Popis:
1. Cieľové správanie sa podnikateľských subjektov. Interné a externé záujmové skupiny a ich účasť na rozhodovaní o cieľových podnikoch. Spoločenská zodpovednosť podnikateľských subjektov. Členenie cieľov na základe vybraných kritérií a účel ich členenia.
SPRÁVANIE SA PODNIKOV
Ciel podniku vychádza z vízie podniku, ciže predstavy o urcitej podnikatelskej aktivite.
Ciel je velicina, ktorá vypovedá o takom stave podniku, ktorý sa má v budúcnosti dosiahnut a ktorý je meratelný kvantitatívnymi velicinami. Na tvorbu podnikového ciela vplývajú interné a externé záujmové skupiny.
INTERNÉ A EXTERNÉ ZÁUJMOVÉ SKUPINY, KTORÉ MAJÚ ÚCAST NA ROZHODOVANÍ O CIELOCH PODNIKOV
V rozhodovacích procesoch o cieloch podniku, ktoré ovplyvnujú podnikové ciele vystupujú záujmové skupiny:
-interné záujmové skupinxy, ktoré majú velký význam, pretože sa zúcastnujú priamo na tvorbe cielov.
- externé záujmové skupiny, ktoré majú väcšinou nepriamu úcast na vytváraní cielov
Z interných záujmových skupín majú pri tvorbe podnikového ciela dominantné postavenie vlastníci, ktorí vkladajú do podniku kapitál. Ich právomoci závisia predovšetkým od jeho výšky. V plnej miere akcionárom zodpovedajú manažéri, majú prenechané právomoci na riadení spolocnosti, tým sa manažéri zúcastnujú i na tvorbe cielov. Do rozhodovacieho procesu o cieloch podniku vstupujú aj zamestnanci, ktorí presadzujú svoje záujmy hlavne prostredníctvom odborov - sledujú zámery vlastníkov a manažérov, kontrolujú ich cinnost a výsledky - snažia sa ovplyvnit ich cinnost
Z externých záujmových skupín prispieva k formulácii podnikových cielov zákazník - odberatel, ktorý rozhoduje nakoniec o stratégii a budúcej prosperite podniku. Rešpektovanie jeho požiadaviek je predpoklad budúcej úspešnosti podniku. Dodávatel surovín a materiálov vplýva na volbu materiálovej stratégie podniku, nepriamo ovplyvnuje výrobkovú a odbytovú stratégiu. Jeho cielom je zabezpecit si vhodné a stabilné podmienky pre svoj predaj. Veritelia - banky , ktoré poskytujú podniku cudzí kapitál, sú zainteresované na jeho efektívnom zhodnotení. Osobitný záujem majú štát a obce. Ide o uspokojovanie potrieb v oblasti verejných statkov, hradenie daní, poplatkov.
...
2. Životný cyklus podniku, jeho fázy a dôvody jeho sledovania. Založenie a vznik podniku, jeho podmienky a právna úprava. Podnikateľský zámer a zakladateľský rozpočet ako základné dokumenty založenia podniku. Formy rastu podniku a ich podstata. Stabilizácia (dospelosť) podniku a jej význam v rámci životného cyklu podniku.
FÁZY Z KTORÝCH POZOSTÁVA A DÔVODY JEHO SLEDOVANIA
Pre životné cykly podnikov platí teória výrobkového cyklu. Základom je, že každý výrobok prekonáva rozlicné výrobkové fázy. Výrobok postupne dozrieva a starne, po dosiahnutí fázy nasýtenia trhu sa dopyt po nom už nezvyšuje a v poslednej fáze ubúda. Podniky vyrábajúce tieto výrobky nadalej sa dostávajú do väcších tažkostí.
...
Kľúčové slová:
podnikateľ
živnosť
inflácia
majetok
trhy
kapitál
mzdy
Obsah:
- 1. Cieľové správanie sa podnikateľských subjektov. Interné a externé záujmové skupiny a ich účasť na rozhodovaní o cieľových podnikoch. Spoločenská zodpovednosť podnikateľských subjektov. Členenie cieľov na základe vybraných kritérií a účel ich členenia.
2. Životný cyklus podniku, jeho fázy a dôvody jeho sledovania. Založenie a vznik podniku, jeho podmienky a právna úprava. Podnikateľský zámer a zakladateľský rozpočet ako základné dokumenty založenia podniku. Formy rastu podniku a ich podstata. Stabilizácia (dospelosť) podniku a jej význam v rámci životného cyklu podniku.
3. Príciny nepriaznivého hospodárskeho stavu, resp. krízy podniku. Druhy vnútorných - mimosúdnych opatrení na ozdravenie podniku a druhy realizované pod dohladom súdu. Zrušenie podniku a jeho formy. Zánik podniku.
4. Okolie podniku, jeho podstata a clenenie podla pôvodu a podla charakteru prvkov okolia. Vertikálne a horizontálne vztahy podniku s okolím a ich dôsledky pre podnik.
5. Členenie podnikov na základe vybraných typologických kritérií (finálneho výsledku, hospodárskych sektorov a odvetví , technicko - organizačných osobitostí, veľkosti)
6. Právne formy podnikov, ich podstata, členenie a základné atribúty vybraných právnych foriem uplatňovaných v Slovenskej republike (živnosti, personálne spoločnosti, kapitálové spoločnosti a družstvá)
7. Účel združovania / integrácia / podnikov, kritériá a formy združení podnikov. Formy združenia podnikov združených na základe kooperácie podnikov - konzorciá, kartely odborné zväzy. Formy združení založených na báze koncentrácie - koncerny, fúzie, akvizície.
8. Dlhodobý majetok podnikov a jeho členenie na základe zvolených kritérií. Spôsoby ocenovania dlhodobého majetku, podstata a druhy opotrebovania dlhodobého majetku, možnosti jeho odpisovania, sledovanie využívania dlhodobého majetku.
9. Obežný majetok podniku, jeho podstata a jeho členenie. Kolobeh a obrat obežného majetku. Podstata normovania a normatívov obežného majetku. Sledovanie využívania obežného majetku.
10. Ľudské zdroje podniku, ich význam a faktory, ktoré ich ovplyvňujú (populačný vývoj, demografická štruktúra, ekonomická štruktúra, kvalifikácia a pod.). Produktivita práce, jej podstata, členenie a možnosti jej merania.
11. Systém odmeňovania zamestnancov a jeho zložky. Mzdový systém podniku a jeho nástroje. Základné mzdové formy a ich členenie. Zamestnanecké výhody ako nepriama forma odmeňovania zamestnancov.
12. Náklady podniku, ich podstata, význam ich členenia a sledovania. Členenie nákladov podľa nákladových druhov (ekonomické členenie nákladov) . Kalkulačné členenie nákladov a jeho podstata. Kalkulačný vzorec, jeho položky a ich náplň.
13. Členenie nákladov v závislosti od objemu výkonov, jeho podstata a charakteristika jednotlivých druhov nákladov v zmysle tohto členenia. Význam členenia nákladov v závislosti od objemu výkonov pre rozhodovanie podniku a zvyšovanie jeho výkonnosti.
14. Funkcie ceny v podnikaní. Vzťah medzi nákladmi, cenami a hospodárskym výsledkom. Podstata cenových stratégií a ich druhy. Metódy tvorby trhových cien.
15. Podstata financií podniku a ich úlohy v podniku. Finančná (kapitálová) štruktúra podniku a jej zložky. Finančné ciele podniku, možnosti ich hodnotenia a opatrovanie na dosahovanie finančných cieľov podniku.