Popis:
Vypracované otázky z andragogiky- napr.podnikové vzdelávanie, profesia andragóga
3. Súčasné andragogické teórie a prax (7)
Pravdepodobne najdôležitejším dokumentom formulujúcim úlohy vzdelávania v Českej republike pre nasledujúce desaťročie je tzv. Biela kniha – resp. „Národný program rozvoja vzdelávania v Českej republike“. Ide o programový dokument vychádzajúci z analýz českého školstva posledných piatich rokoch. Týka sa všetkých oblastí vzdelávania. Uvádza sa tu napríklad:
- vzdelávanie musí byť prioritou sociálne ekonomického rozvoja ČR, pretože rozhodujúco ovplyvňuje ľudský a sociálny kapitál spoločnosti, hodnotovú orientáciu ľudí a kvalitu ich každodenného života.
- Pre zabezpečenie nutných zmien je potrebná finančná a politická podpora štátnych a samosprávnych orgánov, podnikov, občianskej spoločnosti, médií a jednotlivcov.
- Vytvoriť podmienky na podporu investovania do vzdelania.
Hlavné strategické línie smerovania českej vzdelávacej politiky:
Celoživotné učenie pre všetkých,
Prispôsobovanie vzdelávacích a študijných programov potrebám života v spoločnosti vedomostí,
Zisťovanie a hodnotenie kvality a efektivity vzdelávania,
Podpora vnútornej premeny a otvorenosti vzdelávacích inštitúcií,
Premena úlohy a profesijnej perspektívy pedagogických a akademických pracovníkov,
Od centralizovaného riadenia k zodpovednému spolurozhodovaniu.
Situáciou v odbornom vzdelávaní sa zaoberá dokument
„Vzdelávaním ku prosperite. Na ceste k učiacej sa spoločnosti“ = výsledok programu Phare „Reforma odborného vzdelávania“ /1993/94/. Výzvy a úlohy formulované v tomto dokumente:
Majú sa riešiť tieto problémy:
- nevyriešené problémy pochádzajúce ešte z doby pred rokom 1990,
- problémy vzniknuté v priebehu prvej fázy fransformácie v 90 tych rokoch,
- tie, ktoré vyplývajú z očakávaných požiadaviek nasledujúceho obdobia.
Kľúčové slová:
andragogika
vzdelávanie
príprava zamestnancov
metódy vzdelávania
výučba
Obsah:
- 1. Andragogika ako veda, jej zrod, systémové usporiadanie a základné
andragogické pojmy
2. Organizácia a riadenie VD v historickom pohľade
3. Súčasné andragogické teórie a prax
4. Politika ďalšieho vzdelávania v EÚ
5. Andragogika a personálne činnosti
6. Podnikové vzdelávanie
7. Učiaca sa spoločnosť
8. Občianske a záujmové vzdelávanie
9. Charakteristika tvorby programov vzdelávania dospelých
10. Kurikulum, jeho členenie, ponímanie a ciele
11. Profesia andragóga
12. Profesné kompetencie andragóga
13. Úloha lektora, trénera a kauča
14. Andragogická didaktika
15. Výchovné a vzdelávacie ciele, ich štruktúra a klasifikácia
16. Nové vzdelávacie technológie
17. Idea ľudových vysokých škôl
18. Kultúrna andragogika
19. Sociálna andragogika
20. Organizácia podnikového vzdelávania