Popis:
Vypracované otázky na skúšku z Manažmentu k prof. Sedlák.
1. Podstata, atribúty a druhy organizácií.
Existujú rozličné organizácie, ktoré majú napriek odlišnostiam spoločné znaky. Na otázku, čo sú,
resp. čím sa vyznačujú, možno odpovedať takto: oranizácie sú sústredením jednotlivcov, ktorí sú
premyslene štrukturovaní v rámci identifikovateľných hraníc s cieľom dosiahnuť vopred určené ciele.
Z toho vymedzenia vyplývajú ich nasledujúce dôležité atribúty:
a) organizácie predstavujú abstraktné spoločenské entity – sú ťažko postihnuteľné, keďže
navonok vidíme len niektoré ich stránky, napr. budovy. Ďalšími sú vstupy do organizácie, jej
zdroje, ale aj jej výstupy (výrobky a služby), ktoré tvoria podstatné súčasti organizácie.
Spoločnými prvkami všetkých organizácií sú ľudia. Ľudia určujú ciele, inovujú myšlienky,
produkty a procesy a plnia ciele.
b) organizácie sú určené na to, aby dosahovali špecifické ciele – vyznačujú sa cieľovo
orientovaným správaním: Každá organizácia má sústavu cieľov, ktorú sa snaží dosiahnuť. To je
východiskom jej činnosti.
c) všetky organizácie majú štruktúru a procesy – organizácia sa usiluje premyslene štrukturovať
rozličné akivity a vzťahy medzi jej členmi a vytvoriť podmienky na vykonávanie rôznych
procesov. Štruktúra organizácie je formálny vzor na zoskupovanie ľudí a pracovísk. Procesy
predstavujú aktivity, ktoré oživujú štruktúru.
...
2. Podstata a významy /chápania/ pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
Pojem manažment má rozličné významy, preto je potrebné, aby sme ich poznali a rozumeli im. Sú to najmä tieto:
a) manažment ako určitá praktická činnosť- predstavuje množinu aktivít, ktoré manažéri vykonávajú na dosiahnutie cieľov.
b) manažment ako veda či vedná disciplína – je naakumulovaný a logicky usporiadaný súbor poznatkov o princípoch, metódach a postupoch riadenia a pod., ktorým sa možno učiť, vyučovať ich a treba ich aplikovať v procese manažmentu.
c) manažment ako osobitná skupina ľudí – manažérov, ktorí sú primárne zodpovední za to, aby sa práca v organizácii správne vykonávala a ciele sa splnili.
...
Kľúčové slová:
manažment
teórie manažmentu
metódy rozhodovania
organizačna štruktúra
teórie motivácie
typy manažérov
Obsah:
- 1. Podstata, atribúty a druhy organizácií.
2. Podstata a významy /chápania/ pojmu manažmentu. Charakteristika manažmentu ako vedy.
3. Racionalizácia a etika hlavné zdroje /faktory/ rozvoja manažmentu.
4. Základné systémy manažmentu vo svete a rozdiely medzi nimi.
5. Vývoj, klasifikácia hlavných koncepcií /škôl/ a smerov západného manažmentu.
6. „Vedecké“ riadenie /taylorizmus/. Podstata fordizmu a batizmu.
7. Teória „administratívneho“ riadenia H. Fayola, jej prínos a vývoj.
8. Byrokratický model organizácie M. Webera – podstata a princípy.
9. Počiatky teórie medziľudských vzťahov, jej prínos a ďalší vývoj pred a po 2. svetovej vojne.
10. Podstata a hlavné smery „modernej“ teórie manažmentu.
11. Rozhodovací a matematický prístup k manažmentu.
12. Systémový prístup /podstata a jeho zdroje vzniku/. Systémová teória manažmentu a jej odlišnosti od tradičnej teórie manažmentu.
13. Empirizmus v americkom manažmente po 2. svetovej vojne. Príspevok Petra Druckera pre manažment.
14. Pragmatizmus v prácach T.J.Petersa a R.H.Watermana.
15. Morálne a ekonomické zdroje tradičného japonského manažmentu. Jeho hlavné znaky a odlišnosti od amerického manažmentu.
16. Transformácia tradičného japonského manažmentu.
17. Riadiaci a riadený systém – ich podstata, úlohy a vzťahy medzi nimi.
18. Komplexný /viacdimenzionálny/ prístup k procesu manažmentu a jeho čiastkové charakteristiky
19. Podstata, klasifikácia a druhy rozhodovacích procesov a rozhodnutí.
20. Štruktúra rozhodovacieho procesu z hľadiska časového priebehu /fázy rozhodovacieho procesu/. Postupy rozhodovania.
21. Základná klasifikácia metód rozhodovania a ich charakteristika.
22. Empirické metódy rozhodovania – ich druhy a využitie.
23. Vymedzenie pojmu informácie podľa účelu. Klasifikácia informácií.
24. Charakteristika informačného systému – jeho úlohy, vlastnosti a obsah. Členenie a podsystémy informačného systému podniku z hľadiska formalizácie.
25. Úloha a obsah plánovania a plánov. Plánovanie a plány podľa časového trvania a podľa objektov riadenia.
26. Úloha kontroly a kontrolného systému. Druhy kontroly v organizácii. Fázy kontrolného procesu.
27. Vymedzenie stratégie a jej druhy podľa vzniku. Fázy strategického manažmentu. Úrovne /hierarchia/ stratégie. Poslanie podniku.
28. Účel a obsah skúmania /analýzy/ externého a interného prostredia.
29. Metódy výberu typu stratégie podniku / portfóliové analýzy, SWOT analýza/.
30. Druhy stratégií na úrovni podniku a ich použitie. Stratégie na úrovni podnikateľských jednotiek.
31. Obsah implementácie stratégií a kontrola v strategickom manažmente.
32. Pojem a obsah organizovania a organizačnej štruktúry. Typy organizačných štruktúr podľa rôznych hľadísk.
33. Konfigurácia organizačnej štruktúry. Široká a vysoká organizačná štruktúra a ich dôsledky pre činnosť organizácie.
34. Vertikálne členitosť organizácie, jej stupne a miera stupňovitosti.
35. Funkcionálny model organizačnej štruktúry.
36. Výrobkový a územný model organizačnej štruktúry.
37. Funkcionálna a objetková /divizionálna/ organizačná štruktúra podniku – ich hlavné črty a uplatňovanie.
38. Podstata, typy a dôsledky centralizácie a decentralizácie rozhodovania v organizácii.
40. Klasifikácia typov organizačných štruktúr podľa druhov útvarov a vzťahov medzi nimi.
41. Líniová a funkčná organizačná štruktúra.
42. Líniovo-štábna organizačná štruktúra.
43. Podstata a typy cieľovo-programových organizačných štruktúr. Projektová koordinácia a projektová organizačná štruktúra.
44. Maticová organizačná štruktúra.
45. Formálna a neformálna organizácia a typy organizačnej štruktúry podľa formalizácie. Podmienenosť miery formalizácie.
46. Podstata, význam a klasifikácia organizačných noriem. Druhové členenie organizačných noriem.
47. Organizačná štruktúra riadiaceho aparátu amerických firiem.
48. Podstata a obsah vedenia ľudí. Základné prístupy k vymedzeniu efektívneho vedenia ľudí a ich charakteristika.
49. Štýly vedenia ľudí založené na využívaní právomoci. Likertové systémy vedenia.
50. Podstata motivácie, vznik a úloha teórie motivácie. Dve základné skupiny teórie motivácie a ich členenie.
51. Maslovowa teória potrieb.
52. Vymedzenie a úloha komunikácie, model komunikačného procesu a druhy komunikácie. Riadenie komunikačného procesu.
53. Organizačná a interpersonálna komunikácia.
54. Charakteristika manažérov vo vzťahu k manažmentu. Spôsoby klasifikácie a typy manažérov.
55. Vymedzenie rolí manažérov, ich členenie a úloha. Zdroje získavania manažérskych schopností.
Zdroje:
- Mikuláš Sedlák - Základy Manažmentu- IURA EDITION 2010