Popis:
Štátnicové otázky zo špeciálnej pedagogiky
1. Špeciálna pedagogika, jej predmet, cieľ a úlohy
Špeciálna pedagogika je vednou oblasťou v sústave pedagogických vied. Zaoberá sa teóriou a praxou výchovy, edukácie detí, mládeže a dospelých vyžadujúcich
špeciálnu starostlivosť z dôvodu mentálneho, senzorického, somatického postihnutia alebo narušených komunikačných schopností, či psychosociálneho narušenia, alebo
z dôvodu iných špecifických danosti, porúch učenia, správania. Zaraďujú sa sem aj jedinci s výnimočným nadaním a talentom, či inými špecifickými potrebami.
Predmet ŠP - skúmať podstatu zákonitosti, výchovy, edukácie (vzdelávanie) postihnutého z hľadiska ich pôvodu, etiológie (príčin prečo porucha vznikla), symptomalógie (príznakov, prejavov poruchy, narušenia). Skúma korekciu (ako naprávať), metódy edukácie (akými metódami môžeme s týmito deťmi pracovať), reedukáciu (znovuzapojenie), ale aj profylaksie (ochranné liečenie, opatrenia pred chorobami), neadekvátneho vyrovnávania sa s postihnutím a jeho dôsledkami, inými špecifickými danosťami. Ak sa so svojím postihnutím dieťa vyrovná je vyliečené, záleží na dobrom kontakte s prostredím. Ak takého jedinca neuznávame, nie je schopný sa s handicapom vyrovnať.
Kľúčové slová:
Špeciálna pedagogika