Popis:
1.V ktorom historickom období sa mení pohľad na ľudskú prácu z tzv. nehodnej na úctyhodnú?
obdobie renesancie, hlavný predstaviteľ - Tomáš Akvinský sa zaslúžil o veľký posun -práca nie je až taká zlá. V období reformácie - radikálny posun, Martin Luther považuje prácu za pravý spôsob služby Bohu, je hodná cti. „práca šľachtí človeka“
2.Čo znamená pojem „kontemplatívny prístup“ v súvislosti s historickým nazeraním na prácu a pre ktoré hist. obdobie je tento prístup príznačný?
mysliteľský (myslenie, umenie, rozjímanie, filozofovanie)- Rimania. Umožnené len privilegovaným ľuďom. (práca ponižuje inteligentných ľudí)
3. Čím prispel F.Taylor k rozvoju psychologie práce?
Taylor sa preslávil svojou prednáškou Sústava kusovej sadzby - krok k čiastočnému riešeniu robotníckej otázky, v kt. žiadal:a.) snímkovať prac. Operácie
b.) úkolovou mzdou zvyšovať produktivitu práce.
Navrhol tieto opatrenia:
- racionálne využívanie práce robotníkov a výr.prostriedkov, prísne predpisy pre používanie nástrojov a mat., presnú evidenciu prac. Času, využívanie diferencovanej úkolovej mzdy, nové rozdelenie práce v riadiacom systéme.
- Prínos opatrení Taylora je treba vidieť predovšetkým v tom, že:
- Navrhol ideálne prac.postupy, v ktorých vylúčil zbytočné pohyby, oddelil konštrukčné činnosti od prípravy výroby a samotnej výroby, zaviedol teda deľbu práce, prepracoval metódy kontroly, miesto líniovej štruktúry riadenia zaviedol funkčný typ riadenia. Realizáciou navrhnutých opatrení dosiahol Taylor zvýšenie produktivity práce od 100-200% a zvýšenie zárobkov o 50%.
- Vedecká teória riadenia
- Pričinil sa o racionalizáciu pracovných úkonov, prvenstvo v racionálnych pracovno-pohybových štúdiách aby výsledný efekt bol čo najviac s čo najmenším prac.vypätím
- Zaslúžil sa o tvorbu výkonových noriem. Stanovil ich pre jednotl.odvetvia na základe najlepších pracovníkov, tým bol vystavený veľkej kritike
- Od Taylora sa odvíjali ďalšie psychologické odvetvia.
Kľúčové slová:
ľudská práca
psychológia práce
autokracia
fluktuácia
absentizmus
sebavedomie
determinanty
ašpiračná úroveň
Obsah:
- 1. V ktorom historickom období sa mení pohľad na ľudskú prácu z tzv. nehodnej na úctyhodnú?
2. Čo znamená pojem „kontemplatívny prístup“ v súvislosti s historickým nazeraním na prácu a pre ktoré hist. obdobie je tento prístup príznačný?
3. Čím prispel F.Taylor k rozvoju psychologie práce?
4. Čo rozumiete pod pojmom ľudský výkon?
5. Čo rozumiete pod pojmom ľudská výkonnosť?
6. Charakterizujte psychickú potenciu a jej determinanty.
7. Charakterizujte psychickú spôsobilosť a jej determinanty
8. Popíšte model výkonu podľa R. Cattela a jeho zložky.
9. Ktoré sú objektívne činitele výkonu podľa J.Daniela?
10. Ktoré sú subjektívne činitele výkonu podľa J.Daniela?
11. Aké druhy únavy poznáte, uveďte rozdelenie a stručne ich charakterizujte:
12. Znázornite schematicky autokratický model riadenia, popíšte ho a uveďte možnosti jeho využitia v praxi. (=autoritatívny)
13. Znázornite schematicky demokratický model riadenia, popíšte ho a uveďte možnosti jeho využitia v praxi.
14. Znázornite schematicky liberálny model riadenia, popíšte ho a uveďte možnosti jeho využitia v práci.
15. výhody a nevýhody autokratického štýlu riadenia
16. výhody a nevýhody demokratického štýlu riadenia
17. výhody a nevýhody liberálneho štýlu riadenia
18. čo je podstatou Blake-Mountainovej mriežky riadenia:
19. Charakterizujte ľahostajné riadenie z pohľadu nadriadeného a z pohľadu podriadeného.
20. Charakterizujte efektívne riadenie z pohľadu nadriadeného a podriadeného.
21. Charakterizujte technicistické riadenie z pohľadu nadriadeného a podriadeného
20. Charakterizujte sociálne vedenie z pohľadu nadriadeného a podriadeného
23. popíšte vzťahový model výkonovej motivácie podľa Wisewedeho a uveďte základné komponenty.
24. popíšte vzťahový model výkonovej motivácie podľa Delhesa a schematicky ho znázornite
25. Stručne popíšte prístup k práci a zamestnancovi z pohľadu personálnej psychológie.
26. stručne popíšte prístup k práci a zamestnancovi z pohľadu inžinierskej psychológie:
27. Čo sú to výkonové krivky a aký majú praktický význam
28. Popíšte fázy klasickej výkonovej krivky v priebehu dennej pracovnej smeny
29. Popíšte fázy výkonovej krivky typickej pre duševnú, resp. jednostranne monotónnu prácu.
30. Uveďte významný rozdiel medzi výkonom a výkonnosťou
31. čo sú to mentálne bloky, ako sa prejavujú a pri akých druhoch prác je ich výskyt najpravdepodobnejší
32. Objasnite pojem absentizmus
33. Objasnite pojem fluktuácia
34. Čo je to pracovná morálka, popíšte jej základné znaky.
35. Čo je podstatou podnikovej kultúry?
36. Popíšte základné znaky podnikovej kultúry
37. Aký význam má podniková kultúra pre zamestnanca?
40. Rozlíšte podľa konkrétnych znakov formálne a neformálne skupiny
41. Rozlíšte podľa konkrétnych znakov veľké a malé skupiny
42. Rozlíšte podľa konkrétnych znakov primárne a sekundárne skupiny
43. Rozlíšte podľa konkrétnych znakov otvorené a zatvorené skupiny
44. Charakterizujte pracovnú skupinu podľa sociologických kritérií
45. Ktoré sú základné myšlienky /idey/ funkčnej organizácie
46. Charakterizujte organizáciu ako systém vstupov a výstupov - akých a uveďte ich dôležitosť
47. Aký bol prevládajúci pohľad na prácu v starovekom Grécku a Ríme?
48. Aký bol prevládajúci pohľad na prácu v období renesancie?
49. Charakterizujte sebavedomie a aké druhy sebavedomia poznáte
50. Charakterizujte sebaúctu a determinanty jej utvárania
51. Charakterizujte sebahodnotenie a determinanty jeho utvárania
52. Popíšte pojem ašpirácia a ašpiračná úroveň
53. Uveďte model stanovovania ašpiračnej úrovne