Popis:
1. VYSVETLITE AKÁ JE SÚVISLOSŤ MEDZI SOCIÁLNOU DIAGNOSTIKOU AKO VÝCHODISKOM PRÁCE PORADCU A SOCIÁLNOU SLUŽBOU REALIZOVANOU V SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI O ČLOVEKA.
Predpokladom správne stanovenej sociálnej diagnózy je kvalitná sociálna anamnéza, ktorú získal sociálny pracovník počas prvej etapy práce s klientom.
Správna sociálna anamnéza obsahuje dostatok údajov o klientovi, jeho roďme, školských, pracovných, partnerských úspechoch, problémoch, atď. Pre občanov so zdravotným postihnutím alebo s patologickými formami správania sa do sociálnej anamnézy zaraďuje aj „lekárska anamnéza", psychologický posudok a pod. Sociálna anamnéza je vlastne praktickým vyústením analýzy záťažovej situácie klienta. Mohli by sme ju tiež označiť za předstupeň sociálnej diagnózy. Z týchto informácií sociálny pracovník vychádza počas celého procesu sociálnej diagnostiky, ktorej cieľom je nielen identifikovať problém, ale aj zistiť ako problém vznikol, akým spôsobom sa vyvíjal, čo pôsobilo ako posilňovač tohto vývoja alebo ako prekážka a podobne. Krakešová-Došková už v 30. - 40. rokoch upozorňovala na význam poznania „životnej histórie klienta" pre jeho ďalší vývoj.
a) Sociálna diagnóza tak obsahuje informácie:
• o osobnosti klienta,
• o vzťahoch klienta k jeho užšiemu i širšiemu sociálnemu prostrediu,
• o situácii, v ktorej sa klient nachádza,
• reálny popis „všeobecnej" situácie, v ktorej klient žije, čiže z jeho užšieho i širšieho
prostredia.
...
Kľúčové slová:
sociálne služby
poradenstvo
sociálny poradca
pradca
sociálna starostlivosť
ľudské práva
domáce násilie
sociálna terapia
konflikt
mediácia
syndróm vyhorenia
supervízia
rodina
komunikácia
Obsah:
- 1. VYSVETLITE AKÁ JE SÚVISLOSŤ MEDZI SOCIÁLNOU DIAGNOSTIKOU AKO VÝCHODISKOM PRÁCE PORADCU A SOCIÁLNOU SLUŽBOU REALIZOVANOU V SOCIÁLNEJ STAROSTLIVOSTI O ČLOVEKA. -4-
2. CHARAKTERIZUJTE AKO PARTICIPUJE DYIADICKÉ, INDIVIDUÁLNE PORADENSTVO V KVALITE POSKYTOVANIA SOCIÁLNYCH SLUŽIEB PODĽA ZÁKONA 448/2008 Z. Z. O SOCIÁLNYCH SLUŽBÁCH. -6-
3. OBJASNITE LEGISLATÍVNE STIMULY PODĽA ZÁKONA 448/2008 Z. Z. O SOCIÁLNYCH SLUŽBÁCH PRE MINORITY ŽIJÚCE NA ÚZEMÍ SLOVENSKEJ REPUBLIKY Z POHĽADU SOCIÁLNEHO PORADENSTVA -8-
4. NÁJDITE DÔLEŽITÉ SÚVISLOSTI MEDZI UPLATŇOVANÝMI ĽUDSKÝMI PRÁVAMI S POSKYTOVANÍM SOCIÁLNEJ A ZDRAVOTNEJ STAROSTLIVOSTI O ČLOVEKA V KONTEXTE PRÁCE SOCIÁLNEHO PORADCU. -11-
5. VYSVETLITE SYSTÉMOVÝ A ANTIOPRESÍVNY PRÍSTUP V PORADENSTVE V PRIAMOM KONTAKTE S KLIENTOM. OBJASNITE PODSTATU OBIDVOCH PRÍSTUPOV A VYSVETLITE ICH ZÁKLADNÉ PRINCÍPY. -13-
6. DEFINUJTE PORADENSTVO A PRÍSTUP ZAMERANÝ NA ČLOVEKA. VYSVETLITE TEÓRIU C. ROGERSA, NA ZÁKLADE ROVNICE AKÝ JE KLIENT A AKÝ BY MAL BYŤ PORADCA? -16-
7. NAČRTNITE OBSAHOVÉ ZAMERANIE SOCIÁLNEHO PORADENSTVA VO VYBRANÝCH CIEĽOVÝCH SKUPINÁCH. SOCIÁLNE PORADENSTVO OBETIAM DOMÁCEHO NÁSILIA. PRINCÍPY A BARIÉRY PRI POSKYTOVANÍ PORADENSTVA. -19-
8. ANALYZUJTE SOCIÁLNU TERAPIU AKO VÝZNAMNÝ NÁSTROJ PRI UPLATŇOVANÍ SOCIÁLNEHO PORADENSTVA. OBJASNITE RÔZNORODOSŤ SOCIÁLNEJ TERAPIE A MOŽNOSTI, KTORÉ PONÚKAJÚ JEDNOTLIVÉ TERAPEUTICKÉ POSTUPY, AKO AJ VONKAJŠIE PODMIENKY PORADENSTVA VYUŽÍVANÉHO V RÁMCI SOCIÁLNEJ TERAPIE -22-
9. MEDIÁCIA, JEJ CHARAKTERISTIKA: VÝHODY MEDIÁCIE, FÁZY MEDIÁCIE. PODMIENKY NA VÝKON ČINNOSTI MEDIÁTORA. -26-
10. RODINNÁ MEDIÁCIA, LEGISLATÍVNE PREDPOKLADY, RODINNÉ PROBLÉMY ADEKVÁTNE S VYUŽITÍM RODINNEJ MEDIÁCIE. -30-
...
21. OBJASNITE NIEKTORÉ VŠEOBECNÉ CHARAKTERISTIKY SYSTÉMOVEJ PRÁCE S RODINOU (PRIESTOROVÉ PODMIENKY, PORADENSKÝ A TERAPEUTICKÝ TÍM, INDIKÁCIE A KONTRAINDIKÁCIE, ŠTRUKTÚRA PROCESU POMÁHANIA, ÚVODNÉ POSUDZOVACIE STRETNUTIE, UZAVRETIE PORADENSKÉHO / TERAPEUTICKÉHO KONTRAKTU, EXPLORÁCIA PROBLÉMU, KONSOLIDÁCIA RODINNEJ SITUÁCIE, UKONČOVACIA FÁZA). -63-
22. VYSVETLITE PODSTATU DIAGNOSTIKY PRI PRÁCI S RODINOU ( METÓDY DIAGNOSTIKY, DIAGNOSTICKÝ ROZHOVOR A POZOROVANIE, ŠTANDARDIZOVANÉ DOTAZNÍKY A TESTY, PROJEKTÍVNE TECHNIKY, NÁVŠTEVA V RODINE). -69-
23. STRUČNE POPÍŠTE NAJVÝZNAMNEJŠIE SMERY / PRÍSTUPY RODINNEJ TERAPIE A PORADENSTVA (KLASICKÉ PSYCHOTERAPEUTICKÉ KONCEPCIE A ICH APLIKÁCIA NA PRÁCU S RODINNÝM SYSTÉMOM, HLBINNOPSYCHOLOGICKÝ SMER, BEHAVIORÁLNY A KOGNITÍVNE BEHAVIORÁLNY SMER). -72-
24. VYSVETLITE SYSTÉMOVÉ POŇATIE RODINNEJ TERAPIE A PORADENSTVA, ŠTRUKTURÁLNY SMER (ŠTRUKTURÁLNO-FUNKČNÝ), STRATEGICKÝ SMER, KOMUNIKAČNÝ SMER (KOMUNIKAČNOINTERAKČNÝ), EXPERIENCIÁLNE - HUMANISTICKÝ SMER, SYSTEMICKÉ (KONŠTRUKTIVISTICKÉ) KONCEPCIE, NA RIEŠENIE ORIENTOVANÁ TERAPIA, NARATÍVNA TERAPIA. -76-
25. ŠPECIÁLNO-PEDAGOGICKÉ PORADENSTVO, JEHO MOŽNOSTI A INŠTITÚCIE. -87-
26. KLASIFIKÁCIA METÓD V SOCIÁLNOM PORADENSTVE. -88-
27. METÓDY SOCIÁLNO-PORADENSKEJ INTERVENCIE. METÓDA ROZHOVORU A POZOROVANIA. -92-
28. PORADENSTVO A KOMUNIKÁCIA AKO VÝZNAMNÁ METÓDA SOCIÁLNEJ PRÁCE A SOCIÁLNYCH SLUŽIEB. -98-
29. OSOBNOSŤ SOCIÁLNEHO PORADCU. KVALIFIKAČNÉ PREDPOKLADY. -103-
30. KOMUNIKAČNÉ ZRUČNOSTI A EFEKTÍVNA KOMUNIKÁCIA V PORADENSKEJ PRAXI. ETIKA V PORADENSKOM PROCESE. -106-
Zdroje:
- prednášky
- poznámky
- skriptá
- odborná literatúra
- testy