Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 117
projektov

Špeciálna pedagogika

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
38 x
Veľkosť
0,3 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
27230
Posledná úprava
02.11.2009
Zobrazené
8 396 x
Autor:
ministerka
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Pojem, predmet a cieľ špeciálnej pedagogiky

Špeciálna pedagogika – vedná oblasť, zaoberajúca sa teóriou a praxou výchovy, vzdelávania mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností či psychosociálneho narušenia alebo z dôvodu iných špecifických daností, porúch učenia, správania mládeže a dospelých. Môžeme sem zaradiť aj jedincov s výnimočným nadaním a talentom čí inými špecifickými potrebami.

Predmetom je skúmanie podstaty a zákonitostí výchovy a vzdelávania postihnutých z aspektu etiológie (náuka o príčinách vzniku chorôb), symptomatológie, korekcie, metód edukácie, reedukácie (prevýchovy) a tiež profylaxie (predbežných ochranných liečebných opatrení) neadekvátneho vyrovnania sa s postihnutím.

Cieľom špeciálnej pedagogiky v praxi je vychovávať, vyučovať a vzdelávať postihnutých alebo narušených jednotlivcov tak, aby sa čo najskôr a čo najdôkladnejšie vnútorne vyrovnali so svojim defektom a aby sa napriek obmedzeniam, ktoré z neho vyplývajú, čo najpozitívnejšie prispôsobili spoločnosti...

Kľúčové slová:

mentálne postihnutý

zrakovo postihnutý

sluchovo postihnutý

telesne postihnutý

pedagogika deti s poruchami učenia

pedagogika nadaných detí

pedagogika viacnásobne postihnutých



Zdroje:
  • Vašek, Š.: Základy špeciálnej pedagogiky, Bratislava, Sapientia, 2006
  • Bajo, I., Vašek, Š.: Pedagogika mentálne postihnutých, Bratislava, Sapientia, 1994
  • Čajka, K.: Tyflopédia I., Bratislava, UK, 1996
  • Chaloupka, L. a kol.: Etopedie, Praha, SPN, 1986
  • Klíma, J. – Klíma, P.: Základy etopedie, Praha, UK, SPN, 1978
  • Kollárová E.: Somatopédia I., Bratislava, UK, 1981
  • Kollárová E.: Somatopédia II., Bratislava, UK, 1982
  • Kollárová E.: Somatopédia III., Bratislava, UK, 1984
  • Krahulcová – Žatková, B.: Pedagogika sluchovo postihnutých, Bratislava, UK, 1993
  • Lechta, V. a kol.: Logopedické repetitórium, Bratislava, SPN, 1990
  • Németh, O.: Slabozrakosť ako pedagogický problém, Bratislava, Sapientia, 1999
  • Novotná, M.- Kremličková, M.: Kapitoly ze speciální pedagogiky pro učitele, Praha, Portál, 1997
  • Pokorná, V.: Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení, Praha, Portál, 1997
  • Tisovičová, A.: Vybrané kapitoly z pedagogiky psychosociálne narušených, Bratislava, Sapientia, 2004
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko