Vypracované otázky ku skúške z Manažmentu
Prípona
.doc |
Typ
vypracované otázky |
Stiahnuté
21 x |
Veľkosť
0,2 MB |
Jazyk
slovenský |
ID projektu
9670 |
Posledná úprava
06.09.2018 |
Zobrazené
936 x |
Autor:
- |
Zdieľaj na Facebooku |
Detaily projektu |
Popis:
1. Podstata a významy /chápanie pojmu/ manažmentu
Manažment je riadenie organizácií fungujúcich v podmienkach trhového hospodárstva. Pre manažment je charakteristická jeho podnikateľská orientácia. Manažment neslúži len podnikaniu, ale uplatňuje sa aj v nepodnikateľských organizáciách.
Pojem manažment má rozličné významy:
- manažment ako praktická činnosť
- manažment ako teória, či vedná disciplína
- manažment ako osobitná skupina ľudí.
Manažment možno charakterizovať aj ako sústavu princípov, metód, techník a postupov, ktoré používajú manažéri pri výkone svojej profesie. Manažment je interdisciplinárny vedný odbor. Pojem manažment sa používa i na označenie ľudí, ktorých poslaním je plniť manažérske funkcie.
2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
---------------------------------------------------
Manažment vznikol v Spojených štátoch amerických. V každom štáte sa prejavujú určité národné odlišnosti. Vytvorili sa určité systémy manažmentu vo svete, vznikli 2 nové systémy:
- ZÁPADNÝ /europsko-americký systém/
- VÝCHODOÁZIJSKÝ /japonský systém/
Majú spoločný základ. Základné rozdiely medzi západným a japonským sú v 2 oblastiach:
1. odlišnosť riadenia na úrovni vlády a štátu
2. na úrovni podnikov, hlavným znakom u Američanov - individualizmus, u Japoncov - kolektivizmus, vychádzal z tradícií. V Japonsku má veľkú úlohu štát.
3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu
------------------------------------------------------
Manažment sa začal formovať v Amerike, ktorá sa stala rýchlo industrializovaným štátom a jej výkony rástli na celkovom objeme produkcie. Každý prístup a smer teórie manažmentu je opodstatnený a má svoj význam.
Hlavné prístupy, koncepcie teórie manažmentu:
1.tradičná - klasická teória manažmentu
2.behavioristická - neoklasická teória manažmentu,teória medziľud.vzťahov
3.“nová“, „moderná“ teória manažmentu
4.pragmatický - empirický prístup k manažmentu.
Kľúčové slová:
manažment
administratíva
územný model
riadiaci aparát
prostredie podniku
motivácia
Obsah:
- 1. Podstata a významy /chápanie pojmu/ manažmentu
2. Systémy manažmentu vo svete a základné rozdiely medzi nimi
3. Klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov amerického manažmentu
4.Teória medziľudských vzťahov /behavioristická, resp. neoklasická teória manažmentu pred a po 2.sv.vojne
5.Odlišnosti japonského manažmentu od amerického manažmentu
6. Empirizmus v americkom manažmente po 2.svet. vojne
7.Tradičný japonský manažment
8.“Vedecké“ riadenie /taylorizmus, fordizmus, batizmus/
9.Teória „administratívneho“ riadenia H. Fayola a jej vývoj
10. Byrokratický model organizácie Maxa Webera
11. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu
12. Systémový prístup/podstata a jeho zdroje/ a systémová teória manažmentu
13. Komplexná /viac dimenzionálna/ charakteristika procesu manažmentu /jeho čiastkové charakteristiky/
14. Riadiaci a riadený systém - ich podstata a vzťahy medzi nimi
15. Podstata a obsah organizovania a organizačnej štruktúry
16. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra
17. Vertikálna členitosť organizácie a stupne organizačnej štruktúry
18. Funkcionálny model organizačnej štruktúry
19. Funkcionálna a objektová/divizionálna/ organizačná štruktúra podniku
20. Výrobkový model organizačnej štruktúry
21. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v podniku
22. Územný model organizačnej štruktúry
23. Maticová organizačná štruktúra
24. Líniová a funkčná organizačná štruktúra
25. Líniovo-štábna organizačná štruktúra
26. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra
27. Základná klasifikácia metód rozhodovania
28. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podnikov podľa druhov útvarov a usporiadania vzťahov medzi nimi
29.Charakteristika základných vzťahov medzi útvarmi
30. Cieľovo-programové organizačné štruktúry podnikov - ich podstata a klasifikácia
31. Formálna a neformálna organizácia
32. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem
33. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu amerických firiem
34. Podstata, obsah a druhy plánovania a plánov podľa časového trvania a podľa objektov riadenia v podniku
35. Kontrola a kontrolný systém. Druhy kontroly v podniku. Fázy kontrolného procesu
36.Klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí
37.Štruktúra rozhodovacieho procesu z hľadiská časového priebehu /fázy rozhodovacieho procesu/
38. Empirické metódy rozhodovania - ich podstata a druhy
39. Vymedzenie pojmu informácie z hľadiska účelu. Klasifikácia a druhy informácií
40. Charakteristika informačného systému. Členenia a podsystémy informačného systému podniku.
41.Podstata stratégie a strategického manažmentu podniku a jeho fázy. Úrovne /hierarchia/ stratégie podniku. Poslanie podniku.
42.Skúmanie prostredia podniku, jeho obsah a vzťah k formulácii stratégie /analýza externého a interného prostredia/.
43. Metódy výberu typu stratégie podniku/SWOT analýza, portfóliové analýzy/
44. Matematicko-štatistické a heuristické metódy rozhodovania
45. Druhy stratégií na úrovni podniku. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek.
46. Implementácia a kontrola v strategickom manažmente.
47.Charakteristika a klasifikácia manažérov podľa rôznych hľadísk.
48. Roly manažérov
49. Podstata a obsah vedenia ľudí. Vývoj prístupov k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí.
50. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomocí
51. Podstata motivácie a teórie motivácie. Základné skupiny teórie motivácie
52.Maslowova teória motivácie
53.Vymedzenie komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie
54. Organizačná komunikácia a interpersonálna komunikácia. Príčiny a úloha komunikačného procesu.
Zdroje:
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.