Popis:
Sociálna práca s mentálnym postihnutím
1. Mentálna retardácia ako problém – terminológia. Vyjadrenie pojmu mentálna retardácia a mentálne postihnutie. Definícia mentálnej retardácie a mentálneho postihnutia.
2. Helsinská deklarácia o rovnosti a službách pre ľudí s mentálnym postihnutím 11. júl 1966). Identifikácia ľudí s mentálnym postihnutím.
3. Incidencia, prevalencia (výskyt) mentálneho postihnutia. Klasifikácia mentálneho postihnutia a klasifikácia príčin – etiológie.
4. Genotyp a fenotyp. Základné princípy včasného vývinu.
5. Funkcia CNS. Zmyslové orgány, zmyslové funkcie a ich podnecovanie.
6. Etiológia mentálnej retardácie (endogénne a exogénne príčiny). Geneticky podmienené poruchy a chromozómové aberácie.
7. Prenatálna genetická diagnostika. Prenatálne obdobie – starostlivosť o matku počas tehotenstva.
8. Včasná diagnostika mentálneho postihnutia.
9. Novorodenecké obdobie. Raný psychický (fyziologický) vývin u detí.
10. Diagnostika oneskorenia psychomotorického vývinu.
11. Prvý kontakt s postihnutým dieťaťom – narodenie dieťaťa s mentálnym postihnutím z pohľadu odborníka.
12. Systém včasnej starostlivosti o deti s mentálnym postihnutím. Profesionálna intervencia.
13. Centrá včasnej starostlivosti. Koordinačná úloha sociálneho pracovníka.
14. Vplyv prostredia na psychomotorický vývin dieťaťa (rodina, ústavná starostlivosť).
15. Rehabilitácia v ranom veku. Hrubá a jemná motorika.
16. Definícia intelektu. Vyšetrenie intelektu – zásady (Drew). Diagnostika mentálneho postihnutia. Teórie podľa Guilforda a Piageta.
17. Vývin reči všeobecne a u ľudí s MP (poruchy, možnosti korekcie).
18. Komunikácia (neverbálne a verbálne formy komunikácie).
19. Adaptívne správanie. Psychosociálny vývin a sebaobslužná činnosť.
20. Komunikácia s ľuďmi s mentálnym postihnutím. Čo je komunikácia ?
21. Správanie jedincov s MP a odstraňovanie nevhodného správania.
22. Výchovné a terapeutické programy.
23. Narodenie dieťaťa s mentálnym postihnutím - zásah do života rodiny, prvé oznámenie diagnózy rodičom. Nenahraditeľná úloha rodičov (rodiny) pri výchove dieťaťa s mentálnym postihnutím.
24. Združovanie rodín ľudí s mentálnym postihnutím. Občianske združenia. Medzinárodná spolupráca, MVO.
25. Úloha sociálneho pracovníka pri integračnom procese jedincov s MP do spoločnosti.
26. Ústavná starostlivosť.
27. Vzdelávanie ľudí s mentálnym postihnutím. Potreba špeciálneho vzdelávania.
28. Vývin kognitívnych schopností a adaptácie detí vo vzdelávacom procese. Adaptívne správanie v školskom prostredí.
29. Profesionálna intervencia – kooperácia odborných pracovníkov. Predškolská výchova – špeciálne a integrované materské školy.
30. Špeciálna pedagogická výchova a starostlivosť. Špeciálne školy, možnosti integrácie. Alternatívne formy vzdelávania.
31. Špeciálna starostlivosť o deti. Integrácia detí s vývinovým postihnutím do normálneho prúdu života.
32. Využitie voľného času – športovanie, kultúra, využívanie kreativity detí s mentálnym postihnutím. Slovenské hnutie špeciálnych olympiád.
33. Príprava na zamestnanie, trénovanie zručnosti. Zamestnávanie – štandardné pravidlá.
34. Sekundárny edukačný program. Počítač ako učebná pomôcka.
35. Psychologický a sociálny aspekt práce pre ľudí s mentálnym postihnutím. Zamestnanie, rôzne formy zamestnávania ľudí s MP, rôzne formy odmeňovania. Agentúry podporovaného zamestnávania.
36. Psychologické a socio-ekonomické aspekty dospievania Problémy dospelosti a starnutia ľudí s mentálnym postihnutím.
37. Sociálne služby v prospech ľudí s mentálnym postihnutím.
38. Sebaobhajcovia – sami sebe
39. Downov syndróm, Autizmus.
40. Kompenzačné pomôcky pre ľudí s mentálnym postihnutím
Kľúčové slová:
mentálna retardácia
Helsinská deklarácia
mentálne postihnutie
incidencia
prevalencia
genotyp
fenotyp
funkcia CNS
Zdroje:
- 1. Drew, C. J., Logan, D. R., Hardman, M. L.: Mental retardation: Merril Publishing Company, 1995, USA, 502 s.
- 2. Švarcová, I.: Mentálni retardace, Portál, Praha 2003, ISBN 80 -7178-821-X, 187 s.
- 3. Šustrová, M.: Mentálne postihnutie. SAP, TU, 1999, 105 s.
- 4. Šustrová, M.: Diagnóza Downov syndróm, Perfekt, Bratislava, 2004, ISBN 80-8046-259-3. 240 s.
- 5. Integrácia zdravotne postihnutých osôb do spoločnosti. Nadácia Antona Tunegu, Bratislava, 1997, 174 s.
- 6. Riefová, S. F.: Nesoustřeďené a neklidné dítě ve škole, Portál, SP, Praha, 1999, ISBN 80-7178-287-4, 251 s.
- 7. Munden, A., Arcelus, J.: Poruchy pozornosti a hyperaktivita, Portál, SP, 2002, ISBN 80- 7178 – 625 – X, 113 s.
- 8. Canningová, C.: Marta ako dar. Ed. Spoločnosť Downovho syndrómu, Perfekt, Bratislava 24 s.
- 9. Košta, J.: Úvod do sociológie, Bratislava, Univerzita Komenského, 1994, 98 s.
- 10. Kvapilík, J., Černá, M.: Zdravý způsob života mentálně postižených, 1990, LF UK, Praha.
- 11. Matějček, Z.: Co děti nejvíc potřebují. Portál, Praha, 1994, ss. 88 - 100.
- 12. Matulay, K.: Mentálna retardácia, Osveta, Martin, 1989.
- 13. Moniga, S.: Sociální a školní integrace. Ed . V. Lechta, O. Matuška, P. Zászkalický Eds.: Nové cesty k postihnutým ľuďom. Rozvoj systému, poradenstva a integrácie. Vyd. LIEČREH GÚTH, Bratislava, 1997, ss. 259 - 268.
- 14. Repková, K.: Zdravotné postihnutie, MPSV a rodiny, 2001,
- 15. Říčan, P., Krejčírová, D. a kol: Detská klinická psychológie. Grada Publishing, Praha, 1997. 214 s.