Vypracované otázky na predmet Podnikové hospodárstvo
«»
Popis:
1. Ktoré sú všeobecné a špecifické znaky podniku v trhovom hospodárstve
Podnik sa vyznačuje svojimi znakmi, ktoré rozdeľujeme na všeobecné a špecifické. Všeobecné platia v každom type ekonomiky a sú to:
a. kombinácia výrobných faktorov - čiže kombinácia podnikových prostriedkov a ľudských zdrojov zodpovedajúcej štruktúre
b. princíp hospodárnosti - čiže účelné a účelové vynakladanie podnikových prostriedkov - výroba výrobkov z minimálne prípustnými nákladmi a takých výrobkov, ktoré vyžaduje trh
c. princíp finančnej rovnováhy - schopnosť podniku v ktoromkoľvek okamihu splácať svoje záväzky
Špecifické znaky platia len v určitom type ekonomiky pričom v trhovej ekonomike sú to tieto znaky:
1. princíp ziskovosti, ktorý vychádza aj definícia podnikania
2. súkromného vlastníctva podnikových prostriedkov
3. princíp autonómie - samostatnosti v rozhodovaní
Pre podniky v príkazovej ekonomike platia tieto tri znaky:
1. Princíp spoločenského vlastníctva
2. princíp nadriadeného orgánu
3. princíp plánovitého riadenia.
Kľúčové slová:
trhové hospodárstvo
záujmové skupiny
kapitálové spoločnosti
zásobovanie podniku
tvorba ceny
Obsah:
- 1. Ktoré sú všeobecné a špecifické znaky podniku v trhovom hospodárstve
2. Aké interné a externé záujmové skupiny sa zúčastňujú na rozhodovaní o cieľoch podniku
3. V čom spočíva a aká je hierarchia podnikových cieľov
4. Ako členíme ciele podniku podľa vzťahov medzi nimi
5. Z ktorých prvkov pozostáva okolie podniku
6. Pomocou ktorých hospodárskych politík ovplyvňuje štát podniky
7. Ktoré sú základné fázy životného cyklu podniku a aký je ich zmysel
8. Ako klasifikujeme podniky podľa charakteru ich konečného výsledku/výstupu/
9. Ktoré sú základné hospodárske sektory a ako sa tie postupne vyvíjajú
10. Aké druhy koncentrácie, resp. integrácie činností v podniku poznáme
11. Ako členíme podniky podľa veľkosti na základe počtu zamestnaných v nich
12. Ktoré podniky sú personálne/osobné/ a čím sa vyznačujú
13. Aké kapitálové spoločnosti poznáme a čo je pre nich charakteristické
14. Ktoré sú hlavné kritériá združovania podnikov
15. Čo je fúzia a akvizícia podnikov a čo sa nimi sleduje
16. Ktoré sú hlavné formy združení podnikov podľa intenzity a trvania ich spojenia
17. Aké druhy kartelov existujú a aký majú význam
18. Čím sa vyznačuje holdingová spoločnosť a aké sú jej formy
19. Ktoré sú základné fázy transformačného procesu podniku
20. Ktoré sú elementárne/základné/ výrobné faktory podniku a aký účel majú
21. Aký je obsah a rámcové členenie dlhodobého majetku podniku/investičného/
22. Akými cenami môžeme oceňovať dlhodobý majetok
23. Aké sú druhy opotrebenia dlhodobého majetku.
24. Ktoré sú hlavné metódy odpisovania hmotného dlhodobého majetku.
25. Čo rozumieme pod intenzívnym a extenzívnym využívaním dlhodobého (investičného)majetku a ako sa tie zisťujú.
26. Čo je obsahom obežného majetku podniku a čo sa rozumie pod jeho obratom
27. Akú úlohu má pri odmeňovaní tarifná sústava a ktoré sú jej hlavné časti/nástroje/
28. K čomu slúžia pri odmeňovaní formy miezd a ktoré sú ich základné skupiny
29. Čo vyjadruje priamy a čo nepriamy spôsob merania produktivity práce
30. Ktoré sú hlavné činnosti zásobovania podniku.
31. Čo znamenajú ukazovatele hodinová a denná produktivita práce a prečo môže dochádzať pri nich k odlišnému vývoju
32. Čo rieši zásobovacia stratégia podniku
33. Ktoré druhy plánov tvoria obsah plánovania zásobovania podniku
34. Ktoré sú hlavné typy organizácie výroby a čím sa odlišujú. Čo je inovácia a inovačný proces a aké druhy poznáme.
35. Ako členíme druhy výroby podľa jej priestorového usporiadania v podniku.
36. Aké formy špecializácie výroby v podniku poznáme a čím sa odlišujú.
37. Čo je výrobná kapacita a aké sú jej druhy
38. Čo rozumieme pod stratégiou predaja podniku a ktoré sú jej najvýznamnejšie nástroje
39. Prečo je prieskum trhu východiskom stratégie predaja a aké metódy na jeho realizáciu sa používajú:
40. Ktoré sú základné metódy tvorby ceny a v čom spočívajú
41. Ktoré sú ďalšie obchodné podmienky popri cene v rámci kontraktačnej politiky podniku a aká je ich podstata
42. Aké okruhy činností tvoria výrobkovú politiku podniku znamenajúcu proces dotvárania výrobku na obchodovateľný tovar a čím sa vyznačujú.
43. Čo rozumieme pod komunikačnou politikou predaja a ktoré sú jej hlavné druhy
44. Čo rieši podnik v rámci distribučnej politiky a ktoré sú základné spôsoby jeho systému predaja
45. Čo rozumieme pod nákladmi podniku a aký je rozdiel medzi nákladmi a výdajmi
46. V čom je jadro druhového /ekonomického/ členenia nákladov a ktoré sú ich základné skupiny
47. Čo chápeme pod klasifikáciou nákladov podľa položiek kalkulačného vzorca a ktoré sú jeho hlavné kalkulačné položky
48. Ako členíme náklady v závislosti od objemu výkonov a ako sa odlišuje ich reagovanie na zmenu objemu produkcie
49. Aký význam má znižovanie nákladov na jednotku výkonu a ktoré sú hlavné zdroje ich znižovania
50. Aké jednotky sa používajú na vyjadrenie objemu výroby a aké majú výhody a nevýhody
51. Čo rozumieme pod výnosmi a tržbami podniku
52. Čo je rentabilita výkonov a aké spôsoby jej určovania sa najčastejšie využívajú
53. Čo rozumieme pod majetkovou štruktúrou podniku a aké skupiny prostriedkov ju tvoria
54. Čo znamená kapitálová štruktúra podniku a z akých zdrojov pozostáva
55. Čo vyjadrujú výnosy a hospodársky výsledok podniku a ako sa tieto vypočítajú
56. Ktoré sú rozhodujúce čiastkové finančné ciele podniku, v čom je ich podstata a ako sa vypočítajú
57. Ktoré sú hlavné zdroje financovania bežnej činnosti a rozvoja podniku
O súboroch cookie na tejto stránke
Súbory cookie používame na funkčné účely, na zhromažďovanie a analýzu informácií o výkone a používaní stránky.