Popis:
1. Význam trhových cien a ich charakteristika v podnikaní
Podniky /inštitúcie/, kt. prvotným poslaním je (aj nie je ) tvorba zisku stoja pred problémom ako oceniť výrobky (služby). Pri stanovení cien vychádzajú z cieľov, kt. mienia dosiahnuť. Hlavným cieľom podniku je zisk, jeho maximalizácia, zvýšenie trhového podielu, rast objemu predaja, zabezpečenie rýchlej návratnosti investícií, špičková kvalita výrobkov,...
Cena
- je dôležitým faktorom určujúcim podiel podniku na trhu (zisk závisí od toho za akú cenu podnik predáva výrobky (služby) )
- je vyjadrením „hodnoty“ tovaru (služby) /hodnota je daná faktickou, psychologickou užitočnosťou, spoločenským významom produktu a je určená peniazmi)
- je vyjadrením peňažnej úhrady zaplatená na trhu za predávaný výrobok
- je hodnotový nástroj /je to peň. suma dohodnutá pri kúpe a predaji tovaru medzi kupujúcim a predávajúcim - formujú ju dopyt a ponuka
- je to jediná časť marketingového mixu, kt. podniku prináša tržby, ostatné časti len náklady
- má pre každého človeka iný význam, neplatí len teória, že vyššie ceny znižujú dopyt naopak. Aj vysoká cena môže prilákať určitý okruh zákazníkov. Stanovenie nízkej ceny môže naopak niekedy zákazníkov odradiť, pretože vzbudzuje pochybnosti o tovare. Pri posudzovaní úrovne cien sú dôležité - psychologické faktory, príslušnosť k určitej sociálnej triede, vplyv preferenčných skupín,...
Kľúčové slová:
cena
stratégia
regulované ceny
elasticita dopytu
elasticita ponuky
životný cyklus
trhové ceny
spotrebiteľ
Obsah:
- 1. Význam trhových cien a ich charakteristika v podnikaní
2. Regulované ceny v SR a kompetentnosť úradov pri ich určovaní
3. Funkcie cien v podniku
4. Miesto a úloha cien v marketingovom mixe
5. Dopyt a ponuka ako základné východisko tvorby trhových cien
6. Elasticita dopytu
7. Elasticita ponuky
8. Analýza možných kritérií pri určovaní trhových cien
9. Konkurencia a jej vplyv na tvorbu trhových cien
10. Trhová rovnováha a rovnovážna cena podniku
11. Trh a miesto cien v trhovom mechanizme
12. Tvorba trhových cien a náklady podniku
13. Ceny a životný cyklus výrobku
14. Cenová politika štátu a podniku ako východisko pre tvorbu cenových stratégií
15. Cenová stratégia, jej podstata, funkcie a orientovanie pri možnom praktickom uplatnení
16. Implementácia cenovej stratégie do možných spôsobov v podnikateľskej činnosti (cenové adaptačné stratégie)
17. Metódy tvorby trhových cien
18. Tvorba cien v obchodnom podnikaní, jej špecifiká a strategické ciele lákania spotrebiteľov
19. Dohadovanie trhovej ceny pri uzatváraní obchodu
20. Legislatívne predpoklady pre uplatnenie trhových a regulovaných cien v Slovenskej republike