Popis:
1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky
Špeciálna pedagogika – vedná oblasť, zaoberajúca sa teóriou a praxou výchovy, vzdelávania mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností či psychosociálneho narušenia alebo z dôvodu iných špecifických daností, porúch učenia, správania mládeže a dospelých. Môžeme sem zaradiť aj jedincov s výnimočným nadaním a talentom čí inými špecifickými potrebami.
Predmetom je skúmanie podstaty a zákonitostí výchovy a vzdelávania postihnutých z aspektu etiológie (náuka o príčinách vzniku chorôb), symptomatológie, korekcie, metód edukácie, reedukácie (prevýchovy) a tiež profylaxie (predbežných ochranných liečebných opatrení) neadekvátneho vyrovnania sa s postihnutím.
Cieľom špeciálnej pedagogiky v praxi je vychovávať, vyučovať a vzdelávať postihnutých alebo narušených jednotlivcov tak, aby sa čo najskôr a čo najdôkladnejšie vnútorne vyrovnali so svojim defektom a aby sa napriek obmedzeniam, ktoré z neho vyplývajú, čo najpozitívnejšie prispôsobili spoločnosti...
Kľúčové slová:
mentálne postihnutý
zrakovo postihnutý
sluchovo postihnutý
telesne postihnutý
pedagogika deti s poruchami učenia
pedagogika nadaných detí
pedagogika viacnásobne postihnutých
Zdroje:
- Vašek, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky, Bratislava, Sapientia, 2006
- Bajo, I., Vašek, Š.: Pedagogika mentálne postihnutých, Bratislava, Sapientia, 1994
- Čajka, K.: Tyflopédia I., Bratislava, UK, 1996
- Chaloupka, L. a kol.: Etopedie, Praha, SPN, 1986
- Klíma, J. – Klíma, P.: Základy etopedie, Praha, UK, SPN, 1978
- Kollárová E.: Somatopédia I., Bratislava, UK, 1981
- Kollárová E.: Somatopédia II., Bratislava, UK, 1982
- Kollárová E.: Somatopédia III., Bratislava, UK, 1984
- Krahulcová – Žatková, B.: Pedagogika sluchovo postihnutých, Bratislava, UK, 1993
- Lechta, V. a kol.: Logopedické repetitórium, Bratislava, SPN, 1990
- Németh, O.: Slabozrakosť ako pedagogický problém, Bratislava, Sapientia, 1999
- Novotná, M.- Kremličková, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele, Praha, Portál, 1997
- Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha, Portál, 1997
- Tisovičová, A.: Vybrané kapitoly z pedagogiky psychosociálne narušených, Bratislava, Sapientia, 2004