Popis:
Vypracované otázky z predmetu Riadenie kvality.
1. Systém manažérstva kvality (SMK)
Je časť podnikového systému riadenia, ktorá:
- presne špecifikuje povinnosti a kompetencie pre jednotl. pracovníkov v rámci zabezpečovania a zlepšovania kvality,
- umožňuje a podporuje aplikáciu rôznych metód, postupov,
- vyčleňuje adekvátne finančné, materiálne a ľudské zdroje, kt. slúžia k jednému cieľu – dosiahnutie spokojnosti zákazníkov.
Pozitívne účinky SMK
a) Externé – spokojnosť a lojalita zákazníka (pozitívne referencie, zvýšenie konkurencie schopnosti, zmeny cien)
b) Interné účinky – zvýšenie výkonnosti procesov – redukcia nákladov...
2. Odvetvové normy – na báze odvetvových noriem
- AQAP (Allied Quality Assurance Publication)
Súhrnné publikácie o zabezpečovaní kvality v rámci NATO. Nadstavba SMK podľa STN EN ISO 9001:2000, veľký dôraz kladie na analýzu rizík. Certifikácia SMK je potrebná a je bez úhrady nákladov
- QS 9000 (Quality System Requirements 9000
Systém požiadaviek kvality definujúci požiadavky na dodávateľov automobilového priemyslu v USA: Chrysler, Ford, General Motors a iné. iných interných a externých dodávateľov materiálov, dielov pre výrobu a servis. V decembri 2006 stratila svoju platnosť a je požadovaná certifikácia SMK podľa ISO/TS 16949:2003...
3. Vývoj série noriem pre kvalitu – normy ISO 9000. Vznik revízie.
ISO International Organization for Standardization - medzinárodná organizácia pre normalizáciu, vznikla v roku 1947, vydáva originálne normy v anglickom jazyku. Administratívne centrum je Ženeva a združuje cca 160 štátov celého sveta
CEN – comité Europeén de Normalisation – európska organizácia pre normalizáciu – vydáva záväzné normy pre EÚ (anglický, nemecký, francúzsky jazyk). Mnohé normy preberá do svojej sústavy a ďalej sú tieto preberané do normalizačných sústav jednotlivých štátov...
Kľúčové slová:
systém manažérstva kvality
normy
firemná kultúra
motivačné systémy
procesný prístup
rozdelenie procesov
systémový prístup
trvalé zlepšovanie
CE diagnostika
paretova analýza
bodový diagram
Obsah:
- 1. Systém manažérstva kvality (SMK)
2. Odvetvové normy – na báze odvetvových noriem
3. Vývoj série noriem pre kvalitu – normy ISO 9000. Vznik revízie
4. Súčasne platné normy ISO 9000. Základné rozdelenie, orientácia noriem, podporné normy.
5. Model systému manažérstva kvality na procesnom princípe – 4 princípy, 8 zásad
6. Zameranie sa na zákazníka, definícia zákazníka, dve dimenzie kvality, cqt
7. Zameranie sa na zákazníka, spokojnosť zákazníka, lojalita, ich meranie
8. Vodcovstvo
9. Účasť pracovníkov, firemná kultúra, učiaca sa organizácia
10. Účasť pracovníkov, moderné motivačné systémy, sociálny kapitál, osobná kvalita
11. Procesný prístup, definícia procesu a procesného prístupu
12. Procesný prístup - Rozdelenie procesov a mapa procesov
13. Systémový prístup
14. Trvalé zlepšovanie, podnety a prístupy
15. Rozhodovanie na základe faktov, prehľad metód
16. SEDEM starých metód
17. C-E Diagnostika
18. Paretova analýza a Lorentzova krivka
19. Bodový diagram
20. Regulačné diagramy – autor Shewhart
21. Histogramy
22. QFD – autor Yoji Akao
23. FMEA
24. Budovanie partnerstiev s dodávateľmi
25. Budovanie QMS podľa normy ISO 9001:2008
26. AUDIT
27. Charakteristika auditov prvou, druhou a treťou stranou
28. Základný postup auditu (STN ISO 19011:2003)
29. Princípy koncepcie – TQM, prehľad vývoja modelov TQM (Total Quality management)
30. Model TQMEX (model výnimočnosti)
31. Model 4 stĺpov komplexného manažérstva (TQM)
32. Model výnimočnosti EFQM
33. Model CAF (vývoj, štruktúra, princípy, hodnotenie)
34. Pyramída koncepcií kvality
35. Finančné merania v organizácii
36. Model PAF – autor je Crosby
37. Model COPQ
38. Model ROQ
39. Monitorovanie výdavkov na životný cyklus
40. Spoločenské náklady na kvalitu
41. Európska politika podpory kvality
42. Značka kvality v EÚ a SR
43. Slovenská politika podpory kvality
44. Národná cena SR za kvalitu
45. Národný program kvality SR
46. Slovenská spoločnosť pre kvalitu
47. Slovak Gold
48. Legislatíva pre budovanie EMS
49. Legislatíva pre budovanie HSMS
50. Integrované manažérske systémy (MS) a ich výhody