Popis:
1. Vymedzenie predmetu pedagogiky
sú to javy, ktoré patria vede o výchove a ktoré neskúma žiadna iná disciplína. Jedná sa o vytýčenie cieľov, obsahu výchovy a vzdelania, procesuálnu stránku výchovy: zásady, metódy formy a prostriedky výchovy a vzdelania
.
javy, ktoré bezprostredne súvisia a podmieňujú výchovno-vzdelávací proces, ale sú predmetom skúmania aj iných vied: sociálne podmienky výchovy, biologický a psychosomatický vývoj osobnosti.
Význam pg - Pedagogika má význam nielen pre odborníkov v pedagogike ale aj pre širokú verejnosť. Je to ovplyvnené tým, že výchova je problémom celospoločenským. Pedagogika je teoretickým zdrojom pre praktickú výchovnovzdelávaciu činnosť.
Súčasne prax svojimi výchovnými podnetmi obohacuje existujúcu pedagogickú teóriu. Pedagogická teória napomáha pri rozpracovaní otázok metodík jednotlivých vyučovacích predmetov. Súčasne umožňuje skvalitňovať profesionálnu prípravu učiteľov, vychovávateľov a ostatných výchovných pracovníkov.
-plní metodickú funkciu - na zákl. optimál. výberu uplatňuje zásady, metódy, formy a prostriedky výchovy (formuluje výchovnovzdelávacie postupy)
-význam spočíva aj v normatívnej oblasti tým, že napomáha pri tvorbe cieľa a obsahu výchovy a vyučovania. Berie pri tom do úvahy historické a národné aspekty, ako aj biologicko-psychologické osobitosti jedinca.
Význam štúdia pg.- rozvíja ped. myslenie a výtvára správne predstavy o zložitej ped. realite.
- má za cieľ vzbudiť u budúcich učiteľov záujem o pg. prácu, vytvárať pg. etiku, spočívajúcu v zodpovednosti za výchovu detí a mládeže.
Kľúčové slová:
edukácia
Ján Amos Komenský
školstvo
vzdelávanie
výchova
pedagogika
Mária Terézia
renesancia
univerzity
Obsah:
- 1. Vymedzenie predmetu pedagogiky
2. Pedagogika a iné vedné disciplíny
3.Charakteristika pg. kategórie ceiľa vo výchove
4. Dedičnosť, prostredie a ich vplyv na formovanie osobnosti
5. Vyučovanie
6. Vyuč. proces a jeho etapy
7. Vzdelanie a jeho formy
8. Kurikulum a jeho osobitosti
9. Vzdelávacie metódy a ich triedenie
10. Iniciácie ako prvotné výchovno-vzdelávacie aktivity
11. Špecifickosť pg ako teórie o výchovno-vzdelávacej čínnosti
12. Výchovné ideály v starovekom Grécku a Ríme
13. Demokracia vo výchove a vzdelávaní
14. Vých. k tvorivosti, jej mechaniz.
15. Char. znaky stredovekých univerzít
16. Axiológia, hodnoty, normy a výchova
17. Sebavzdel., sebavých. ako najúčinnejšie formy vých a vzdel
18. Prínos J.A. Komenského k rozvoju pedagogickej teórie
19. Rodina ako výchovný činiteľ
20. Pedagogické koncepcie J.J. Rouseaua a L.N.Tolstého
21. Význam osvietenských snáh M. Terézie a Jozefa II. v oblasti školstva a vzdelávania
22. Moderné vyuč. metódy
23. Paradigma, edukácia, edukant, edukátor
24. Pedagogické smery XX. storočia