Hľadaj Zobraz: Univerzity Kategórie Rozšírené vyhľadávanie

45 026   projektov
0 nových

Vypracované otázky ku skúške z Manažmentu

«»
Prípona
.doc
Typ
vypracované otázky
Stiahnuté
21 x
Veľkosť
0,2 MB
Jazyk
slovenský
ID projektu
9670
Posledná úprava
06.09.2018
Zobrazené
867 x
Autor:
-
Facebook icon Zdieľaj na Facebooku
Detaily projektu
Popis:
1. Podstata a významy /chápanie pojmu/ manažmentu
Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva. Pre manažment je charakteristická jeho podnikateľská orientácia. Manažment neslúži len podnikaniu, ale uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách.
Pojem manažment má rozličné významy:
- manažment ako praktická činnosť
- manažment ako teória, či vedná disciplína
- manažment ako osobitná skupina ľudí.
Manažment možno charakterizovať aj ako sústavu princípov, metód, techník a postupov, ktoré používajú manažéri pri výkone svojej profesie. Manažment je interdisciplinárny vedný odbor. Pojem manažment sa používa i na označenie ľudí, ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie.
2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
---------------------------------------------------
Manažment vznikol v Spojených štátoch amerických. V každom štáte sa prejavujú určité národné odlišnosti. Vytvorili sa určité systémy manažmentu vo svete, vznikli 2 nové systémy:
- ZÁPADNÝ /europsko-americký systém/
- VÝCHODOÁZIJSKÝ /japonský systém/

Majú spoločný základ. Základné rozdiely medzi západným a japonským sú v 2 oblastiach:
1. odlišnosť riadenia na úrovni vlády a štátu
2. na úrovni podnikov, hlavným znakom u Američanov - individualizmus, u Japoncov - kolektivizmus, vychádzal z tradícií. V Japonsku má veľkú úlohu štát.

3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu
------------------------------------------------------
Manažment sa začal formovať v Amerike, ktorá sa stala rýchlo industrializovaným štátom a jej výkony rástli na celkovom objeme produkcie. Každý prístup a smer teórie manažmentu je opodstatnený a má svoj význam.
Hlavné prístupy, koncepcie teórie manažmentu:

1.tradičná - klasická teória manažmentu
2.behavioristická - neoklasická teória manažmentu,teória medziľud.vzťahov
3.“nová“, „moderná“ teória manažmentu
4.pragmatický - empirický prístup k manažmentu.

Kľúčové slová:

manažment

administratíva

územný model

riadiaci aparát

prostredie podniku

motivácia



Obsah:
  • 1. Podstata a významy /chápanie pojmu/ manažmentu
    2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
    3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu
    4.Teória medziľudských vzťahov /behavioristická, resp. neoklasická teória manažmentu pred a po 2.sv.vojne
    5.Odlišnosti japonského manažmentu od amerického manažmentu
    6. Empirizmus v americkom manažmente po 2.svet. vojne
    7.Tradičný japonský manažment
    8.“Vedecké“ riadenie /taylorizmus, fordizmus, batizmus/
    9.Teória „administratívneho“ riadenia H. Fayola a jej vývoj
    10. Byrokratický model organizácie Maxa Webera
    11. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
    12. Systémový prístup/podstata a jeho zdroje/ a systémová teória manažmentu
    13. Komplexná /viac dimenzionálna/ charakteristika procesu manažmentu /jeho čiastkové charakteristiky/
    14. Riadiaci a riadený systém - ich podstata a vzťahy medzi nimi
    15. Podstata a obsah organizovania a organizačnej štruktúry
    16. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra
    17. Vertikálna členitosť organizácie a stupne organizačnej štruktúry
    18. Funkcionálny model organizačnej štruktúry
    19. Funkcionálna a objektová/divizionálna/ organizačná štruktúra podniku
    20. Výrobkový model organizačnej štruktúry
    21. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v podniku
    22. Územný model organizačnej štruktúry
    23. Maticová organizačná štruktúra
    24. Líniová a funkčná organizačná štruktúra
    25. Líniovo-štábna organizačná štruktúra
    26. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra
    27. Základná klasifikácia metód rozhodovania
    28. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podnikov podľa druhov útvarov a usporiadania vzťahov medzi nimi
    29.Charakteristika základných vzťahov medzi útvarmi
    30. Cieľovo-programové organizačné štruktúry podnikov - ich podstata a klasifikácia
    31. Formálna a neformálna organizácia
    32. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem
    33. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu amerických firiem
    34. Podstata, obsah a druhy plánovania a plánov podľa časového trvania a podľa objektov riadenia v podniku
    35. Kontrola a kontrolný systém. Druhy kontroly v podniku. Fázy kontrolného procesu
    36.Klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
    37.Štruktúra rozhodovacieho procesu z hľadiská časového priebehu /fázy rozhodovacieho procesu/
    38. Empirické metódy rozhodovania - ich podstata a druhy
    39. Vymedzenie pojmu informácie z hľadiska účelu. Klasifikácia a druhy informácií
    40. Charakteristika informačného systému. Členenia a podsystémy informačného systému podniku.
    41.Podstata stratégie a strategického manažmentu podniku a jeho fázy. Úrovne /hierarchia/ stratégie podniku. Poslanie podniku.
    42.Skúmanie prostredia podniku, jeho obsah a vzťah k formulácii stratégie /analýza externého a interného prostredia/.
    43. Metódy výberu typu stratégie podniku/SWOT analýza, portfóliové analýzy/
    44. Matematicko-štatistické a heuristické metódy rozhodovania
    45. Druhy stratégií na úrovni podniku. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek.
    46. Implementácia a kontrola v strategickom manažmente.
    47.Charakteristika a klasifikácia manažérov podľa rôznych hľadísk.
    48. Roly manažérov
    49. Podstata a obsah vedenia ľudí. Vývoj prístupov k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí.
    50. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomocí
    51. Podstata motivácie a teórie motivácie. Základné skupiny teórie motivácie
    52.Maslowova teória motivácie
    53.Vymedzenie komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie
    54. Organizačná komunikácia a interpersonálna komunikácia. Príčiny a úloha komunikačného procesu.

Zdroje:
  • Sedlák - Manažment
O súboroch cookie na tejto stránke

Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.

Nastavenia Povoliť všetko