Popis:
Nové tisícročie sa okrem iného vyznačuje veľkým kultúrnym, environmentálnym, ekon. ale aj globalizačným tlakom na národné podnikateľské subjekty. Proces riadenia nadnár. spoločností spočíva v prepojení faktorov medzinár. politických, kultúrnych a ekon., kt. sa stávajú nevyhnutným predpokladom úspešnosti.
Medzinárodný manažment je aplikáciou manažérskych teórií a techník v medzinárodnom podnikateľskom prostredí.
Medzinárodné podnikanie prestavuje vykonávanie podnikateľských aktivít vo viacerých krajinách sveta.
Medzinárodný manažment je proces plánovania, organizovania, vedenia a kontroly ľudí pracujúcich v medzinárodnej organizácii. Základné manažérske funkcie sa vykonávajú v prostredí multinárodnom. Kladú sa vysoké požiadavky na riadiacich pracovníkov, pri ktorých nie je dôležité z ktorej krajiny pochádzajú, ale to ako zvládnu riadenie nadnárodnej organizácie v podmienkach globalizácie. Musia byť schopní presadzovať národné záujmy v podmienkach globalizácie. Riadenie sa stáva „kaučovaním“/leadership/ pri ktorom manažér jedná so všetkými účastníkmi jestvujúceho problému, zapája ich do riešenia a riešenie je potom výsledkom dohody - názoru pracovníkov z rôznych krajín.
Aby manažér bol schopný pracovať v medzinárodnom kolektíve, musí byť schopný:
1. vytvárať prijateľnú víziu. Všetci zamestnanci musia poznať víziu spoločnosti, kam podnik smeruje, čo musia oni k jej naplneiu robiť.
2. vytvoriť a prijať zdravú stupnicu etických hodnôt. Ak manažér nepozbá etiku, je pravdepodobné, že podnik sa nebude riadiť etickým kódexom. Ak zamestnanci vidia neetické jednanie, nestotožnia sa s ním, nebudú mať záujem o naplnenie podnikovej vízie.
3. umožniť profesionálny a odborný rast zamestnancov, využívať ho pri delegovaní. Poznanie schopností ľudí umožňuje ich vhodné zaradenie v podniku, motiváciu a spravodlivé odmeňovanie.
4. disponovať emocionálnou sebadôverou. Schopnosti zamestnancov treba využívať, zapájať ich do spolurozhodovania. Sebadôvera umožňuje požiadať o spoluprácu bez pocitu nekompetentnosti. Treba vedieť povedať „neviem ako ďalej, poraďme sa“.
5. prijímať zmeny. Zmenu treba považovať za príležitosť. Treba rýchlo navrhnúť zmenený postup i vtedy, keď je to práca navyše, ale výsledok smeruje k získaniu novej výhody.
6. disponovať efektívnymi komunikačnými zručnosťami. Predstavujú relatívne nové požiadavky, kt.sú výsledkom rastúceho prenikania vonkajšieho sveta. Manažér musí presvedčivo formulovať víziu, musí sa zaujímať o názory všetkých zainteresovaných strán, musí vedieť posúdiť hodnotu týchto názorov a získať zamestnancov pre realizáciu zmien.
7. myslieť v globálnom kontexte a dokázať jasne stanoviť priority. Vedenie nadnár.spoločnosti s pobočkami v niekoľkých krajinách je obrovskou výzvou. Vybrať najvhodnejšiu stratégiu, predvídať zmeny, odhaľovať príležitosti, využívať ich v prospech spoločnosti si vyžaduje veľkú dávku ambícií ale aj šťastia.
Kľúčové slová:
medzinárodný manažment
kultúrne prostredie
manažment fúzií
spoločenská zodpovednosť
zodpovednosť manažérov
riadiace štýly
Obsah:
- 1. Podstata a význam medzinárodného manažmentu a podnikania, manažéri a medzinárodné pracovné prostredie.
2. Globalizácia a jej vplyv na medzinárodné podnikanie a faktory, ktoré podporujú a brzdia proces globalizácie.
3. Charakterizuj podstatu a význam etiky v medzinárodnom podnikaní, historické aspekty jej vývoja, manažérska etika ako profesijná etika.
4. Medzinárodná podnikateľská etika a jej hlavné subjekty, medzinárodné podnikanie a kultúrna synergia.
5. Vysvetlite podstatu etických kódexov a ich jednotlivé typy.
6. Charakterizujte identifikáciu cieľového zahraničného trhu a globálne ekonomické prostredie.
7. Charakterizujte ekonomické prostredie zahraničného trhu.
8. Charakterizujte kultúrne prostredie.
9. Charakterizujte politické prostredie a jeho faktory.
10. Vysvetlite motívy internacionalizácie podnikateľskej činnosti.
11. Klasifikujte formy vstupu na zahraničný trh a efekty priamych zahraničných investícií.
12. Charakterizujte nadnárodné spoločnosti a proces internacionalizácie činností.
13. Vysvetlite mechanizmus fungovania transnacionálnych korporácií a stupne ako sa stať globálnou spoločnosťou.
14. Teórie strategického manažmentu - základné názorové prúdy a dispozície, ktoré napomáhajú určovať špecifické kroky pri tvorbe stratégie.
15. Medzinárodné podnikateľské stratégie a základné zdroje rastových stratégií.
16. Charakterizujte konzorcium, kartel, syndikát.
17. Charakterizujte trust, koncern a holdingovú spoločnosť.
18. Manažment fúzií a akvizícií podnikov.
19. Manažment medzinárodných joint ventures a strategických aliancií.
20. Vymedzenie podstaty organizačnej štruktúry v MNC a ich rozdelenie.
21. Klasifikačné charakteristiky organizačných štruktúr.
22. Vysvetlite podstatu firemnej (podnikovej) kultúry a jej základné prvky, firemná (podniková) kultúra a jej funkcia v medzinárodnom manažmente a podnikaní.
23. Spoločenská /sociálna/ zodpovednosť medzinárodných podnikov a jej dimenzie.
24. Identifikácia firemnej kultúry podľa kultúrneho auditu.
25. Vysvetlite podstatu riadenia a rozvoja ľudských zdrojov v medzinárodnom prostredí.
26. Výber pracovníkov pre prácu v zahraničí podľa kritérií a stratégie obsadzovania pracovných miest, kultúrny šok.
27. Zodpovednosť manažérov ľudských zdrojov za zvyšovanie motivácie, efektivity a zlepšovanie výkonnosti.
28. Vysvetlite špecifiká motivačnej štruktúry manažérskych pracovníkov.
29. Medzinárodní manažéri - vykonávatelia procesu manažmentu a vedenia ľudí, roly medzinárodných manažérov.
30. Typy riadiacich štýlov v medzinárodnom manažmente.
31. Vysvetlite kultúrne dimenzie podľa G. Hofstedeho a F. Trompenaarsa.