Popis:
1.Didaktika, pojem a predmet didaktiky
Didaktika - sa zaoberá teóriou a praxou vyučovacieho procesu.
Predmetom je skúmať zákonitosti, metódy, podmienky, prostriedky, formy, ciele vyučovania. Predmetom didak. Je vyučovanie a všetko čo je s tým spojené. Pochádza z gréckeho slova - didaskén = učiť, vyučovať. Didaskolos = učiteľ, vyučovateľ /gréc.sl./
Historický vývoj didaktiky
J.A. Komenský, zdôrazňoval potrebu harmonického rozvoja, každého jedného dieťaťa. Diela: Veľká Didaktika, Svet v obrazoch, Obraz Pictus. Vyzdvihuje skutočnosť, že každý človek je vzdelávateľný a každý sa môže vzdelávať. Cieľom je, aby mal každý prístup k vzdelaniu. Komenský za prameň poznávania považoval zmyslové vnemy. Ak chceme, aby si žiak osvojil vedomosti je potrebné, aby si žiak cvičil zmyslové orgány. Zdôrazňoval potrebu názorného vyučovania. Snažil sa zdôrazňovať, že v poznávacom procese je vidieť určité vzťahy. Učiteľ by mal učiť, len toľko koľko zvládne žiak a nie toľko koľko je schopný učiť- primeranosť veku žiaka. Vytvorenie pozitívnej atmosféry pri vyučovaní
- pozitívnej klímy
-je to vlastne teória určitého vyučovania, aby dosahoval účinné výsledky
-prvým a posledným cieľom didaktiky je aby učitelia učili čo najmenej a žiaci si zapamätali čo najviac.
J.J.Roussen presadzoval voľnú výchovu, ostro kritizoval potláčanie osobností dieťaťa, potreba vzdelania v prirodzených podmienkach, zdrojom všetkého je reálna skutočnosť. Snažil sa, aby sa žiak aktívne zapájal do vyučovacieho procesu. Dieťa by si malo samo určovať smer svojho osobného rozvoja. Obsah vedomostí musí byť skĺbený so životom.
Kľúčové slová:
všeobecná didaktika
vyučovací proces
vyučovacie metódy
kontrola
koncepcie
charakteristika
Obsah:
- 1. Didaktika, pojem a predmet didaktiky
2. Obsah vzdelania
3. Vyučovací proces - podstata vyučovacieho procesu
4. Vyučovacie zásady a ich charakteristika
5. Vyučovacie metódy a ich charakteristika
6. Organizačné formy vyučovania
7. Koncepcie vyučovania:
8. Kontrola vyučovacieho procesu