Popis:
1. TEÓRIA ĽUDSKÉHO KAPITÁLU
Hlavným predpokladom, na ktorom je táto teória vybudovaná je, že vzdelávanie zvyšuje produktivita jednotlivca
- Konkurencia je faktorom, kt. vyrovnáva produktivitu práce medzi jednotlivými zamestnaniami
- Z toho vyplýva, že rozdiely medzi produktivitami jednotlivca môžu vyplývať z rozdielu medzi rozsahom ich spôsobilosti niečo konať a z genetickej dedičnosti jednotlivca
Čistý model ľud. Kapitálu
1. Jednoduchý model príjmov- dáva do závislosti príjmy jednotlivca a jeho zdedené prirodzené vlastnosti, vzdelávanie a všeobecnejšie schopnosti získané investovaním do človeka = 2 formy vzdelávania- všeobecné (vzdel. systém) a špecifické (výroba a služby)
2. Model dopytu po vzdelávaní- vzdelávanie sa pokladá za investíciu. Každý jednotlivec sa bude snažiť optimalizovať návratnosť svojej investície do vzdelania a pokračovať pokiaľ miera návratnosti investície do vzdelania bude vyššia ako návratnosť alternatívnej investície
2. PRÍSTUPY K SOCIÁLNEMU KAPITÁLU
Sociálny kapitál uľahčuje vzdelávanie a má vplyv na vytváranie ľud. kapitálu. Inovácie a ľud. kapitál sú nevyhnutné soc. vzťahy- schopnosti potrebné na zvyšovanie kompetencií a kvalifikácií spojené so sociálnym kapitálom, integrácia jednotlivcov do sociálnych sietí, občianska účasť, dôvera- pozitívny vplyv na produktivitu práce v podnikoch. Sociálne vzťahy formujú kohéznu spoločnosť.
Vzťahy medzi jednotlivcami, normami, spol. hodnotami
- Rozvíja sa v rodine, počas vzdelávania, má vplyv na ekonomický rast, uľahčuje vzdelávanie a dosahovanie cieľov, založených na báze dôvery
...
Kľúčové slová:
ekonomika verejného sektora
teória ľudského kapitálu
celoživotné vzdelávanie
základné úlohy VS vo vzelávacom systéme
privatizácia
Obsah:
- 1. Teória ľudského kapitálu
2. Prístupy k sociálnemu kapitálu
3. Investícia do vzdelania a jej prínosy
4. Vymedzenie vzdelávacej politiky- základne ciele národnej vzd. politiky, funkcia štátu vo vzťahu k vzdelávaniu
5. Zákl. úlohy vs vo vzdelávacom systéme- vplyv externých faktorov vzdelávacieho systému, sys. faktory VZS
6. Celoživotné vzdelávanie
7. Znalosť ako ekon. statok, vzdelávanie a znalostná ekon. inf. spoločnosť, vedomostná a učiaca sa spoločnosť
8. Základné vplyvy modifikujúce stratégie vo vzdelávani a odbornej príprave
9. Kľúčové problémy financovania vzdelávania, súčasné tendencie financovania vzdelávania
10. Privatizácia vo vzd systéme, inf a komunikčné technológie vo vzd
11. Efektívnosť vo vzdelaní, koncept rovnosti vzd, náklady neúspešnosti v škole
12. Aspekty efektívnosti, rovnosti a spravodlivosti v jednotlivých vzd cykloch
13. Agenda pre eú spoluprácu v školstve
14. Školská politika, ciele
15. Kodanský proces
16. Národná vš politika, ekon.a neekon, nástroje, trhové a netrhové
17. Zákl. typy reforiem vo vš vzd, modernizácia, bolonský proces
18. Prínosy z investćie do vzdelania, faktory
19. Metódy odhadu návratnosti investície do vzd
20. Nástroje na ovplyvňovanie dopytu a ponuky po učiteľoch
21. Kritéria hodnotenia kvality vzd systému, metódy evalvácie vzd politík