Popis:
DEFINÍCIA PORADENSTVA
2 základné prístupy k poradenstvu:
1. prvý pozerá na poradenstvo zo širokého funkčného hľadiska. Fritz Steele definuje poradenstvo -„Poradenským procesom je akýkoľvek spôsob poskytovania pomoci zameraný na obsah, proces alebo štruktúra úlohy alebo rady úloh, kde poradca nenesie skutočnú zodpovednosť za splnenie samotnej úlohy, ale pomáha tým, ktorí túto zodpovednosť majú.“
2. Druhý prístup považuje poradenstvo za špecifickú odbornú službu a kladie dôraz na celú radu charakteristických vlastností, ktorými sa taká služba musí vyznačovať. Podľa Larryho Greinera a Roberta Metzgera „ poradenstvo pre riadenie je poradenská služba, zmluvne zaisťovaná a poskytovaná organizáciám špeciálne vyškolenými a kvalifikovanými osobami, ktoré objektívnym a nezávislým spôsobom pomáhajú zadávateľskej organizácii identifikovať a analyzovať problémy v riadení, odporúčajú riešenie týchto problémov a pomáhajú, ak sú o tom požiadaní, pri implementácii riešenia.
Špecifické rysy poradenstva pre riadenie:
PROFESIONÁLNA POMOC RIADIACIM PRACOVNÍKOM - poradenstvo pre riadenie poskytuje odborné vedomosti a znalosti súvisiace s praktickými problémami riadenia.
PORADENSKÁ SLUŽBA - poradenstvo je v zásade poradenskou službou - to znamená, že poradcovia nie sú využívaní k tomu, aby viedli organizáciu alebo prijímali chúlostivé rozhodnutia namiesto riadiacich pracovníkov. Sú poradcovia a nemajú priamu právomoc rozhodovať o zmenách a implementovať ich.
NEZÁVISLÁ SLUŽBA - poradenstvo je nezávislá služba, poradca musí vedieť sám zhodnotiť akúkoľvek situáciu, povedať pravdu a úprimne a objektívne doporučiť to, čo zadávateľská organizácia potrebuje urobiť, a rozmýšľa o tom, ako to môže ovplyvniť jeho vlastné záujmy.
Kľúčové slová:
poradenstvo
poradenský proces
riadenie
kultúra
organizačná kultúra
poradenské služby
Obsah:
- 1. Poradenstvo v riadení. Základy poradenského prístupu
2 Pôsobnosť a rozsah poradenských služieb
1. Hlavné typy poradenských organizácií
2. Vzťahy medzi poradcom a zákazníkom
3. Metódy ovplyvňovania zadávateľského systému
4. Poradenstvo a zmena. Povaha zmeny. Zmena v organizácii
5. Riadenie procesu zmeny - zásady
6. Poradenské prístupy k získavaniu podpory pre zmenu
7. Poradenstvo v kontextoch kultúry. Úrovne kultúry. Profesná a organizačná kultúra.
8. Konfrontácia s kultúrou v poradenských zákazkách
9. Profesionalita v poradenstve
10. Poradenský proces (vstupná a diagnostická fáza)
11. Poradenský proces (plánovanie akcie a implementácia)
12. Poradenstvo vo všeobecnom riadení (Charakter a rozsah poradenstva)