Ukazovatele využitia OM (PH 1996, str. 136)
Materiálové hospodárstvo podniku, obsah, funkcie, ciele a stratégia (PH 1996, str. 163)
Odbytové hospodárstvo podniku, podstata, ciele a funkcie v podniku (PH 1996, str. 221)
Nástroje stratégie predaja a ich využitie v podniku (PH 1996, str. 233)
Výrobné hospodárstvo podniku, členenie výrobného procesu, zákonitosti výrobného procesu, výrobný program a výrobná kapacita (PH 1996, str. 192)
Vzťahy plánu výroby a plánu odbytu (PH 1996, str. 200)
Zdroje:
- Štefan Majtán a kolektív: Podnikové hospodárstvo
- prednášky
- poznámky
- skriptá